Bruksprovet och hingstarna...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Jag vet inte hur många här som brukar åka ner till Bruksprovet på Flyinge i februari varje år ? Själv gör jag det och tycker att det är väldigt givande.

Vilka är dem kriterier ni som stoägare vill se hos resp. hingst där nere för att ni ska tycka att den är så intressant så att ni kan tänka er att använda den i aveln ? Tycker ni att det är viktigt med en exteriör hingstkaraktär - och att den inte ser ut som en valack tex. Vad bedömmer ni mer ? Ridbarhet ? Stam - mödernelinje, temperamnet.

Sv: Bruksprovet och hingstarna...

Jag brukar försöka ta mig dit den dag då hingstarna rids av testryttare i hoppning. Det är betydligt lättare att välja resp välja bort hingstar när man sett dem i verkligheten än när man läser om dem i en katalog med En stillbild på dem...

De hingstar som jag kan tänka mig att använda är de som beter sig vettigt under ryttare, har en god exteriör och hoppar på ett sätt som tilltalar mig. Sen spelar ju naturligtvis även stammen roll, men den kan jag ju hitta även om jag inte ser hästen där. Det är ovanstående som jag tittar efter just DÅ.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 717
Senast: pastejja
·
Avel Jag har en fin hingst med intressant stam som jag eventuellt vill visa. Jag blir dock osäker på ifall hans pappa är licensierad då han...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Fille
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar