Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Sista jag var nere på bruks hamnade jag bredvid HCs ägare på läktaren. En mycket pratglad man och han visade filmer på HC. Hästen såg jättefin ut! Var inte alls vad jag hade väntat mig eftersom han inte alls tilltalade mig på bruks (som är enda tillfället jag sett honom riden öht innan). Hoppas de websänder för jag är också nyfiken på hur han ser ut:).

Håller med dig, han har inte tilltalat mig tidigare heller mer än hans stam som jag gillar, men sedan han "flyttade" till A-S verkar han utvecklats fint! Ska bli kul att se hur han går nu..

Har dock sett flertalet trevliga avkommor e HC :)
 
Sv: Bruksprov 2013

Då var gångarter för 4åringarna slut.

En del medelmåttiga. Många ganska tråkiga/dåliga
Elliot, Yagudin och Framförallt Gustav imponerade.

Nu två femåringar
 
Sv: Bruksprov 2013

Himla roligt att Gustav är så fin! Håller en Daminopatriotisk tumme för honom:p. Hans foto var inte så himla läckert dock.

Yagudin ser ut som en riktig drömhäst! Troligen det snyggaste fotot också.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Tänk så olika uppfattning man kan ha.
Bilderna på hingstarna är frukansvärda. Det kanske är två bilder som är bra!
Elliot var fin, dock mycket instabil i sina haser, tungan ute hela tiden och stressig.
Yagudin har en tråkig typ(dock är bilden på honom toppen). Han är framstupa och ser ut som en ponny.
Gustav mkt fin men rejält hingstig redan. Fin att se på irl.
Zgander mkt fin, nästan överrörlig.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja, man tycker olika.

Jag hittade bloggen som följer Yagudin på bruksprovet och där finns fler bilder.
Jag tycker att han ser jättefin ut. Hoppas han hoppar lika bra som stammen lovar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Hur är Ballumé irl? Tråkig bild, den i den danska tidningen såg bättre ut när han var i rörelse. Jag uppfattade att han var dålig idag, men hur? Kassa gångarter eller kasst uppförande eller både och?

Yagudins bild tyckte jag var fin, men var inte direkt impad av honom jag heller, men det kanske är att han är så vit... :p
Kul att Gustav går bra, tyckte han såg ut att kunna vara fin, men bilden var mysko.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ballume är snygg! Rör sig bra men var idag överilad, ryttaren hade svåra problem att bromsa honom. Annars gillar jag honom.
Yagudin är fin men en gammal typ enligt mig. Titta på ridehesten där finns bilder in action. Där ser man bättre skillnaden.
Men som sagt smaken är som baken och det är ändå hoppa de ska göra!
 
Sv: Bruksprov 2013

Tycker att det är tråkigt att vi "vanliga" måste förlita oss på er tappra skara som sitter på läktaren och ridehesten. Inte undra på att betäckningarna sjunker då det liksom verka finnas noll intresse från berörda.. Det blir ju som vanligt, de närmast sörjande..
 
Sv: Bruksprov 2013

Men när fas II börjar så kommer ju mer info om de kvarvarande hingstarna att läggas ut. Eller hur menar du?

Jag tycker till viss del att vi ska vara glada för att det faktiskt är en offentlig tillställning fortfarande. Tyvärr är det j-ligt långt till Skåne för de flesta men det står trots allt var och en fritt att åka dit och titta.
 
Sv: Bruksprov 2013

KL
Access Bat du Coeur, någon som har sett om han har uppfört sig?

Har haft hans mamsing hos mig ett tag.
 
Sv: Bruksprov 2013

Yagudin är fin men en gammal typ enligt mig. Titta på ridehesten där finns bilder in action. Där ser man bättre skillnaden.
Men som sagt smaken är som baken och det är ändå hoppa de ska göra!

Yagudin ser ut som en typisk hopphäst med lite längre rygg och bakben än en dressyrhäst (precis som det ska vara). Fint huvud, fin övergång huvud-hals, fin båge på halsen (syns att det är en hingst) och ett starkt bakparti.
Ser toppen ut även på Ridehestens bilder.

Armani Code ser uppdragen ut på Ridehestens bilder - är han tunn?
 
Sv: Bruksprov 2013

*kl*

Såg bara gångartshingstarna. Tyvärr inte så mycket som imponerande. Gustav hade trevliga gångarter men tyvärr inte exteriören. Frans Andreo II var väldigt snygg men hade gärna kunnat haft lite mer galopp. Zagander hade jag däremot gärna tagit med hem, tre bra gångarter, härlig inställning och fin exteriör om än lite väl kort. Han visaded dessutom väldigt sympatiskt :laugh:
 
Sv: Bruksprov 2013

Yagudin ser ut som en typisk hopphäst med lite längre rygg och bakben än en dressyrhäst (precis som det ska vara). Fint huvud, fin övergång huvud-hals, fin båge på halsen (syns att det är en hingst) och ett starkt bakparti.
Ser toppen ut även på Ridehestens bilder.

Armani Code ser uppdragen ut på Ridehestens bilder - är han tunn?

Ja ganska tanig faktiskt. Han var ok de första 10 minuterna sen tappade han orken. Fick kritik av domarna b.la för han inte hade tillräcklig bärighet.

På det hela taget är jag ganska besviken på årets hingstar :(
De få som rör sig bra är riktigt intetsägande och tråkiga att titra på exteriört.
Givetvis med några undantag.

Beroende på morgondagen givetvis men risken är att det inte blir många i fas2.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tycker inte det var många som tilltalade mig särskilt exteriört faktiskt.
Korta ryggar och korta framben på många av dem.
Jag är ju något partisk men tycker väldigt mycket om modellen på Frans Andreo. Lynch Bages gillar jag också men den ser lite tunn ut på bilden. Sandbaek's Lacapo och Yagudin var också fina.



Hur många är det ungefär som brukar bli godkända?
 
Sv: Bruksprov 2013

Utan att vara allt för kritisk tycker jag faktiskt bara om Frans Andreo II och Zagander exteriört. Den första har något stupade bog men en väldigt fin typ, den andra har lite kort rygg.

Vet faktiskt inte så många som brukar bli godkända eftersom hingstantalet har minskat något varje år.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp