Sv: Broddning

Många som har sparkbenägna hästar broddar så. Tåbrodden gör värre sparkskador. Vet ridskolor som alltid broddar så just för att minska risken för sparkskador. Brodda på du och var lugn.[/QUOTE

Om man har sparkbelägna hästar så förstår jag verkligen att man inte tåbroddar, skulle knappt våga brodda alls och ha dem ihop, sett hemska skador efter sprakar med brodd :crazy:.

Tack och lov sparkar inte mina sådär mycket, utan det blir i glädjeskutten när de leker, som inte händer så ofta.
Hon är broddad med 4 fram nu och trakten bak. Tycker det verkar funka bra, halkar ingenting i hagen som jag ser. ( isgata i hagen )
Ska rida igång henne nu efter hälta så får se hur det funkar då :)
Nästa gång vid skoning ska jag sätta alla fyra även bak, mest haft så och får känslan av att de får en jämnare gång då.

Den andra hästen jag har, har just nu bara traktbrodd på alla fyra, funkar bra där med och han kör jag ändå på halkiga vägar.
Men han ska skos om på fredag och då med snösulor och fyra brodd i alla hovar.

Det går alldeles utmärkt att göra så och en fördel är att risken för balltramp fram minskar. Hästarna jag rider broddas endast i trakt för att det sliter mindre på leder mm när hovarna glider lite vid landning, 4 brodd ger för snabb uppbromsning.
Men vid isgata föredrar jag 4 brodd vilket ibland inte heller är tillräckligt på svallis med vatten på:crazy:

Tänk på att om man skruvar i brodden en bit in på skoperioden så kan skorna vara slitna och gängan på brodden är längre än skons tjocklek. Då kan det bli aj aj för hästen.

*delvis kl*

Vi har alltid bara haft traktbrodd men är inte nöjda. Ska testa 4 brodd denna vintern och hoppas på tydligt resultat! Rider ut 7 dagar/vecka och har haft div olika hästar i snart 20 år på samma ställe (Hallands inland).

Skillnaden på fyrbrodd och bara traktbrodd är otroligt stor!
med fyrbrodd blir greppet stadigt och tar direkt. Med endast traktbrodd blir det ett glidmoment vid nedsättningen av varje hov, innan traktbrodden stoppar upp. Det går helt enkelt inte att jämföra, så stor är skillnaden!

som flera redan skrivit så är "varningstecknet" med fyrbrodd att glidmomentet blir lika med noll, dvs det blir stumt vid islag om man rider på hård mark. Har man endast traktbrodd och rider på hård stum mark, blir å andra sidan vinkeln väldigt onaturlig och slitage på hästen kan uppkomma den vägen. Ridning på bar, hård mark - fruset eller asfalt osv, med fyrbrodd, ska alltid ske i skritt.

hur man väljer att brodda ska alltid vara satt i relation till hur man rider, och på vilka underlag och i vilka tempon. Har man dock att välja på isgata och isgata, så är fyrbrodd en självklarhet tycker jag, och man rider ju heller inte hårt eller fort på sånt underlag, så då är det en jättebra, säker lösning!

Jag har alltid fyrbroddat fram vintertid just för att det gör sån otrolig skillnad om det blir isgata. Har dock alltid blindbrodd i tån så länge det är normalt ute, och sätter i isbrodden i tån bara när jag ska rida ut. I hagen får det räcka med traktbrodd. Bak har jag bara traktbrodd. Vill undvika balltramp fram, och den ökade skaderisken på hästkompis om olyckan skulle vara framme och en lekfullt ben (de leker lite, bråkar aldrig), skulle fara ut och olyckan skulle inträffa att det träffade.

När man rider på barmark ska brodden skruvas ur!
Tyvärr finns det lata människor som låter brodden sitta från tidig vinter till sen vår... ja t o m tidig sommar:mad: Oavsett om de behövs eller inte.

Sen finns det låga brodd som inte stoppar upp eller ger lika stor skaderisk.

ang. skaderisken så slår hästar sällan på annat än nya bekantskaper= inget läge att släppa ihop nytt.

Jag har fasta, små broddar som hovis fäster på skorna direkt vid skoning. Fyra fram och endast traktbroddat bak. Det är helt perfekt här nere i Skåne där det största problemet är isgata ena dagen och barmark den andra. Just nu behövs brodden p g a de fuktiga och slemmiga mossgröna skogsvägar vi rider på, det är lika halt som is!

Dessa fasta broddar sitter i från nu och som regel fram till mars/april beroende på väderläget. Detta passar oss utmärkt, lata som vi är:)

När man rider på barmark ska brodden skruvas ur!
Tyvärr finns det lata människor som låter brodden sitta från tidig vinter till sen vår... ja t o m tidig sommar:mad: Oavsett om de behövs eller inte.

När det är fläckvis med barmark tycker jag inte man behöver ta ur brodden. Det är ju bara att skritta. Men det kanske var total barmark du menade?

delvis kl

Sedan förstår jag inte varför man har obroddat bak på vintern. Har sett det varje år sedan jag flyttade till södra Sverige. Det är isigt och jäkligt här med, och hästarna drar på sig spänningar och känns orena att rida (i ridhus) för att de gått och spänt sig i hagen hela dagen. Inte kul att leda hästen ute när den åker kana varannan meter.:crazy: Jag personligen är mer rädd för fläskador än för en spark, traktbrodd tycker jag man gott kan ha. Men det är väl jag det...

Jag hade reklamerat skoningen. Har jag beställt något så är det vad jag vill ha. Jag hade inte tagit att hästen ska gå med enbart traktbrodd utan hovslagaren hade fått göra om och göra rätt.

Jag håller med om att det är en otrolig skillnad med 4 brodd men ...

Ridning på bar, hård mark - fruset eller asfalt osv, med fyrbrodd, ska alltid ske i skritt.

så fort hästen vant sig med det hårda underlaget brukar jag och vet fler, inte begränsat till bara skritt.
Visst försvinner glidmomentet men det kan oxå stärka sener mm att rida på hårt underlag. På flera stall jag stått har jag bara haft tillgång till grusvägar. Valet blir då att bara skritta ut och sen ridhus?

Nä! Med förnuft kan man rida i alla gångarter, min pålle har dessutom blivit riktigt fin i benen och gått bra med framåtbjudning ( min egna rättesnöre på att han är fräch, mår bra )

Klart att hästarna ska ha brodd om det är halt.

var ute en kort sväng o ledde båda kusarna i förra veckan o upptäckte att det var snorhalt fläckvis o vände hem igen.

Jag menar mest de som kör med fyra brodd när det är helt blöta vintrar o river upp vägarna samt i maj- när snön försvann i feb.

Jag hade aldrig ngnsin ridit i annat än skritt med fyrbrodd på barmark nej. Slitaget blir stort, framför allt i traven, just för att du tar bort hela glidmomentet. Den värsta perioden på året om det är isigt/halvisigt och fruset i backen och jag har fyrbrodd så skrittar jag bara om jag rider ut på hård mark, som komplement till ridhuset. däremot finns det ju ofta ngt fält eller annat där man kan trava och galoppera. hårt underlag och skritt är som du säger stärkande för senor och leder - men inte om det tar stopp i varje rörelse då benet sätts ned.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har problem med broddning. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag får i brodden i trakterna i fram. Men i bak är de ta me tusan totalt omöjligt i trakthålen. Men i tåhålen får jag i brodd. Och det går inte att ha honom obroddad i bak. Isgata överallt. Hovis kommer inte förrän i januari. Kan jag brodda med låga broddar i tån i bak?! Jag vet inte hur jag ska lösa det. Det är som att hålen är ovala och jag kan inte få dom bra i gängen. Hur fabian ska jag göra?!

Du som har använt elitbrodd, är de dåliga alltså?

Jag har aldrig haft de förut men nu hade hovslagaren sådana som han skruvade i, har inte testridit med dessa pga. konvalecens men jag vill inte gärna ha en häst med taskiga bakknän som spänner och halkar pga. brodden.

du borde lagt i hålen med pluppar eller bomull eller haft blindbrodd i.

tyvärr så skulle jag personligen anse det ohållbart. aldrig bara brodd i tån - det blir en bakåtvinkel som orsakar extrem belastning på senorna bak!
i ditt fall - eller om det var jag - så hade ingen annan utväg funnits än att få ut en hovis som skor om så att du kan få i brodd.

Jag har alltid elit brodd, tycker de är suveräna. Varför skulle de vara dåliga :confused: De håller superbra, blir aldrig sylvassa samtidigt som de ger ett bra grepp - väldigt ekonomiska ur den aspekten, samtidigt som de är funktionella. Just för att de får grepp samtidigt som de inte blir sylvassa vid minsta slitage, så är de dessutom bra att ha i hagen om man vill brodda men har hagkompisar där olyckan trots allt kan vara framme även om hästarna är kompisar.

det enda jag (och min hovis) har på önskelistan ang. elit brodd är att det hade funnits en 8 mm variant, dvs en ngt lägre. De är ganska höga.

Min hovis hade två att välja på och jag tog den lägsta, är heller inte överförtjust i för höga brodd. Jag vågar inte gissa på hur höga mina är för de ser lägre ut än vad de är pga av den lilla "skivan" under tycker jag.

Jag vet inte om de är dåliga, har som sagt inte testat de i skarpt läge, men av det jag hört så är fördelen att de som sagt inte blir sylvassa. Men nu skrev ju både Axel och Mumin att de upplevdes som "hala".

de lägsta jag vet finns är 10 mm och det är ganska högt. Om det finns en ännu högre variant hade jag inte velat ha dem, det perfekta hade varit 8mm - särskilt om du tex vill brodda en ponny -då tycker jag 10 mm är ganska mycket.

jag har missat kommentarerna som föranledde din fråga - sorry.
mitt svar är: de har en starkare kärna, vilket också är anledningen att de slits mindre dvs de blir inte sylvassa och förbrukas så som "vanlig" brodd. Jag håller med om att de inte är jätte grepp vänliga om man broddar på dem nya och direkt ska ut och rida på värsta isen. Jag sätter alltid på dem några dagar innan det blivit direkt tvärhalt, dvs jag broddar på när det frusit på och verkar ska stanna fruset. det räcker med ett par dagar så har de fått en liten udd och då greppar de lika bra som annan brodd. Nu har vi hagar och förhållanden som gör att det aldrig blir isgata från noll till hundra, så därför funkar det för min del. Fördelen med att de har en starkare kärna är ju just att de inte slits ner direkt av belastning, men det är korrekt att de därmed inte har supergrepp förrän efter ett par dagar av användning. Hala skulle jag aldrig kalla dem dock - de är greppvänliga redan från dag ett så tillsvida att de aldrig blir så hala som att ha obroddat.

Ingen fara :)

Då låter det ju som att jag inte behöver oroa mig. Hästen är just nu konvalecens och går i "gräshage" och någon isgata har vi inte i hagarna. Och ger de lika bra grepp efter några dagar så torde de vara fullt tillräckliga när jag ska sätta igång igen.

Mina är definitift inte högre än 10 mm, men han hade som sagt 2 olika höjder att välja på men när jag googlar hittar jag också bara 10 mm. När jag använder tunahaken brukar jag köra 7 mm.

Edit: Vid ytterligare googling så hittar jag att Tuna har gjort en brodd med fläns som är 8 mm som liknar elitbrodden. Frågan är då om det inte är dessa broddar jag har på min häst.

Senast ändrad:

jag har också hört om en elitbrodd "spinoff" som tagits fram nyligen - så det låter som det kanske är din variant! Skulle vara intressant att få veta om den är lika hållbar som elit brodden, för den är verkligen suverän i fråga om hållbarhet tycker jag!

Har länge önskat att en blindbrodds variant på elit brodden ska tas fram, det vore guld. för jag använder ofta blindbrodd och det är en ekonomisk katastrof. helt värdelös, haha!

Kan återkomma med en rapport senare, kan ju inte jämföra med elitbrodden men kan ju ändå beskriva den mot en vanlig brodd.

Annars kan man ju göra som en kompis till mig och tala om precis hur dåligt det är med blindbrodd, de ger ju så dåligt fäste framförallt när man rider på gräs ;)
Vi kan ju till hennes försvar säga att hon var typ 14 år vid tillfället också :D

ja gärna rapport!

haha - ang. blindbrodden :D
själv använder jag den för att hålla broddhålen fria innan broddning i denna vanskliga övergångs period, då jag inte vill brodda på i onödan, samtidigt som broddhållen till varje pris måste vara redo, samt för att jag har fyrbrodd fram och vill ha en jämn vinkel. utan brodd i tån kan man glömma att kunna brodda där sen, då de slits ner för mycket, om man inte garderar med blindbrodd....

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka