Sv: Broddning

Det blev ett produktionsfel på elitbrodden för ett par år sedan, så de gick av vid gängorna. Upptäckte det när jag skulle skruva i ny brodd och den för andra gången gick av, bara att ta av skon och slå på en ny.. Lite irriterande..

De såldes ut till rabatterat pris på hovslagarbutiken men till sist skickade de tillbaka elitbroddarna till leverantören, för många som hade klagat. Nyligen hörde jag att broddarna inte tillverkades längre, vet ej om det stämmer..

Men jag har alltid varit nöjd med kvaliten innan..

Självklart ska man inte brodda hästar när det är barmark, vart skulle jag skrivit det?:confused:

Jag hade en kund i somras vars häst jag skodde om i slutet på juni, den hade fortfarande 4 brodd/sko....
Ingen höjdare.

Ang snösulor så föredrar jag den mjukare modellen i genomskinlig/ljusgul gummi, de sviktar mer och gör att snöklamparna släpper bättre. Provade de svarta i mer plastmaterial men de var inge vidare. Har hört att känsliga hästar tom kan blir halta av dem..

Ja det var en leverans år 2010. Jag slapp dock råka ut för det ö.h.t, hade ur ett annan leverans/produktions batch.
De tillverkas fortfarande i allra högsta grad och är bättre än ngnsin :D

Jag bor på Västkusten och vi har bara lera nu, massa klaffsig lera som börjar bli hyffsat hård men oftast som alltid klaffsar man igenom när man ska gå ut en bit i hagen! :crazy: (börjar bli kallt och frysa på lite nu tack o lov!)

Bör jag sätta på snösulor nu ändå i fall att snön kommer inom nästa omskoningsperiod?

Och vilka broddar ska jag ha om jag tänkte rida ut lite? Mest i skogen och på grusvägar men ändå en del sträckor som går både upp och ner på asfalt, blir väl ingen blankis men halt nog ändå!

Kommer ej ha möjlighet att ha i brodd 24/7 utan bara vid ritt/arbete så 2 brodd i varje hov får räcka!

*kl*

Vi testade 4 brodd för första gången iår. Fy fan vilken skillnad! Går ju inte att jämföra.

Nu är det dock lera igen men vi lämnade alla brodd i, hur fasen ska man annars hindra tåhållen att slitas ned :confused: Vi har den lägsta modellen i alla hål, 7 mm. Våra "blindbrodd" är 7 eller 8 så kändes ju inte lönt att skruva i dem i stället? =/

Pga underlagen hemma så slits nog gängorna såpass mycket i tån att de inte går att skruva i brodd efter någon ridtur bara. Och nu vill vi verkligen inte vara utan tåbrodden när det blir halt igen!!

Det finns ju "plastduttar" man kan trycka i hålen om man tar ur brodden, men de kanske inte skyddar gängen speciellt mkt? Jag har även sett en variant av blindbrodd som är lika tjock som skon dvs sticker inte ut alls, och skruvas i och ur med en insexnyckel. Skyddar alltså gängen, men jag undrar hur mkt den där insexgropen håller för ridning? Någon som vet? Tycker det ser vanskligt ut med tanke på att man inte får ur blinden alls om man inte får grepp med insexnyckeln...

Det finns ju "plastduttar" man kan trycka i hålen om man tar ur brodden, men de kanske inte skyddar gängen speciellt mkt? Jag har även sett en variant av blindbrodd som är lika tjock som skon dvs sticker inte ut alls, och skruvas i och ur med en insexnyckel. Skyddar alltså gängen, men jag undrar hur mkt den där insexgropen håller för ridning? Någon som vet? Tycker det ser vanskligt ut med tanke på att man inte får ur blinden alls om man inte får grepp med insexnyckeln...

Min kompis fick inte ur den blindbrodden alls :devil: så hon fick sko om hästen.:cry:

Hehe, jag sa ju det - det är en otrolig skillnad :D

Jag kör med blindbrodd nu då det är så sjukt varmt och mjukt i backen, för att hålla gänghålen fix och färdiga för brodd. De sliter sönder hagen etter värre med isbrodden och vi har tillräckligt lerigt på sina ställen. Precis som du säger finns det inte på kartan att inte ha ngt i tå-hålen om man vill kunna brodda där, utan ngt i så slits tån ner blixtsnabbt och då kan du inte brodda i sen.

Jag har länge letat efter sådana (för att ha i sommardojor eg) men inte hittat förrän nu på senare tid. Och nu har vi annan hovslagare - broddhålen är typ alltid aslätta att gänga upp så länge yttersta gängan inte är skadad/nedsliten.

Lät ju mindre kul med din vän =/

Hehe, jag sa ju det - det är en otrolig skillnad :D

Jag kör med blindbrodd nu då det är så sjukt varmt och mjukt i backen, för att hålla gänghålen fix och färdiga för brodd. De sliter sönder hagen etter värre med isbrodden och vi har tillräckligt lerigt på sina ställen. Precis som du säger finns det inte på kartan att inte ha ngt i tå-hålen om man vill kunna brodda där, utan ngt i så slits tån ner blixtsnabbt och då kan du inte brodda i sen.

Ja, gisses :D

Hur stor skillnad är det mellan era isbrodd och era blindbrodd då? Jag tror våra är lika höga (jag ser iaf ingen skillnad men då är blindbrodden lite slitna - vi använder dem som gräsbrodd sommartid).

Hur mycket skillnad i bromsning blir det eg genom att ha sådana låga brodd i tån på mjuk barmark/asfalt?

Min häst är väldgt känslig för långa brodd fram, därav blindbrodd som gräsbrodd. Man känner liksom att frambenen "tar emot" för mycket med vanliga gräsbrodd (även om det oxå var den korta varianten). Men den känslan fick jag inte alls med 4-broddat. Varken på asfalt, is, slask eller mjuk/hård grusväg. Dock blev det ett ofantligt bra grepp. Båda hästarna och spec mammas sto som trippar fram så fort det är minsta halt (inkl bar asfalt året runt) klev på och var jättenöjd. Underbart att se!

Det går att gänga upp hålen på en nött sko dock inte om den är slut.

Om man lyckas komma rakt in i det som är kvar ja/drar nya gängor. Inget dera är jag bra på :p Dessutom vill jag i nuläget slippa lägga 16 extra hål på min stackars mor som får ta hand om min häst. Är det så farligt att behålla brodden i på mjuk mark?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka