Bromsen i ljumsken

skuggi

Trådstartare
Jag är långt ifrån en så skicklig ryttare som jag vill vara, tränar regelbundet för dressyrtränare och får nya uppenbarelser hela tiden. Den här senaste var så sjukt rolig så jag tänkte att jag måste dela med mig, kanske är det fler än jag som missat den här bromsen man har i ljumsken :)

Trots att jag alltså (uppenbarligen) är en ganska risig ryttare så håller jag på att rida in min andra unghäst, med hjälp av tränare såklart. Det har gått fint ändå, men nu hade vi fått problem. Hästen är alltför glad i att ridas + att han kommit på att man ska ta stöd på bettet. Han har dock ingen måtta på stödet och tar inte längre förhållning där. Detta i kombo med en glad och framåt häst blev lite livsfarligt eftersom han ju inte gick att få stopp på med mindre än att man tog till övervåld i tygeln typ.

Jag tvingade upp tränaren i sadeln i helgen så att hon skulle få känna hur det känns och så att hon skulle fatta att hon måste ta hem honom och lära honom det där. Dock hade hon INGET problem, kunde utan problem trava kontrollerat utan att ens hålla i tygeln ;p
(jorå, då kände man sig proffsig..)

Hursom kom vi fram till att jag är för "öppen" i ljumsken när jag rider, särskilt då i lättridningen. Genom att helt enkelt "krulla ihop mig" och "stänga" ljumsken och spänna magen (myyycket!) så kan jag alltså bromsa åbäket helt utan tygel. Kändes som att man satt som en hösäck, men då filmade hon mig och visade att det såg helt normalt ut. Det får en ju att undra hur sjutton man ser ut när man INTE kurar ihop sig sådär...
Det var iaf för mig en uppenbarelse, jag fick dessutom helt sjukt mycket bättre balans :)

Jag fattar att det här inte är någon nyhet för de av er som redan är duktiga ryttare, men jag tänkte att min uppenbarelse kanske kan väcka en tanke hos någon annan som är lite amatör sådär som jag är, och som kanske har problem med en häst som bara drar på och inte vill svara på förhållningar. Man ser ju en del såna trådar.
Jag är så nyfiken på att veta hur många "fartdårar" som kanske är enklare att bromsa om man använder den här metoden också.

Ni som har "fartdårar" som inte tar en förhållning, har ni testat att knipa med ljumsken?

Jag är långt ifrån en så skicklig ryttare som jag vill vara, tränar regelbundet för dressyrtränare och får nya uppenbarelser hela tiden. Den här senaste var så sjukt rolig så jag tänkte att jag måste dela med mig, kanske är det fler än jag som missat den här bromsen man har i ljumsken :)

Trots att jag alltså (uppenbarligen) är en ganska risig ryttare så håller jag på att rida in min andra unghäst, med hjälp av tränare såklart. Det har gått fint ändå, men nu hade vi fått problem. Hästen är alltför glad i att ridas + att han kommit på att man ska ta stöd på bettet. Han har dock ingen måtta på stödet och tar inte längre förhållning där. Detta i kombo med en glad och framåt häst blev lite livsfarligt eftersom han ju inte gick att få stopp på med mindre än att man tog till övervåld i tygeln typ.

Jag tvingade upp tränaren i sadeln i helgen så att hon skulle få känna hur det känns och så att hon skulle fatta att hon måste ta hem honom och lära honom det där. Dock hade hon INGET problem, kunde utan problem trava kontrollerat utan att ens hålla i tygeln ;p
(jorå, då kände man sig proffsig..)

Hursom kom vi fram till att jag är för "öppen" i ljumsken när jag rider, särskilt då i lättridningen. Genom att helt enkelt "krulla ihop mig" och "stänga" ljumsken och spänna magen (myyycket!) så kan jag alltså bromsa åbäket helt utan tygel. Kändes som att man satt som en hösäck, men då filmade hon mig och visade att det såg helt normalt ut. Det får en ju att undra hur sjutton man ser ut när man INTE kurar ihop sig sådär...
Det var iaf för mig en uppenbarelse, jag fick dessutom helt sjukt mycket bättre balans :)

Jag fattar att det här inte är någon nyhet för de av er som redan är duktiga ryttare, men jag tänkte att min uppenbarelse kanske kan väcka en tanke hos någon annan som är lite amatör sådär som jag är, och som kanske har problem med en häst som bara drar på och inte vill svara på förhållningar. Man ser ju en del såna trådar.
Jag är så nyfiken på att veta hur många "fartdårar" som kanske är enklare att bromsa om man använder den här metoden också.

Ni som har "fartdårar" som inte tar en förhållning, har ni testat att knipa med ljumsken?

Har man ridit PRE/Arab och annat känsligt och hett som gärna kan kuta på och som tyvärr kan rulla ihop sig i halsen får man lära sig knipa ihop dem mellan låren sas, övre delen av dem. Så det blir väl i ljumsken som du säger. Dock förtydligar jag att det görs då de redan klivit av sitsen och man släpper direkt de svarar nedåt i tempo, för att inte låsa deras rörelser.
Det är alltså en korrigering och inget man sen ska syssla med just iom att man låser dem i kroppen.

Jag fick göra detsamma nu i måndags med min kille. Vi har börjat länga ut hans hals lite mer och laborera i att rida saaaakta också även i riktigt låg form. Min är ju en känslig prick som är mkt förtjust i fart och fläkt. Men inte så förtjust i att komma fram med näbben om man inte rider fort.
Alltså får jag lägga honom rätt och sen hålla tempo mellan låren ihop med sitsen.
Det fnissades en del när jag kämpade som satan och frustrerat skrek "Uuuuuuuuh! Jag kommer för fan skita på mig av det här!". Jepp! Ridå...
Ibland önskar jag mig mer filter..

Fortsatt lycka till åt dig och Frasse!
Finns tekniker i hur man tar och ger som också ser till att de inte blir skenande betongsuggor. ;)

Haha.. betongsuggor... bra uttryck!
Ska nog se till att ta några lektioner med dig också som komplettering :)

Det är mitt vanliga sätt att bromsa.
Ja, jag förstod ju det på tränaren. Fatta att man lyckats missa det alla år? Antar att jag antagligen gör något åt det hållet omedvetet, men att man behövde göra så mycket på den här att det var tvunget att vara medvetet eller nått.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar