Brötig Häst = Rädd människa!

Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Fast ägaren hjälper mig så mycket jag vill så det är snarare jag som ska tacka hon ;D
Ägaren har varit med för det mesta och sett hur han betett sig! så hon vet om problemet!
Jag vill inte vara med den här hästen men ägaren tycker det är bra träning för mig! och hon är övertygad om att han kommer bli en fin häst!
Tyvärr satt jag då på när detta hände men som tur var gick han inte rakt bakåt utan vek sig åt sidan i sista stund! Men vem vet vad som händer nästa gång?

Om ägaren är övertygad om att hästen kommer att fungera bra efter träning så låt då ägaren träna hästen tills den fungerar bra! Detta är INTE bra träning för dig. Man blir inte mer orädd av att hålla på med en häst som skräms! Du behöver en häst som du kan ha roligt med, inte en häst du blir räddare och räddare för.
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Vill verkligen inte vara så mesig som jag är med hästar så finns det något sätt att bota rädsla! så vill jag gärna höra det :)

Man botar rädsla genom att umgås med hästar som har lärt sig hur man uppför sig i människors närhet, inte genom att utsätta sig för fara...
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Precis.


TS:
....jag tycker faktiskt det låter -vilket flera redan skrivit- som om ägaren är rädd för sin nya häst, och vill ha en testpilot för att slippa hantera den.

Oavsett om den nu har fysiska problem, eller om det är rena dumheter, så är det faktiskt inte ditt jobb att ta redan på/korrigera. Det är orättvist och direkt farligt av ägaren att förvänta sig det från dig. :mad:

Sluta med den här hästen, och sök en lugn och cool som du kan rida och ta hand om istället. Om inte annat så kommer en rädd ryttare inte att kunna hjälpa en rädd/ilsken häst. Det gör bara problemet större.

Lycka till med att hitta ny medishäst!
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Jag tycker det är fruktansvärt av ägaren till hästen att be dig rida den! Som jag förstår det är du ganska ung och inte proffs. En sån häst ska bara ridas av ett mycket erfaret proffs som dessutom är myndig!
Det absolut farligaste en häst kan göra är att resa sig(eller skena). Om du får hästen över dig kan du dö! Det är absolut inte värt det!

Jag jobbar själv med problemlösning bla och har en häst som uppfört sig så. Jag skulle aldrig någonsin sätta upp någon annan på en sån häst! Man jobbar dem från marken tills de är säkra nog att sitta på. Då rider man dem själv ett tag innan man sätter upp någon annan. Jag vill inte ha på mitt samvete att någon annan skadar sig. Ska någon riskera livet är det jag själv, som förstår faran och som jobbar med sånt alt hästägaren om den är sadelfast och begåvad nog att lära sig. Så tycker jag "din" hästägare borde tänka med. Nu känns det mest bara som att hon vill låta någon annan göra det hon inte vågar.

Ska man riskera livet ska man vara vuxen och veta vad man eg riskerar. För det du gör är livsfarligt. Ska man sitta på såna hästar ska man ha tränat in de hjälper som bryter stegrandet så pass att det sitter som blixtsnabba reflexer. Annars är man för långsam och risken blir för stor.

Och först ska hästen kollas så den är frisk. Och hanteras så den funkar prickfritt från marken. Sen ska den ridas av proffs.

Som en av mina tränare sa: "Skola om de där felhanterade bock- och stegrings-maskinerna uppsuttet kan någon annan jävla cowboy göra!" ;)

Du är ung och ska få upp ditt grundsjälvförtroende. Skräms du för mycket i din ålder kommer du få ett dåligt grundsjälvförtroende som ryttare. Det är SVÅRT att reparera. Jag jobbar med en hel del såna människor. Hade de bara sluppit såna erfarenheter då de var i din ålder hade de vågat mycket mer idag. Och inte blivit rädda i såna situationer som faktiskt inte är farliga.
I din ålder ska man rida trygga och utbildade hästar. Så du kan ha kul! Det ska vara roligt att rida!
 
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Precis.


TS:
....jag tycker faktiskt det låter -vilket flera redan skrivit- som om ägaren är rädd för sin nya häst, och vill ha en testpilot för att slippa hantera den.

Oavsett om den nu har fysiska problem, eller om det är rena dumheter, så är det faktiskt inte ditt jobb att ta redan på/korrigera. Det är orättvist och direkt farligt av ägaren att förvänta sig det från dig. :mad:

Sluta med den här hästen, och sök en lugn och cool som du kan rida och ta hand om istället. Om inte annat så kommer en rädd ryttare inte att kunna hjälpa en rädd/ilsken häst. Det gör bara problemet större.

Lycka till med att hitta ny medishäst!
Det finns många idioter som inte vågar rida sina egna hästar när de VET att de kan vara rent utav livsfarliga.

när hästen har varit konv. eller av annan orsak är nästan oregerlig är det hästägarens ansvar att antingen själv ta på sig det eller skaffa frivillig kamikaxepilot alt. betala proffs för det.

jag glömmer aldrig när jag var ung o hästen som jag skötte flyttade till utanför storstaden o jag fick inte rida de först veckorna.

Jag red första gången en regnig dag över en starkt trafikerad länsväg o sen på en legitim cykelväg vid sidan om. Dröm om min förvåning när hästen börjar att galoppera som besatt. Gör caprioler, courbetter mm.

Hästägaren visste om detta, men sa senare att hon trodde att den inte skulle göra så om jag inte visste om att den gjorts så tidigare.

den fick JUCKET när det lät om bilarna. Den vande sig inte på ett par år.

en sak till med samma hästägare men annan häst- unghäst.

Den fick mkt kraftfoder. Man satt alltid 2-3 ggr i diket på vägen till ridhuset. ingen annan i stallet vågade rida den. ett par ggr var jag så jäkla rädd o bad ägaren att sänka/ byta ut 4-5 kg Fibergi , men nej!. Den skulle ha maten. Senare kom det fram att hon inte red sina dagar o sen kom jag glad i hågen...

Då fick hon tillbaka med samma mynt. JAG red inte heller o sen red hon:bump::bump:
Hon sa att hon som var synnerligen tuff aldrig hade varit så rädd o då blev det foderändring GENAST:rofl::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Brötig Häst = Rädd människa!

Ibland får man sätta hårt mot hårt... :devil: :devil:


Men det är ju farligt med hästar och ridning, människor kan skada sig för livet... Jag blir riktigt ilsken på folk som utsätter andra människor för fara utan att informera om vad det faktiskt handlar om. :mad:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp