Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Alltså, att Floricello skulle ha sämst galopp av de där fyra kan jag väl inte riktigt hålla med om :crazy:

Nej, det håller jag helt med om. Trodde först att dom måste råkat byta plats på trav och galoppoängen. Floricellos galopp är super medan jag forstätter att tycka att traven är ngt mindre bra (vill inte säga sämre för den är bra, bara inte lika bra som galoppen) och skulle vilja ha den mer genom kroppen.

Att sen ge Don de Jeu en åtta på typ är löjligt:grin:

Sen vet jag inte hur dom tänker när dom i princip bara ger kommentarer om hur bra och trevligt en dressyrhingt löshoppar och sen ger poäng som motsvarar godkänt eller aningen mer. Finns det inget negativt att säga om hästen kan poängen inte vara max två sexor.

Senast ändrad:

Menar du dressyrhingstarna så är det antagligen för att de aldrig lade upp hinderna på mer än vad som krävs för godkänt. Dressyrhingstarna döms ju efter samma skala som hopphingstarna så ska de kunna få högre poäng måste de även hoppa lika högt som dem.

Håller med om att galoppen är bästa gångart på Floricello, hade det varit tvärt om som du sa hade jag inte protesterat. Fast jag hade inte protesterat över 8,5 - 9 - 9,5 heller ;)

Edit: Såg nu att du skrivit att det var dressyrhingsarna du menade

Sen vet jag inte hur dom tänker när dom i princip bara ger kommentarer om hur bra och trevligt en dressyrhingt löshoppar och sen ger poäng som motsvarar godkänt eller aningen mer. Finns det inget negativt att säga om hästen kan poängen inte vara max två sexor.

Jag tycker ju att man ska kräva av en avelshingst att han ska ta sig över ett hinder på godkänt vis. Faustino fick 3-4 (är väl bara hans far som har haft sämre poäng ever) med kritiken "Reaktionssnabb. Hoppar långt med svag ryggverkan. God uppmärksamhet och energisk.".

*kl*

Floricellos poäng är ett mysterium för mig. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att han har "fel" ägare. Däremot blir man alldeles glad av Luxus poäng! Även om det är lite pinsamt att han förra året inte fick godkänt på skritten och i år får en 9. Det visar ju att AVN´s poäng egentligen inte är värda ett rött korvöre.

Menar du dressyrhingstarna så är det antagligen för att de aldrig lade upp hinderna på mer än vad som krävs för godkänt. Dressyrhingstarna döms ju efter samma skala som hopphingstarna så ska de kunna få högre poäng måste de även hoppa lika högt som dem.

Menade mest att det måste framgå av muntliga kritiken att det är en hingst som hoppat lägre just eftersom det är samma poängskala för hopp och dressyrhingstar. Att den muntliga kritiken enbart är positiv men poängen inte säger samma sak blir lite fel.

Sen håller jag helt med Fiorano att det ska bra mycket till innan en hingst som inte kan kravla sig över ett hinder ska bli godkänd. Det ska INTE vara ok att komma med en dressyrhingst till bruksprov som inte är ordentligt förberedd för löshoppandet utan då borde den anses som "icke bedömningsbar" och diskas.
De flesta dressyrstammade unghästar jag har arbetat med har inte alls varit talanglösa hoppare utan bara de är ordentligt förberedda så har de flesta utan större problem löshoppat i diplommässig höjd till treårs även om de inte alltid gjort det perfekt tekniskt.

Senast ändrad:

Floricellos poäng är ett mysterium för mig. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att han har "fel" ägare. Däremot blir man alldeles glad av Luxus poäng! Även om det är lite pinsamt att han förra året inte fick godkänt på skritten och i år får en 9. Det visar ju att AVN´s poäng egentligen inte är värda ett rött korvöre.[/QUOTE]

Helt sant!!

Alla dressyrhingstarna genomförde i år löshoppningen på ett bra sätt. De två som hoppade uppsuttet såg jag inte så de kan jag inte uttala mig om, så jag vet inte vad som låg bakom Faustinos låga poäng. Kritiken låter ju inte så illa.

Jag hade gärna sett att de höjde upp så att de fick bekänna färg och få chans till bättre poäng, och under de tidigare åren (jag har sjäv varit hinderfunktionär på löshoppningen tre år) har detta också gjorts i större utsträckning. De allra flesta av dressyrhingstägarna tycker dock bara detta är onödigt, skaderisk, och kostar energi från den "viktiga biten".

Visst kan det verka missvisande om man tittar på bara kritiken/poängen, men för det mesta ser man ju det tillsammans, eller kan iaf leta fram det, så då tycker jag inte just det upplägget är fel. Det de säger stämmer ju, och har inte hingsten gjort något direkt negativt kan man ju inte ge negativa kommentarer heller. Däremot lämnas ju det okommenterat som man inte kan se på så låga höjder, såsom avstamp, kapacitet osv.

Tror också att många av dressyrhingstarna kunnat få bra poäng med rätt träning. Mitt "team" fick hoppdiplom på 3 dressyrhästar på kvalitetsbedömningen, inga stjärnor de första gångerna men allt går att förbättra!

Senast ändrad:

...
Floricellos poäng är ett mysterium för mig. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att han har "fel" ägare. Däremot blir man alldeles glad av Luxus poäng! Även om det är lite pinsamt att han förra året inte fick godkänt på skritten och i år får en 9. Det visar ju att AVN´s poäng egentligen inte är värda ett rött korvöre.

Men förra året gick Luxus i passgång istället för i skritt under testryttarna. Det fanns ingen chans på kartan att han kunde godkännas då. Att det ska vara så svårt att förstå. :confused:
I år var han ren i skritt och visade inte den minsta antydan till pass, inte heller under testryttarna. Och då var det inga problem. Hade han visat pass i år med så hade han inte blivit godkänd i år heller.
Tycker du att den skritten som han visade under testryttarna förra året var lika bra (och skulle ge samma poäng) som den skritten han visade iår? :crazy:
Jag tycker det visar just att AVNs poäng har ett värde, det vore betydligt konstigare om de gett samma poäng för skritten förra året som iår. Eller tycker du inte det?

Senast ändrad:

Håller helt med. Någon annan bedömning förra året hade varit helt fel, o lika rätt iår om resultatet upprepades. Bedömningar ges på vad man ser för dagen. Oavsett.

Deras uppsuttna hoppning såg jag. Till Faustino höjde de aldrig upp "banan", han fick bara hoppa det lägsta. Orsaken vet jag dock inte eftersom de viskade där inne i manegen. Och om jag minns rätt så var hans första språng bommar på marken, till skillnad från Roussegnieur och Luxus som båda hade ett lågt hinder.

Senast ändrad:

snart kommer det lite bilder... Redigerar som en tok! Tycker att den poäng jag har läst om här inne hittils har varit rättvis. Det är trots allt dagens form som avgör, o jag tycker att rätt häst vann.

Helt sant!![/QUOTE]

Det var det enda sanna skrivit, på denna tråden, i varjefall.:devil::devil:

Men förra året gick Luxus i passgång istället för i skritt under testryttarna. Det fanns ingen chans på kartan att han kunde godkännas då. Att det ska vara så svårt att förstå. :confused:
I år var han ren i skritt och visade inte den minsta antydan till pass, inte heller under testryttarna. Och då var det inga problem. Hade han visat pass i år med så hade han inte blivit godkänd i år heller.
Tycker du att den skritten som han visade under testryttarna förra året var lika bra (och skulle ge samma poäng) som den skritten han visade iår? :crazy:
Jag tycker det visar just att AVNs poäng har ett värde, det vore betydligt konstigare om de gett samma poäng för skritten förra året som iår. Eller tycker du inte det?

Man skall nog fråga sig, varför hingsten uppvisade passgång förra året, det gör ingen normal häst.

426469_10150602560185748_747485747_9196453_1905895655_n.jpg

Al Cendo

64352_10150602561265748_747485747_9196455_1385059580_n.jpg

Character

418059_10150602562635748_747485747_9196458_935950103_n.jpg

Chatender

424243_10150602563865748_747485747_9196463_1272981304_n.jpg

En busig Dacquar CC

427581_10150602564315748_747485747_9196466_594091807_n.jpg

Don De Jeu

424798_10150602566795748_747485747_9196478_147569457_n.jpg

Luxus CML

Det var de flesta korten jag tagit. Har en drös till tex på typ alla 3 åringar o på de andra tävlande hingstarna.

Jo det är rätt vanligt på hästar med väldigt stor skritt när de skall samlas och inte riktigt är vana vid det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar