Broddtramp

Sv: Broddtramp

Jag upplever att om de trampar sig så åker hela brodden in.
En rispa är ngt annat o sånt som man får räkna med.

Har en kompis som står med en fläkt häst o man vet inte om den kommer att klara sig.

Skydd o boots på o kanske låga brodd, men att ha en brodd i verkar overksamt- för en stor häst.

Inne kan man ha heltäckande stallbandage.

En rispa är inget jag tänker räkna med eller acceptera...

brodden åkte in i hoven. det va på gränsen att det skulle gipsas.
Men utav rispor så brukar han få lynfangit, det var främst det jag var orolig för.

skydd - självklart
boots - tyvärr går det ej pga av skav och pga av snö.
låga brodd - själklart
rungerar jätte bra med bara blindbrodd när det är så mkt snö, behöver inte annat.
Inne har han självklart lindor och tjocka paddar. Men jag kan inte ha hoonm broddad bak. För det är just i boxen han skadar sig med brodden. när han ligger ned, skär han sönder insida lår ...(svårt att förklara)

Hoppas din kompis häst repar sig och blir bra..

sitter såret fram på hoven så bör du vara noga och kolla så det inte kommer någon ledvätska ur såret :S ledvätska är som var gulaktigt och kladdigt. kommer det ledvätska ur såret så måste veterinär och kunnig hovslagare ingripa för att rädda hoven, det värsta som kan hända är att hoven spricker helt! Har själv sett en häst var hoven sprack på och hästen gick tyvärr inte att rädda :( var noga!!!
hoppas det löser sig för er.

ok

nu är det inte ens i närheten av leden utan i kronranden. och inte så djupt. Så ingen ledvätska!
Sen så är frisk ledvätska helt transparant.

Det du beskriver låter med som sårvätska.

Jag misstänker att hovis kanske får platsa hoven när det börjar växa ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 980
Senast: Corax
·
T
Hästvård Min kära polle har nyss fått på sig broddar på alla fyra som han har även i hagen då jag är livrädd för att han ska ramla eller få...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Lilla Skutt
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka