Bruksaussie

glittermoln

Trådstartare
Jag kommer förmodligen skaffa en aussie från brukslinjer som nästa hund. Dock inte tidigare än 2021 men har börjat titta runt efter spännande linjer och kennlar. Är öppen för att importera också om jag hittar något riktigt intressant men skulle föredra en svenskfödd. Är det någon här som har bruksaussie och var kommer de ifrån? Vet att det finns en del taskig mentalitet inom rasen så är otroligt noga med det men är det något annat som är vanligt inom rasen jag bör akta mig för? :)

Jag kommer förmodligen skaffa en aussie från brukslinjer som nästa hund. Dock inte tidigare än 2021 men har börjat titta runt efter spännande linjer och kennlar. Är öppen för att importera också om jag hittar något riktigt intressant men skulle föredra en svenskfödd. Är det någon här som har bruksaussie och var kommer de ifrån? Vet att det finns en del taskig mentalitet inom rasen så är otroligt noga med det men är det något annat som är vanligt inom rasen jag bör akta mig för? :)
Epilepsi förekommer en hel del :(

Har en kompis som importerat från Österrike. Jättefin hund, men tyvärr fick den EP. Även flera klussyskon är avlivade pga EP.

Ajdå:( Jag har inte så bra koll på hur EP nedärvs så det ska jag läsa på om, tack!
Man vet inte hur det nedärvs och det finns inga tester man kan ta, det är det som gör det så himla svårt.
Det gäller att ha koll på vilka linjer som är drabbade och höra sig för väldigt mycket. Trots det finns det ändå ingen garanti för att hunden inte kommer att bli sjuk.

Fortsättning med ytterligare en vägg av text :D

Vi har det väldigt lyxigt i Sverige med mentalitet. Vi har MH och MT samt en rasklubb som tagit fram en idealprofil för MH så även en som är helt grön kan få en förståelse för vad som är önskvärt och inte. (Glöm inte att syskonens resultat är lika, om inte ännu viktigare än den individuella avelshundens!) Önskar att det funnits idealprofil när jag började, när jag letade efter aussie första gången var min kunskap om hur man läser MH begränsad till "1 på hantering = dåligt" och "1 på skott = bra" :p

Jag har två aussies från arbetslinjer men de är verkligen extremt olika personligheter. Visst, båda är okomplicerade, lätthanterade, lekfulla, smarta, följsamma, jagar inte, har bra hundspråk etc etc men hur de tar sig an livet är helt olika. Tinja är en tänkare, hon vill förstå och tar sin tid med att processa saker för att komma fram till vad jag egentligen vill för hon vill aldrig göra mig besviken. Asni är en görare, hon testar hellre allt på en gång i hopp om att EN av grejerna var det jag ville åt och blev det inte rätt så är hon glad ändå för hon fick göra en massa grejer och springa runt :devil:

Så mitt tips är att leta kombinationer snarare än kennlar och be om videos om du inte kan träffa hundarna. Videos från vardagen, från träning, från tävling. Olika aktiviteter i olika miljöer. Fråga om resursförsvar, hur de är med andra hundar och djur, om de jagar, hur vakten ter sig, är de kräsna, hur klarar hanarna löptikar, hur ofta löper tikarna, hur påverkade blir de, allt som kan vara relevant för vardagslivet.

En bra aussie är en jäkligt häftig hund att träna och tävla med, men framförallt är de fantastiska livskamrater. Kommer alltid ha aussie så länge jag kan få tag i de som är rätt för mig. De är väl värda alla hemläxor man måste göra :D

@Fisherling

Åh tack för så himla utförligt svar!! Tänker att alla raser har ju mer eller mindre någon sjukdomsbild, även om vissa såklart är sämre än andra. Självklart kommer jag ju ta hänsyn till det och göra efterforskningar men jag kanske inte behöver tokstressa över det ändå? Jag kan ju bara se till att ha de bästa förutsättningarna men saker kan ju hända ändå liksom. Upplever du att det är vanligt med mycket osäkerhet och rädslor inom rasen? :)

Om du vill dela med dig av listan tas det tacksamt emot!:D

@Fisherling

Åh tack för så himla utförligt svar!! Tänker att alla raser har ju mer eller mindre någon sjukdomsbild, även om vissa såklart är sämre än andra. Självklart kommer jag ju ta hänsyn till det och göra efterforskningar men jag kanske inte behöver tokstressa över det ändå? Jag kan ju bara se till att ha de bästa förutsättningarna men saker kan ju hända ändå liksom. Upplever du att det är vanligt med mycket osäkerhet och rädslor inom rasen? :)

Om du vill dela med dig av listan tas det tacksamt emot!:D

Om det är en bruksaussie du vill ha, titta efter kennlar som har hög andel avkommor som utöver bra MH/MT och hälsostatus, även har fått ut många avkommor på tävlingsbanorna. Meriter nedärvs givetvis inte, men t.ex arbetsegenskaperna och arbetsviljan som krävs för en brukshund är det hög nedärvbarhet på.

Varför man ska kolla efter de kennlar där många hundar kommit ut och tävlat (med bra resultat) är för att många uppfödare säger att de ”avlar hundar för arbete”, trots att

1. uppfödaren aldrig tävlat (och ibland inte ens tränat) bruks och därför inte har koll på vilka egenskaper som faktiskt krävs hos en brukshund

och/eller 2. Inte en enda av avkommorna (och verkligen inte avelsdjuren) har någon som helst bevisad arbetskapacitet inom bruks någonstans i stamtavlan (alt någon har nån gång startat en appell typ)

Jag skulle personligen inte rekommendera att kolla efter en import om du vill ha en brukshund (särskilt inte om du är ny till rasen och kanske inte har så många kontakter hos erfarna uppfödare/raskunniga att fråga om råd), dels eftersom det nästan bara i Sverige som arbetsprövningarna inom bruksområdet finns (det är bara i Sverige som aussien räknas till bruksraserna), och dels att om man tycker det är svårt att hitta info om kullar/linjer i Sverige där vi både har avelsdata på SKK, en bra rasklubb som värnar om rasen som bruks/vallhund, samt kan höra oss för hos många utan vare sig språkförbistringar eller annat, så ska man veta att det kan vara rejält svårt att få korrekt fakta från utlandet där man inte kan göra det ovanstående och inte heller har lätt att träffa många hundar från olika kennlar live.

@Miao

Tack för input! Nej det är ju framförallt därför jag vill ha en svenskfödd, att det är betydligt mycket svårare och krångligare. Däremot är jag som sagt öppen för en import om det skulle dyka upp något jätteintressant, men inte i första hand!:)

Jag trodde jag var noggrann och läst på och undersökt, men det blev inte som tänkt. Visserligen fick jag världens härligaste och roligaste hund, men problem med skott satte P för tävlan i de högre klasserna. Så skulle jag köpa nu skulle jag leta bland kennlarna som har många avkommor ute och tävlar.

Menar du minature american shepherd? Den rasen är ju ordentligt ojämn vad jag har förstått och mentaliteten kan vara sådär... Är man ute efter en bruksaussie så bör MAS vara rätt långt ifrån det man söker.
Dom jag träffat har varit superroliga och trevliga.

M
Dom jag träffat har varit superroliga och trevliga.
Min aussie (se ovan) var superrolig och supertrevlig, men med nerverna var det si och så.
De MAS, 2 st, jag har träffat har jag inget att anmärka på vad beträffar trevlighet, men jag tycker de var trevliga och inget mer. Inget jag skulle skaffa om jag var ute efter en hund att jobba med.

Har mas själv men det låter inte som det ts söker, det finns trevliga hundar absolut men det nog lättare att hitta en bra aussie.
Förhoppningsvis blir rasen jämnare så småningom, jag tycker rasklubben verkar vettig. Vi valde mas då vi ville helst ha en hund som håller medium måttet i agilityn och sheltien tilltalade inte oss. Jag tror att med vettig avel så kan det bli en trevlig sporthund modell mindre men risken är att de snarare avlas mot sällskap och utställning då de har sitt utseende emot sig. Det vore himla synd att inte tillvarata arbets egenskaperna som funnits/finns i rasen men det återstår att se hur det utvecklar sig.

IMG_20191129_095834.webp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 802
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 868
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar