Broddtramp

remmis

Trådstartare
Nu har min häst lyckats igen, och denna gång trots enorma säkerhets åttaganden:cry:

Trampat in en brodd från en framhov in i kronranden på vänster bak. Hoven är spräckt i en 4 cm reva. Vid kronranden är såret som en 10öring stort och ca 0.5cm djupt. Klippt bort hovdelar in till köttet, då det var en ficka.

Rengjort, bandagerat... men vi får väl se i morgon om han står där med feber och lymfangit.

Sv: Broddtramp

Usch, så trist! Jag är nog lite sjåpig när det gäller broddar eftersom min häst har taskig koll på var han sätter fötterna. Vågar bara brodda när jag ska rida och då är det full mundering med boots runt om. Tack och lov är det inte speciellt halt i hagen.

Min lyckades få ett litet pyttesår strax ovanför knäet på vänster fram nyligen och trots rengöring så vart benet helt varmt och uppsvullet dagen efter. Det var bara att ringa vet och det blev en 5-dagars kur med penicillin och finadyne.

Jag hoppas att det går bra för dig iallafall.

min har 1 brodd i trakten på var sin framhov... ändå lyckas han.

får se hur det ser ut i morgon så klart, men de tblir nog Hippotrim 5 dagars...:cry:

Usch vad tråkigt :( Hoppas verkligen att det inte är farligt!

Jag har som tur är bara haft en skada pga brodd och det var av en spark uppe på låret, och bara ytligt som tur var... Man blir ju lite rädd för att använda brodd alltså...

Min häst som är broddad "litar" jag på. Hon har koll på fötterna och sparkas inte direkt så. Hon jagar mest iväg de andra vid utfodring. Men travaren som är inhyrd i stallet... han har noll koll på sina fötter :crazy: Han brukar trampa på sig, men inte så han gör sig illa. Men han sparkar och vevar med benen till och från... Man blir ju skraj alltså. Men han kan verkligen inte gå utan brodd när det är snö på backen. Han blir stel och rör sig inte ur fläcken. Går knappt fram till höet.

min har 1 brodd i trakten på var sin framhov... ändå lyckas han.

får se hur det ser ut i morgon så klart, men de tblir nog Hippotrim 5 dagars...:cry:

Har du bara en enda brodd i trakten?? Eller har jag missuppfattat?

Har du provat att ha mjuka boots bak under broddsäsong?

ja, jag har en enda brodd i trakten. annars hade detta redan hänt för flera dagar sedan. han går själv i mindre hage/paddock.

boots fungerar inte, av 2 anledningar. (annars hade jag haft det.) han blir skavd. Han har känsliga vita ben. och vi snackar blödande sår. och sen när det är så mkt snö som det är nu vänds bootsen bara.

Jag tror nog att felbelastningen då han är ojämnt broddad kan vara orsak till att han kliver fel. Det lär ju inte har någon som helst positiv inverkan att vara ojämnt broddad hursomhelst.

Skulle han kunna klara sig på blindbrodd ute i hagen? Sätt i alla broddhålen isåfall. Då river han sig inte fullt lika mkt som med isbrodd.
Kanske det även finns isbrodd med mer "rund" kärna?

Linda honom isåfall då kanske, när min häst har broddar runt om så lindar jag honom förutsatt att han inte går i en kuperad större hage, men då lindar jag med stallbandage ner över hoven så att kronrand och allt det skyddas, det sitter dessutom på bra under dagen och hästen får inget skav.

På framtassarna så har jag även på boots med sånt där ludd inne i bootsen och håller man bara det fritt från smuts så har inte min fått skav iallafall.

Behöver hästen brodd ens då när det är snö ute? jag har bara brodd på min när det är tomt på snö men halt, annars så hittar vi bitar på vägarna som är bra att gå på.

ingen felbelastning. han har blindbrodd.

till alla, han slapp inflamation och såret/ hålet har börjat läka igen.

jag är glad :):laugh::):laugh:

Varför skulle det inte bli felbelastning om det är blindbrodd? Eller menar du att det är en blindbrodd och en isbrodd på andra sidan?

Skönt förresten att det inte blev nåt jobbigt långdraget.

