Sv: Broddning

Jag köpte de nya förra året o de fanns i två höjder- som de flesta andra. låga 5 mm o vanliga ca 10.

de var mkt bättre iom att de var toppiga.

Jag tyckte att de andra sucked.
Slets mkt o var slöa. Åkte kana många gånger med fyra brodd när isen var hård o i nerförsbackar.

Jag hade aldrig ngnsin ridit i annat än skritt med fyrbrodd på barmark nej. Slitaget blir stort, framför allt i traven, just för att du tar bort hela glidmomentet. Den värsta perioden på året om det är isigt/halvisigt och fruset i backen och jag har fyrbrodd så skrittar jag bara om jag rider ut på hård mark, som komplement till ridhuset. däremot finns det ju ofta ngt fält eller annat där man kan trava och galoppera. hårt underlag och skritt är som du säger stärkande för senor och leder - men inte om det tar stopp i varje rörelse då benet sätts ned.

Värsta perioden? då blir det typ hela vintern om man nu bortser från de sista årens snö ;)
Nä, som jag ser det så går dom i isiga hagar hela dagarna och min pålle har aldrig varit den lugna typen. Tror faktist att det är marginellt.
Rider inte flera timmar ute på ren is och för mig är det inte ett komplement till ridhuset, snarare antingen ridhus el uteritt och jag, vi behöver uteritterna mer än vad jag tror slitaget ger.

Ridhuset ger oxå ett visst slitage och jag tycker det är viktigt att se till att hästarna alltid få varierad träning. En del tappar framåtbjudningen av för mycket ridhus. Säger inte att din gör det, men ser många hästar som får gå i ridhus och tror att mer hältor är förknippad med den träningen.

Men det är jag det! Hur gör ni andra?

Kanske lite ot men på tal om brodd, glidmoment och senor-kapacitet så är denna mycket intressant. (inget blod men de obducerar en häst för vetenskapliga studier)

http://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE&sns=fb

Fungerar inte länken så sök på Inside Nature´s Giants -- Racehorse

Om hästen är låg i trakten så är det väl bra:confused:
Står hästen bra vill man ju int ha en högre trakt.

fy bubblan. var ute med hästarna o vilket styltväder.

visst lossnar dem, men 3-4 steg o en ny är på plats.

travar man så är det ju inga problem.

Nu har min låga trakter men hovis sa att flera tagit lägre i tån. Jag har alltid haft samma höjd och vet inte om det finns fördelar med lägre i tån.

Nån annan som vet?

Styltor? Har du snö?? Här norrut så regnar det. Har du inga snowgripes?

*kl*

Jag har problem med broddning. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag får i brodden i trakterna i fram. Men i bak är de ta me tusan totalt omöjligt i trakthålen. Men i tåhålen får jag i brodd. Och det går inte att ha honom obroddad i bak. Isgata överallt. Hovis kommer inte förrän i januari. Kan jag brodda med låga broddar i tån i bak?! Jag vet inte hur jag ska lösa det. Det är som att hålen är ovala och jag kan inte få dom bra i gängen. Hur fabian ska jag göra?!

Om hålen ser ovala ut kan det vara så att hålen har ändrat form när hovslagaren riktade skorna och då är det hopplöst att få i brodden. Jag hade aldrig satt i brodd bara i tårna och har du isgata hade jag sett till att få ut hovslagaren så snabbt som möjligt för att byta skorna bak.

Har du högre i tån blir ju tåaxeln bruten, dvs helt fel vinkel och otrolig anspänning på hovlederna. Lite lägre fram i tån tror jag inte gör ngt, det blir så pass liten skillnad. Jag har 10 mm brodd i trakten och ofta blindbrodd fram i tån när det inte är is. det blir lite höjdskillnad men inget som borde göra ngn som helst skada. Tänk alla som bara har traktbrodd, där blir det ganska stor skillnad i jämförelse.

sen en liten fråga : ) varför skulle hästen bli mer uttråkad av att vara i ridhuset om den bara skrittas ute när det är hårt i backen, än om du travar och galopperar? Det viktiga är väl att den får komma ut?

Om hålen ser ovala ut kan det vara så att hålen har ändrat form när hovslagaren riktade skorna och då är det hopplöst att få i brodden. Jag hade aldrig satt i brodd bara i tårna och har du isgata hade jag sett till att få ut hovslagaren så snabbt som möjligt för att byta skorna bak.
Jag hade försökt med gängtappen. det brukar funka till 98%.

annars om det är riktigt snorhalt hade jag definitivt satt i gamla lägre broddar i tån sålänge.

Blindbrodd vågar jag inte ha. Dels är de hala, men framförallt så nöts de fort. Vad händer om de inte går att få fäste i o skruva ur:crazy:
Jag sätter Pluppar i hålen.

*KL*

Jag har fyra broddar i alla skor, såna som är 5-6 mm höga (som en blindbrodd i höjd, fast med hårdmetallkärna). Fördelen är att man inte håller på och lyfter upp hoven så högt från marken, och förhoppningsvis blir det lite lindrigare skador om de sparkar.

Jag och tjejen jag delar hage med har sagt att vi ska ha såna brodd bak, och byta så att vi har fräscha hela tiden så att det inte blir en för lång utstickande metallpigg. Nackdelen med låga brodd är ju då att den kan slitas så fort att man lätt missar att skruva ur och byta innan de är så slitna att de knappt går att skruva ur.

Tåbrodd bak kan man väl leva med på en ridhäst även om det är mycket bättre att ha det. Däremot skulle jag inte vilja köra utan.

Hade min hovslagare lagt på skor med två hål om jag uttryckligen hade bett om fyra så skulle jag reklamera.

Vet inte om det är bra med lägre i tån, men lär vara bättre än endast traktbrodd iaf.

Jag har fyra, men väljer alltid den lägsta jag kan få tag på. 6 mm nu. Hovslagaren tycker jag är rolig med mina pyttebroddar, alla andra vill ha så långa som möjligt. ^^

Här som det ofta är isigt är det betydligt farligare att inte ha brodd pga risk för fall och benbrott än det slitage som uppstår pga avsaknad av glidmoment. Man rider ju ändå aldrig hårt på frusen barmark. Jag skrittar bara ute och tränar på saltad bana.

Du har rätt, högre tåbrodd verkar dumt men jag tänker mig att det är is, hårt underlag så kan inte brodden sjunka i underlaget och den skillnaden måste väll märkas för hästen ?? Nån hovis här??

Älskar frågor = ) jo, jag är inte bara ryttare, utan DressyrMupp oxå :D så när jag rider ut kan jag inte låta bli att träna! Förutom nåt "race hålla i manen galopp" så jobbas det med start och stopp,ställning, öppnor och allt från utb.skalan....bara rakt fram istället.

Tar noga hand om den extra lilla framåtbjudningen som ges och jag tror, utan att veta hur din häst fungerar, att hästar behöver detta!
Din kanske inte blir uttråkad, men jag hävdar fortfarande att ridhusväggarna kan ta bort en del av den energi man behöver i samling och i övrigt för att hålla hästen så positiv som möjligt till träning.

Självklart är det viktiga att den kommer ut, men vi kanske kan komma överens att vi inte är överens ;)

Nu har min låga trakter men hovis sa att flera tagit lägre i tån. Jag har alltid haft samma höjd och vet inte om det finns fördelar med lägre i tån.

Nån annan som vet?

Styltor? Har du snö?? Här norrut så regnar det. Har du inga snowgripes?
Du får en lite bättre överrullning o en gnutta glid om hästen står en gnutta i framvikt- vilket få hästar gör. snarare tvärtom.

det man ska titta på är om broddhålen är så brett isär som det går. Helst vid första sömhålet. då har man fäste o bättre sådant i sidled samt schysst överrullning.

Numera ser det ut som de borrar hej vilt- för tätt.
Jag har aldrig haft några snowgrips som inte bygger alls. Visst släpper de efter X antal styltsteg, men...

Ngn som kan rekommendera några?
Polarsulan som spikades fast var bra o den som man skruvar dit var överlägsen.

Vet inte om det är bra med lägre i tån, men lär vara bättre än endast traktbrodd iaf.

Jag har fyra, men väljer alltid den lägsta jag kan få tag på. 6 mm nu. Hovslagaren tycker jag är rolig med mina pyttebroddar, alla andra vill ha så långa som möjligt. ^^

Här som det ofta är isigt är det betydligt farligare att inte ha brodd pga risk för fall och benbrott än det slitage som uppstår pga avsaknad av glidmoment. Man rider ju ändå aldrig hårt på frusen barmark. Jag skrittar bara ute och tränar på saltad bana.

Det är just hård frusen barmark här och har varit underkylt en tid nu. Regn med hala asfaltsvägar och isbelagda grusvägar...FY!

Varför vill du ha låga brodd?

Coari skrev ngn gång just om lägre tåbrodd.
Vi har ju aspekten på broddtramp på fram oxå:eek:

till min stora på 800 kg vill jag helst ha lite större brodd- större kvadrat/ stadigare.
Sex låga brodd vore nog bäst.

Men det där med överullningen och glid gillar jag. Hade att par skor fram som var bra för överrullningen som jag nu glömt bort va dom hette...kunde inte ha s.gripes med dessa så det vart vanliga skor med kort tå.

Ska kolla borrningen.

Konstigt med snow.g, jag tycker mina har funkat utmärkt.

Tja sånt däringa fint folk med eget ridhus nöter ju inte så mkt:o

hörru du du : ) här nöts det rätt rejält, jag rider ut och hästen går i hagen där de slits där med, tro det eller ej. det är ekonomiskt osmart med blindbrodd, men jag har det gärna i tån när det inte är ishalka, lite mindre skaderisk att de trampar sig. Men som sagt, man måste ha järnkoll hela tiden och byta när de börjar bli för slitna.

jag tror inte vi är extremt oense ;)

jag tror inte höjdskillnaden om det är lägre i tån spelar särskilt stor roll, majoriteten av folk har trots allt bara traktbrodd, och klarar sig, där är det en rejäl höjdskillnad. En häst som tex hade haft kotleds inflammation dvs inte en häst som varit helt prickfri, hade jag varit noga med att ha jämn belastning i fråga om höjd på broddarna. Högre fram i tån hade jag ALDRIG haft dock, bruten tåaxel och helt förkastligt i fråga om belastning på hovleden. Lägg till den minskade överrullningen ovanpå det så har du en rätt rejäl problematik som jag aldrig hade velat riskera.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka