Bröstsele till stor häst-shire

Tussilago

Trådstartare
Vad har man att välja på? Det finns ju börjes Ardennersele, o pfifffs kallblodssele. vad finns mer?
Att specialbeställa från tärnsjö känns lite sådär som första sele att köra in i..

Sv: Bröstsele till stor häst-shire

Vad har man att välja på? Det finns ju börjes Ardennersele, o pfifffs kallblodssele. vad finns mer?
Att specialbeställa från tärnsjö känns lite sådär som första sele att köra in i..

har du kollat i England? ebay.co.uk eller nått som heter heavy horse supplies. som har skit snygga selar till tunga hästar fast i nylon för ett hyfsat pris. eller det beror kanske vad man är ute efter...men lite tips iallafall.:idea:

Angående Ideal Harness-selen som jag köpt till Tom bör du nästan kolla om den verkligen passar Tussan. Tom kan ha den men om han varit bara lite mindre hade den faktiskt varit för stor...

Om du bestämmer dig för att det är en sådan du vill ha kan jag mäta om du vill! Trist om du skulle få hem en som är för stor för Tussan - hon är ju ingen jätteshire har jag förstått.

Hihi - stor ide att lägga upp en ny tråd under körning när det bara är vi shiretokar som svarar i alla fall :rofl:

Hade du vetat det hade du lika gärna kunnat slänga in den i vår egen tråd med en gång :p

Ja, eller hur? Bra du sade det om Ideal Harness, det är en sån det lutar år faktiskt. Hon är ju bara 166 cm hög som sagt, men sen är hon ju inte färdigväxt ännu. Så frågan är ju om man ska köpa en som passar nu, o sen kanske blir för liten? Eller köpa en som är lite stor som hon får växa i..fast det måste ju passa perfekt..Hon har iaf ca 205 cm i bröstomfång!
Vilka delar är det som är stora på din sele tycker du?

Jag tycker du ska köpa en hyffsat bra sele som passar nu och sedan måttbeställa när hon växt färdigt.

Däckeln passar perfekt på Tom - i innersta hålet på alla spännen. Men jag räknar å andra sidan inte med att han ska krympa han heller... så den är ju kanon till honom. Bakselen har jag inte riktigt kunnat testa ännu eftersom jag inte fått hem vagnen med bakselefästen så då är det ju svårt att se exakt - men den ser också ut att passa fast i något av de innersta hålen.

Av det jag förstått av dina bilder är nog Tussan något mindre än Tom i omkretsen kring bålen så där kan det kanske bli bekymmersamt. Sedan är ju maratonselen (som väl är den enda som finns i shiresize) försedd med en rejäl brösta så det beror ju på hur lågt ansatt hennes hals är - om hon får plats med den ganska breda bröstan. Jag ska ha hem en duktig körkille (min stallägare är ju duktig på körning men kan mest om travselar och lokselar) så att han får hjälpa mig att ställa in och kolla så att bröstan VERKLIGEN ryms på Tom.

Men selen verkar jättebra annars, känns bra i läder och rejäl och solid i utförandet. Vet du vad Tussan har för omkrets där däckeln skall ligga? I så fall kan jag ju försöka komma ihåg att mäta Tom någon dag?

Det är strax bakom manken hon är 205 cm runt om, så det är väl där däckeln ska ligga jag.. Jag tror inte hon har någrra problem at få plats med en brösta faktiskt..
10669107.jpg

Eller vad tror ni? Jag kanske skulle köpa en sele i storlek full, o se om hon behöver en ardennersele senare? Hon är ju inte så stor alltså.. Gissar att hon är som ett grövre halvblod ungefär.

Skulle du kunna tänka dig att mäta din sele för mig skull. Det är nämligen så att jag också har tittat på den selen men undrar om den kanske blir en smula liten. Min lilla shirekille ska köras in någon gång inom snar framtid (hoppas jag).

Oj då måste jag ju mäta HELA selen... men jag ska göra ett försök... påminn mig gärna om några dagar om jag glömt det.

Är skapligt senil för min ålder nämligen :rofl: men ett litet PM typ på tisdag eller så borde fräscha upp mitt minne en aning.

Kan ju lägga ut en bild på selen i alla fall: Den sitter här på en shire som är 171 cm hög och tämligen "normalgrov" i kroppen. Kroppslängd mellan 175 och 180 har jag för mig.

mersommar2007023.jpg

Bilderna på Börjes hemsida visar i denna storlek en svart sele med brun fodring - så även om jag mäter måste du kolla så att det verkligen är samma mått när du beställer då... för min är ju helsvart.

Tack så jätte mycket! Jag ska försöka att komma ihåg att påminna men det här med att bli en smula senil börjar verkligen krypa ner i åldrarna:angel:. Det är inte lätt att komma ihåg saker när man har 4 hästar, 7 hundar, hus på 240+160 m2 som ska städas, en gubbe och en 7 månader gammal son att ta hand om och ett företag i uppstartsskede.

Haha! Full fart kan man säga!! efter lite tips så tror jag att jag kommer att satsa på en vanlig full storlek. Tror det kommer passa bra, hon är ju liten faktiskt! Min lilla Speta!

I dag blev det i alla fall inte av. Hade en :devil: tandvärk så jag orkade inte göra mer än det jag måste... hoppas på mindre ont någon dag framöver. Har i alla fall tandläkartid på måndag morgon :cool:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 589
Senast: Derivata
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London