Nog blir det väl felbelastning oavsett om du har blindbrodd eller isbrodd då du bara har en enda brodd i trakten.

Jag tycker mig minnas att du skor med classic roller?! Kan ett ändrat rörelseschema vara orsaken till hans tramp?

usch inte kul med brodd skador :/ hoppas det läker bra! :) Både bra och dåligt med broddar, här är det ett måste med broddar annars kan hästen inte gå utanför stallet för vi har så mkt snö så det är 4 broddar på varje hov som gäller. Det behövs för att hästen inte ska halka runt som bambi på hal is ;) så här får man så lov att ha broddar och hoppas att dom inte lyckas trampa sig men är så mkt snö nu att det inte händer så ofta för oss iaf :)

Nog blir det väl felbelastning oavsett om du har blindbrodd eller isbrodd då du bara har en enda brodd i trakten.

Jag tycker mig minnas att du skor med classic roller?! Kan ett ändrat rörelseschema vara orsaken till hans tramp?

nej det blir inte fel belastning. han har 1 isbrodd och 1 blindbroddi tarkten ute i hagen. det är jätte mkt snö.

jag skor med classic roller. det är första vintern. de andra 11 vintrar har han också trampat sig.
och orsaken är troligtvis att han busar runt och inte har koll på sina ben. vissa djur är klumpiga.

Jag läste i den här tråden för några dagar sen och tänkte att vilken tur jag har haft/va säker min häst måste vara på foten, not! för det här har aldrig hänt, (på 10 år), annars brukar min häst lyckas med väldigt mycket! Idag när jag kom till stallet hade hon trampat sig mitt i kronranden på höger bak!

;) Tack vare den här tråden förstod jag direkt vad det var (hade nog fått fundera en stund annars) Ingen spricka i hoven men ett "hål" i kronranden! jag gjorde rent och toppade med lite gammal hederlig hästsalva. Hoppas verkligen att det inte blir inflammerat! Ingen rötmånad direkt!

Hoppas bara jag inte blir hudflängd nu när jag inte ringde ut veterinären direkt...!

Nu har min häst lyckats igen, och denna gång trots enorma säkerhets åttaganden:cry:

Trampat in en brodd från en framhov in i kronranden på vänster bak. Hoven är spräckt i en 4 cm reva. Vid kronranden är såret som en 10öring stort och ca 0.5cm djupt. Klippt bort hovdelar in till köttet, då det var en ficka.

Rengjort, bandagerat... men vi får väl se i morgon om han står där med feber och lymfangit.

Hur i hela friden vet du att den har klivit på sig bak... med tåbrodden på fram:confused:

Jag sätter elitbroddar på insidan för att de är runda.
Har dock bytt ut dem nu iom att de tar så dåligt på hård is- åker kana på dem.

Boots med fårskinn borde funka- E...drons

Hur i hela friden vet du att den har klivit på sig bak... med tåbrodden på fram:confused:

Jag sätter elitbroddar på insidan för att de är runda.
Har dock bytt ut dem nu iom att de tar så dåligt på hård is- åker kana på dem.

Boots med fårskinn borde funka- E...drons

för det första så har min häst absolut inga tåbrodd, ursäkta om jag varit otydlig. Enbart traktbordd.

Och hur jag vet att han skadat sig med brodd... erfarenhet.

Det är inte brodden utförande som är problemet. Så jag har inte elitbrodd, jag har blindbrodd, brodd utan hård kärna. För det är just med kärnan som de skär upp sig...

När jag rider med broddar har jag alltid boots, funkar utmärk! Vad synd hoppas det är bättre nu :(

man kan prova att ha boots det hjälper säkert :D

Jag upplever att om de trampar sig så åker hela brodden in.
En rispa är ngt annat o sånt som man får räkna med.

Har en kompis som står med en fläkt häst o man vet inte om den kommer att klara sig.

Skydd o boots på o kanske låga brodd, men att ha en brodd i verkar overksamt- för en stor häst.

Inne kan man ha heltäckande stallbandage.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 980
Senast: Corax
·
T
Hästvård Min kära polle har nyss fått på sig broddar på alla fyra som han har även i hagen då jag är livrädd för att han ska ramla eller få...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: Lilla Skutt
·
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka