Bruksprov för Arabhingstar??

K

KESO

Halloj
Undrar hur Bruksprovet för Arabhingstarna går till, vilka moment ingår??
Vad ska man ha för utrustning? Finns det några regler på det?

Kolla med rasklubben....där brukar finnas svar på det mesta :)

Jag kan inte reglerna eller något, men ta kontakt med SAHF de borde kunna svara på alla dina frågor.

Varför inte ta din hingst till riktiga bruksprov, typ för ridponnyavel? Inte då för att jag menar att arabers bruksprov inte är på riktigt, utan vad jag sett så innehåller de inget svårt och kan inte hingsten mer än så så imponerar den inte på mig... :crazy:

Du som har en vacker och intressant hingst, se till att omvärlden får se det också ;) :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Varför svarar du på ett inlägg när du tydligen inte vet om att det finns ett bruksprov för arabhingstar. Kanske bättre att du inte uttalar dig.
Men jag såg att du har en arabhingst. Ingen godkänd då förmodar jag?!
// Linda

Ja du :smirk: nu har du HELT fel.
Man måste göra ett Bruksprov i ridning med sin hingst, det jag undrade var HUR det går till och vilka moment som ingår.

Tror att Tommy har semester nu, har försökt få tag i honom i ett annat ärende.

:) Först ska han godkännas för Arabaveln, sen ska jag gå vidare med andra raser när han har kommit lite längre i ridningen eftersom det kräver mer. Vill inte åka med en halvdan häst :crazy:
Så han ska visas för Arabaveln när han är 4= nästa år och sen dom andra raserna vid 5år :)
Jag håller med dig helt om avelsvärderingarna för andra raser.

Ska du till RIKS, han ska vara med där :)

Ah det är helt rätt tänkt, man vill ju komma med något som omvärlden häpnas och beundras över ;)

Är så sugen på en egen liten unghingst...hittar ingen som jag fallit pladask för än...

Jo, min hingst är fullt godkänd för avel, han visades för avelsvärdering 1992, dvs jag åkte till en ATG-klinik där veterinären gjorde enklast tänkbara koll, inte ringkota, ej för stort överbett osv, och är alltså sen dess godkänd för avel enl. SAHF's raskrav.

För tillfället avelsvärderas arabhingstar på följande sätt:

På Grevagården, veterinärbesiktad (vid oklarheter ska även hingsten röntgas), uppställd och visad i skritt och trav, därefter ett ridprov (skritt, trav, galopp, rygga, uppsittning). Tyvärr ett ganska simpelt prov. Har hingsten meriter i t.ex galopp behövs inget ridprov.

Enligt EU kommer denna typ av avelsvärdering att tas bort (vet ej när, tror inte diskussionerna är klara mellan EU och Jordbruksverket). OM EU får rätt så blir det en "Hälsodeklaration" som ska utföras av utvalda veterinärer. Enligt EU ska ingen hingst kunna bli "kaserad" som avelshingst OM den är frisk och inte har några ärftliga defekter.

Har alltid tyckt att avelsvärderingen på arabhingstar är simpel om man jämför med halvblod, angloaraber, ponny etc. Men det har varit och är fördomar mot arabhästar pga att man innan endast hade arber inom show och avel. Numera blir det fler och fler som upptäcker arabernas breda möjligheter inom ridning och därmed ökar kraven på friska individer. Då är det synd att EU kommer in och försämrar för aveln.

England har ju väldigt enkel avelsvärdering av arabhingstar, typ enl Eu-regler, i Usa förekommer ingen alls (bara att betala in pengar för Stallion license) i Argentina/ Brasilien ingen alls, (dom länder jag känner till) men hur är det i Holland?Tyskland? Danmark? Polen? Ungern? Egypten? Nån som vet? :bump:

Vad kul :)
Ska bli så kul med RIKS :bump:
Vi ses där.
Hoppas vi får tur med vädret :cool:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 999
Senast: Bufera
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar