Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade aldrig ngnsin ridit i annat än skritt med fyrbrodd på barmark nej. Slitaget blir stort, framför allt i traven, just för att du tar bort hela glidmomentet. Den värsta perioden på året om det är isigt/halvisigt och fruset i backen och jag har fyrbrodd så skrittar jag bara om jag rider ut på hård mark, som komplement till ridhuset. däremot finns det ju ofta ngt fält eller annat där man kan trava och galoppera. hårt underlag och skritt är som du säger stärkande för senor och leder - men inte om det tar stopp i varje rörelse då benet sätts ned.
*kl*
Jag har problem med broddning. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag får i brodden i trakterna i fram. Men i bak är de ta me tusan totalt omöjligt i trakthålen. Men i tåhålen får jag i brodd. Och det går inte att ha honom obroddad i bak. Isgata överallt. Hovis kommer inte förrän i januari. Kan jag brodda med låga broddar i tån i bak?! Jag vet inte hur jag ska lösa det. Det är som att hålen är ovala och jag kan inte få dom bra i gängen. Hur fabian ska jag göra?!
Jag hade försökt med gängtappen. det brukar funka till 98%.Om hålen ser ovala ut kan det vara så att hålen har ändrat form när hovslagaren riktade skorna och då är det hopplöst att få i brodden. Jag hade aldrig satt i brodd bara i tårna och har du isgata hade jag sett till att få ut hovslagaren så snabbt som möjligt för att byta skorna bak.
Du får en lite bättre överrullning o en gnutta glid om hästen står en gnutta i framvikt- vilket få hästar gör. snarare tvärtom.Nu har min låga trakter men hovis sa att flera tagit lägre i tån. Jag har alltid haft samma höjd och vet inte om det finns fördelar med lägre i tån.
Nån annan som vet?
Styltor? Har du snö?? Här norrut så regnar det. Har du inga snowgripes?
Vet inte om det är bra med lägre i tån, men lär vara bättre än endast traktbrodd iaf.
Jag har fyra, men väljer alltid den lägsta jag kan få tag på. 6 mm nu. Hovslagaren tycker jag är rolig med mina pyttebroddar, alla andra vill ha så långa som möjligt. ^^
Här som det ofta är isigt är det betydligt farligare att inte ha brodd pga risk för fall och benbrott än det slitage som uppstår pga avsaknad av glidmoment. Man rider ju ändå aldrig hårt på frusen barmark. Jag skrittar bara ute och tränar på saltad bana.
Tja sånt däringa fint folk med eget ridhus nöter ju inte så mkt