Bruksprovet 2022 (SWB)

Kan ju vara bra med en alldaglig hingst som kan passa hobbyridhästar så vi slipper massimportera från Irland.
Lägger till att det kostar lika mycket att föda upp en elithäst som en hobbyhäst, skillnaden i kostnader för hingstavgifter och spermaskick är marginell. Så om den som söker en hobbyhäst är beredd att betala mer för en svenskfödd kan det finnas en plats för en sådan hingst i aveln.

Har inte sett tillräckligt för att kunna ha någon åsikt... Men känns konstigt att de inte tror Gameboy kan klara AC ens? Han fick ju AC förra året, vad kan ha blivit så mycket sämre sedan dess? Tyckte han såg fin ut på det korta klippet på Instagram, sedan verkar det på kommentarerna som lagts ut på Ridsports hemsida att han kanske hade lite svårt att komma tillbaka i galoppen men att den skulle vara sämre än alla de andra?
Kanske betett sig otroligt illa? Den verkar ha gott om energi och lätt för att hetsa upp sig.
Tyckte ändå det fanns ett par fina språng när han hoppades uppsuttet.

Läste precis på Ridenews att AVN tyckte han hoppade för dåligt och hade fått för låga poäng i hoppmomenten men för övrigt ligger han till så att han både skulle kunna bli accepterad och till och med premierad enligt AVN. Ägarna kör vidare trots rekommendationen att inte fortsätta.

Men så hemskt tråkigt för er ☹️ Det är många månader av förväntningar som tar slut när det händer. Och ja, jag ser fram emot att titta på honom på plats i helgen ☺️
Ja, jag är ändå glad att det hände före födseln och att det var så tidigt och att fölet var dött så jag varken behöver ha förälskat mig i en söt fölunge eller känna att jag hade kunnat förhindra det. Jag får glädja mig åt de fina avkommor jag fått och åt att stoet mår bra och så får jag göra ett nytt försök.

Jag hoppas Rebell visar upp sig från sin bästa sida på lördag:):):):):):):):)

Kanske betett sig otroligt illa? Den verkar ha gott om energi och lätt för att hetsa upp sig.
Tyckte ändå det fanns ett par fina språng när han hoppades uppsuttet.

Läste precis på Ridenews att AVN tyckte han hoppade för dåligt och hade fått för låga poäng i hoppmomenten men för övrigt ligger han till så att han både skulle kunna bli accepterad och till och med premierad enligt AVN. Ägarna kör vidare trots rekommendationen att inte fortsätta.
Han stod emot något hinder, har det på film men det verkar som att jag bara kan lägga in bilder från mobilen, inte filmer.

Han stod emot något hinder, har det på film men det verkar som att jag bara kan lägga in bilder från mobilen, inte filmer.
Var det därför som på det officiella filmklipppet som ryttaren trycker iväg honom över hindret x antal språng förtidigt?
Det kan ju inte du veta, men vad tror du som var där?

Jag såg det på equisport, tyckte kanske inte egentligen att det var så illa även pm jag inte är så förtjust i just denna hingsten men antar att AVN väger in allt i sin bedömning.

Men den ska kanske inte vara en SWB utan varför inte en importerad ID t ex

Lägger till att det kostar lika mycket att föda upp en elithäst som en hobbyhäst, skillnaden i kostnader för hingstavgifter och spermaskick är marginell. Så om den som söker en hobbyhäst är beredd att betala mer för en svenskfödd kan det finnas en plats för en sådan hingst i aveln.
Borde man inte då jobba mer med hållbarhet ekonomiskt? Känns ju inte rimligt att en fölunge ska kosta 300 000:- att producera styckvis. Vad har ni tänkt ska lära nästa generation rida? Utan hästar på ridskolor med ridbarhet i enkel form blir det svårt att producera den mängd ryttare som krävs för Att köpa upp alla SWB med "kapacitet för mer".

Borde man inte då jobba mer med hållbarhet ekonomiskt? Känns ju inte rimligt att en fölunge ska kosta 300 000:- att producera styckvis. Vad har ni tänkt ska lära nästa generation rida? Utan hästar på ridskolor med ridbarhet i enkel form blir det svårt att producera den mängd ryttare som krävs för Att köpa upp alla SWB med "kapacitet för mer".
Hur kommer du upp i kostnaden 300 000 för ett föl?

Det är nog få föl som kostar 300k att producera. Men om marknaden kan betala 300k och den kostar 50k att producera (som sagt, hingstvalet är en mycket liten kostnad i det hela) så är det ingen som gör en och säljer för 55k.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nästa vecka är det dags för Bruksprovet för de hingstar som ska verka inom SWB-avel. Under en veckas tid samlas hingstägare på Ridskolan...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka