Limelight

Trådstartare
Min häst blev nyskodd häromdagen men det blev en miss utav både mig och hovslagaren. Jag sa till att jag ville ha skor med 4 hål i så jag skulle kunna brodda när halkan kommer.
Men saken är den att det blev bara skor med 4 hål i fram, båda bak är det bara trakthål på... *suck*, jag tänkte inte på att kolla efter, litade på han och han glömde av sig skyllde han på :crazy:.

Nu till min fråga, kan man brodda alla 4 fram och enbart trakten bak eller är det då bättre att brodda enbart trakterna på alla 4 hovar ?
Tänkte på ifall det blir ostabil gång.

Sv: Broddning

Min häst blev nyskodd häromdagen men det blev en miss utav både mig och hovslagaren. Jag sa till att jag ville ha skor med 4 hål i så jag skulle kunna brodda när halkan kommer.
Men saken är den att det blev bara skor med 4 hål i fram, båda bak är det bara trakthål på... *suck*, jag tänkte inte på att kolla efter, litade på han och han glömde av sig skyllde han på :crazy:.

Nu till min fråga, kan man brodda alla 4 fram och enbart trakten bak eller är det då bättre att brodda enbart trakterna på alla 4 hovar ?
Tänkte på ifall det blir ostabil gång.

Jag skulle nog brodda alla fyra fram och i trakten bak. Trots allt är det ju bättre om hästen går så rakt som möjligt om det finns möjlighet tänker jag (inte på "högklackat" alltså).

Det är ingen fara.

Då skulle hela skånes population med hästar fara illa o de har bara traktbrodd även på fram.
de har inte varit med om uppenbarelsen med att kunna rida halkfritt;)

Hahaha, :D. Jo det är ju sant. Jag funderade bara på vilket som är bäst, men tror som du sa a1agnlju att brodda alla fyra fram så det blir stabilare gång och så får hon gå denna omgång med traktbrodd bak så blir det ändring nästa skoning :)

Många som har sparkbenägna hästar broddar så. Tåbrodden gör värre sparkskador. Vet ridskolor som alltid broddar så just för att minska risken för sparkskador. Brodda på du och var lugn.

Då skulle hela skånes population med hästar fara illa o de har bara traktbrodd även på fram.
de har inte varit med om uppenbarelsen med att kunna rida halkfritt;)

Tro mig - jag har aldrig haft mer än traktbrodd (under mer än 40 år), och har aldrig upplevt att det skulle vara halkigt att rida.
I år tänker jag prova med fyra broddar fram, intressant att se om det blir någon skillnad. Hovis har prackat på mig ett parti framskor med fast brodd.

Jag undrar hur många år av dem som du har haft egen häst o därmed ridit ut mkt?
Det är inte schysst att hästarna får lära sig en udda teknik för att inte halka. Lycka till nu med uppenbarelsen. sätt på i bak oxå.

Jag rider ut 5 dagar/vecka på relativt isiga vägar, och min häst fungerar fint med 2 brodd/sko. Han rör sig definitivt inte stelt.

Här i Skåne går vi fortfarande och undrar när (eller om) vintern tänker komma. Jag har traktbroddar, som vanligt, på mina och det har fungerat bra vid lite tunn is på grusvägarna eller på lite halkiga skogsvägar. Mer än så har vi inte haft ännu, men det kommer kanske... Just nu är det evinnerliga regnandet och all f*rbannad lera det största bekymret :mad:!

Jag har inte heller haft några problem med att hästen skulle röra sig stelt eller annorlunda trots endast traktbrodd. (Jag har haft egen häst i 16 år och ridit ut 6-7 dagar i veckan.)

*delvis kl*

Vi har alltid bara haft traktbrodd men är inte nöjda. Ska testa 4 brodd denna vintern och hoppas på tydligt resultat! Rider ut 7 dagar/vecka och har haft div olika hästar i snart 20 år på samma ställe (Hallands inland).

Jag undrar hur många år av dem som du har haft egen häst o därmed ridit ut mkt?

De senaste tio åren har jag haft egen häst och ridit ut 3-4 gånger/vecka.
Innan dess red jag andras hästar ute, då också 3-4 gånger i veckan.

KL
ni som bara haft traktbroddar bör prova o se skillnaden.

Nu menar jag när det är halt=is- inte på snö.

Här i Skåne går vi fortfarande och undrar när (eller om) vintern tänker komma. Jag har traktbroddar, som vanligt, på mina och det har fungerat bra vid lite tunn is på grusvägarna eller på lite halkiga skogsvägar. Mer än så har vi inte haft ännu, men det kommer kanske... Just nu är det evinnerliga regnandet och all f*rbannad lera det största bekymret :mad:!

Du skrev ju förra vintern vid ngt tillfälle att du inte kunde rida för att det var så halt.

Det finns inte med fyra brodd.
Det är när man rider på backiga isiga vägar som hästar får det väldigt svårt att ta sig uppför utan tåbrodd.

På plan mark eller i skogen torde det vara mindre problem.

sen beror det väl på om man skrittar eller rider fortare;)

KL
ni som bara haft traktbroddar bör prova o se skillnaden.

Nu menar jag när det är halt=is- inte på snö.

Jag gjorde det i vintras. Förr har jag haft traktbrodd eftersom vi sällan haft halka några längre perioder, och jag har tyckt att det funkat helt okej. Jag har inte ridit när det varit ren isgata, men när vi ridit så har det funkat bra. Men efter de senaste vintrarna så ville jag rusta för en längre period av ridning på halt underlag.
Jag rustade således min häst med 4 brodd per sko och skruvade i Elitbrodd i alla 16 hål. Jag har aldrig nånsin suttit på en häst som varit så ostabil, bambi på hal is, jätteobehagligt, vi slutade ganska snart att rida på vägen. Det var inte ren isgata utan snö/is. Hästen "klättrade" upp för backen med tåbrodden, men åkte kana utför, med tydliga spår efter broddarna.
Jag tror ju inte att det blir halare för att man har fyra brodd, men frågan är, är elitbrodd så värdelösa? Jag har aldrig använt dem innan. Vad ska man använda istället?

Gamlingen som bara var framskodd i vintras (nu oskodd - arbetar inte) gick med broddskor (6 brodd) och hade väldigt bra fäste. Dock är detta inte ett alternativ som jag vill ha på min andra häst, utan jag behöver tips på bra broddar.

Du skrev ju förra vintern vid ngt tillfälle att du inte kunde rida för att det var så halt.

Det finns inte med fyra brodd.
Det är när man rider på backiga isiga vägar som hästar får det väldigt svårt att ta sig uppför utan tåbrodd.

På plan mark eller i skogen torde det vara mindre problem.

sen beror det väl på om man skrittar eller rider fortare;)

Backiga, isiga vägar finns inte i min del av Skåne, så det kan vara därför jag inte haft så stora problem med traktbrodd. :p Annars tycker jag att man får lite bättre grepp i trav än skritt på is.

Just elitbroddar som är så runda har jag oxå haft den erfarenheten av.
de måste vara vassa.

förr hade jag dessa på insidan just för att de inte ska skrapa sig själva, men från förra året kom det en rund brodd som var vass i spetsen/kärnan plus avfasning runt om eller begagnade vanliga broddar..

Backiga, isiga vägar finns inte i min del av Skåne, så det kan vara därför jag inte haft så stora problem med traktbrodd. :p Annars tycker jag att man får lite bättre grepp i trav än skritt på is.
Det har du rätt i, men mina hästar som är vana vid att gå halkfritt kan rulla över tån på ett normalt vis.:p

din häst är väl väldigt rutinerad på traktbrodd:angel:

För hästar med lång tå o låg trakt kan det vara bra för.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat