Bröstop, efteråt

BernT

Trådstartare
Ska på konsultation för bröstop i mitten av augusti och sen förhoppningsvis göra op i slut av sept (kliniken är rätt fullbokad, bra tecken antar jag). Iaf, ska lägga under muskeln vilket ju ska göra betydligt ondare, pallar man dagen efter att ta taxi till tåget och sen tåg hem i typ 3-4 timmar? Eller är det bättre att ligga kvar nån-några extranätter? En natt ingår ju och det måste man stanna. Kan tillägga att jag är väldigt smärttålig men kliniken rekommenderade att man blir hämtad vilket inte funkar då jag ska operera mig i Skåne och bor i Skaraborg.

Måste man bli sjukskriven? Jag kan få mindre fysiskt ansträngande tjänst om det behövs men 2 veckor känns överdrivet. Kanske en vecka räcker och sen typ "skrivbordstjänst"?
 
Sv: Bröstop, efteråt

En vän till mig kunde knappt röra sig dagarna efter, sambon fick hjälpa upp ur sängen och till toalett osv!
Också under muskeln!

Så ta hellre det säkra före det osäkra! :)
 
Sv: Bröstop, efteråt

Problemet med skrivbordstjänst är väl att du äter smärtstillande som kan göra dig ganska snurrig, rel smärtfri men mer eller mindre snurrig...
 
Sv: Bröstop, efteråt

Angående taxi och tågresa det kan nog fungera men tänk på att du inte kan bära ngt alls.. men måste du göra så så är det väl så men du borde nog ha en kompis med dig om möjligt som åker tåg med dig...
 
Sv: Bröstop, efteråt

Nu har jag inte gjort en bröstförstoring utan en förminskning, men jag trodde också att två veckors sjukskrivning var överdrivet (och att jag var smärttålig). Med facit i hand borde jag ha stannat hemma i fyra veckor. Samtidigt finns det andra som kan börja jobba utan problem redan efter en vecka. Jag tycker du ska ge dig själv två veckor, det är enklare så än att komma tillbaka för tidigt (som jag gjorde) och eventuellt behöva sjukskriva sig igen senare.

Jag hade inte velat åka tåg så länge dagen efter. Man är fulltankad med morfin efter operationen och inte vid sina sinnens fulla bruk. Samtidigt är det ju en resa som du måste göra och den är nog inte så himla angenäm även om du väntar en dag extra...
 
Sv: Bröstop, efteråt

Du har inte tänkt på att det är klokast att göra som läkarna säger?
För de om några har ju säkert inga erfarenheter alls om hur man brukar må efter en operation?
Sen handlar det ju inte heller bara om hur man mår och det känns, man ska inte riskera att förstöra något i onödan när de ändå varit inne och rotat runt i dig.

Jag har flera vänner som förstorat brösten och ingen av dem har varit fit for fight 2 veckor efteråt och under de första veckorna har de behövt knapra så mkt smärtstillande att de varit höga.
Inte en chans att de har varit fräscha nog att kunna göra ett bra jobb.

En så lång resa dagen efter kommer inte vara kul, precis tvärt om.
 
Sv: Bröstop, efteråt

Jag har lagt in en protes under bröstmuskeln, rekonstruktion pga cancer. Jag var MYCKET tacksam för de tre dygn jag fick stanna på sjukhuset och hade hyfsat ont några dagar efter hemkomsten och jag är inte speciellt smärtkänslig normalt, men det är naturligtvis väldigt individuellt hur man upplever smärta. Nu får jag "nöjet" att göra om proceduren på andra sidan i slutet av september,av samma anledning, så får vi se om operationstekniken och smärtlindringen har gått framåt på 12 år. :nailbiting:
 
Sv: Bröstop, efteråt

Nej, det kommer inte gå bra. Varken att promenera eller att åka tåg 3-4h. Stanna en extra natt, minst.

Varför? För du kommer ha ont, vara groggy och inte alls i form,
dessutom så är det väl jäkligt onödigt att riskera infektion eller andra komplikationer bara för att du inte följer rekommendationerna efter operationen? Omoget och naivt om inte annat.

Jag var inte redo för annat än sitta i soffan eller sova dagen efter, och då är jag väldigt smärttålig. En vecka efter min op åkte jag till Barcelona men det är inget jag kan rekommendera heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Bröstop, efteråt

Jag ska inte promenera? Mailade min läkare och frågade om det gick att köpa fler nätter och det var inga problem. Så istället för en natt blir det nog 3-4 nätter för min del (känns bäst eftersom då har man ju bästa tänkbara vård/hjälp) sen blir jag hämtad istället antagligen, beror lite på datum och sånt men det löser sig.

Ang sjukskrivning kommer jag nog ta ut semester istället. Känns helt fel att sjukskriva sig efter en frivillig kosmetisk operation.
 
Sv: Bröstop, efteråt

En eller Ett par nätter på hotell hade jag nog satsat på ,istället för tågresan gärna tillsammans med någon. När en vän gjorde en förminskning så behövde hon hjälp med att tex tvätta håret och sådant.
 
Sv: Bröstop, efteråt

Haha, men visst är det lite sjukt att man kan sjukskriva sig för det? Okej om man typ har ryggproblem pga stora bröst och därför typ förminskar eller kirurgi efter cancer/annan sjukdom men jag gör det ju av rent ytliga skäl. Ska kolla hur mitt schema är lagt för hösten så kanske jag kan pricka in operationen i fas med att vi alla på jobbet ändå är lediga (jobbar in en del tid så att man kan va ledig nån vecka här o där). Har ganska många semesterdagar att ta ut ändå
 
Sv: Bröstop, efteråt

Haha, men visst är det lite sjukt att man kan sjukskriva sig för det? Okej om man typ har ryggproblem pga stora bröst och därför typ förminskar eller kirurgi efter cancer/annan sjukdom men jag gör det ju av rent ytliga skäl. Ska kolla hur mitt schema är lagt för hösten så kanske jag kan pricka in operationen i fas med att vi alla på jobbet ändå är lediga (jobbar in en del tid så att man kan va ledig nån vecka här o där). Har ganska många semesterdagar att ta ut ändå

Ja.
Rätten till sjuklön och sjukpenning bör begränsas till enbart det nödvändiga.
 
Sv: Bröstop, efteråt

För mig gick det skitbra :) Jag hade knappt ont alls och kunde fort återgå till att leva hyfsat normalt, dock lite mer stillsamt ;). 3-4 dagar låter extremt mycket skulle jag vilja säga, jag var uppe på benen några timmar efter open och gick omkring, dagen efter åkte jag kommunalt hem utan minsta problem, levde rätt normalt tiden efter förutom det självklara med att inte lyfta, rida osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Bröstop, efteråt

Klart du ska röra på dig efteråt för att hålla igång blodcirkulationen, men med väska och dyl dagen efter? Njä.

Får jag av nyfikenhet fråga vilken klinik du ska göra op på?
 
Sv: Bröstop, efteråt

Varför ända till skåne när det finns en bra klinik med gott rykte i Falköping?
Eller dom kankse inte gör bröst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 933
Senast: Inglorion
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp