Bröstsele i sympatex / nylon

M

minikaninen

Vad anser ni som vet lite om bröstselar om dessa variantersom säljs på denna sida http://www.cliffords.se/
Syftar då mest på Tedex modellen.
Kommer att användas som första sele och för enkel promenadkörning i skogen.
Själv är jag ganska grön och ganska fattig efter att ha köpt min första häst.

Tacksam för goda råd

Sv: Bröstsele i sympatex / nylon

Det är ju hållbara selar men läder tycker jag är lite snyggare :angel:
Riktigt billiga selar har ju Equilex en sån kan ju vara nått att börja med :)
(Annars har ju Börjes bra selar! Ideal Harness finsele och maratonsele!)
Och om du har kallblod kan ju en Fransk Brösta sitta lite bättre! :)
Vad har du för vagn?

Här kan du läsa lite mer om körning och selar! :)
Tråd
DriveOut
Andra seltillverkare:
http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=63Vagnstillverkare:
http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=36

/Lisa

Jättebra och jättepraktiska.
Jag är apless på att putsa läder och syntetselarna är bara att spola av direkt efter användning utan att vara rädd för att lädret ska förstöras.

Dom ser ganska fort slitna ut! Hållbarheten är nog ungefär desamma som läder. Men de är helt klart fula!
/M

ni må tycka att de är fula men att få tag på en snygg i läder, komplett så är det dubbla priset om inte mer. Tanken är ju att han i huvudsak ska bli ridhäst, men innan han är så gammal kan det vara kul och köra in honom. Och kunna variera sig med körning även senare.

Om du har en stor häst kostar Tedex 4 450 - 4 690 kr
Och för dryga tusenlappen mer bara får du en snygg lädersele från Börjes (Ideal Harness)!

Om man smörjer in selen med bra olja (Neatsfoot oil) och fett (Lanolin) innan användning först kan man spola av den oxå men man ska torka den noga och sen ska man ju smörja in den efteråt oxå :angel:
Men en del gillar ju att hänga i sadel/selkammarn så :D

/L

Jag har en sån sele som maratonsele. Den funkar jättebra. Bara att slänga i tvättmaskinen (däckeln också!!!). Skakelremmarna är förstås slitna, men det blir de ju på alla selar.

Drive-Out har ju bland annat Hansbos selar. De kostar inte dubbelt så mycket! Kolla på deras hemsida.

svea skrev:
Jag har en sån sele som maratonsele. Den funkar jättebra. Bara att slänga i tvättmaskinen (däckeln också!!!). Skakelremmarna är förstås slitna, men det blir de ju på alla selar.

Går det att få tag på begagnade sådana, eller ska man försöka satsa på en ny?
Vet du om de är stora i storlekarna?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 504
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?