Fortsättning med ytterligare en vägg av text
Vi har det väldigt lyxigt i Sverige med mentalitet. Vi har MH och MT samt en rasklubb som tagit fram en idealprofil för MH så även en som är helt grön kan få en förståelse för vad som är önskvärt och inte. (Glöm inte att syskonens resultat är lika, om inte
ännu viktigare än den individuella avelshundens!) Önskar att det funnits idealprofil när jag började, när jag letade efter aussie första gången var min kunskap om hur man läser MH begränsad till "1 på hantering = dåligt" och "1 på skott = bra"
Jag har två aussies från arbetslinjer men de är verkligen extremt olika personligheter. Visst, båda är okomplicerade, lätthanterade, lekfulla, smarta, följsamma, jagar inte, har bra hundspråk etc etc men hur de tar sig an livet är helt olika. Tinja är en tänkare, hon vill förstå och tar sin tid med att processa saker för att komma fram till vad jag egentligen vill för hon vill aldrig göra mig besviken. Asni är en görare, hon testar hellre allt på en gång i hopp om att EN av grejerna var det jag ville åt och blev det inte rätt så är hon glad ändå för hon fick göra en massa grejer och springa runt
Så mitt tips är att leta kombinationer snarare än kennlar och be om videos om du inte kan träffa hundarna. Videos från vardagen, från träning, från tävling. Olika aktiviteter i olika miljöer. Fråga om resursförsvar, hur de är med andra hundar och djur, om de jagar, hur vakten ter sig, är de kräsna, hur klarar hanarna löptikar, hur ofta löper tikarna, hur påverkade blir de, allt som kan vara relevant för vardagslivet.
En bra aussie är en jäkligt häftig hund att träna och tävla med, men framförallt är de fantastiska livskamrater. Kommer alltid ha aussie så länge jag kan få tag i de som är rätt för mig. De är väl värda alla hemläxor man måste göra