E

_Erik_

Ska sko i morgon och skor då med broddhål. Men vill inte sätta i brodd direkt eftersom vi inte har någon is/snö än...
har ni några tips på vad man kan stoppa i broddhålen så de inte fylls med skit ?
Har hört bomull,öronproppar m.m men vad är egentligen bäst ??:confused: :eek:

Sv: Broddhål

Finns särskilda blindplugg.

Hela Sverige utom du har snö, drivis och storm.

Har du verkligen tittat ut genom fönstret idag?

Skulle brodda direkt.
/P Döben

Senast ändrad av en moderator:

Finns särskilda blindplugg.

Hela Sverige utom du har snö, drivis och storm.

Har du verkligen tittat ut genom fönstret idag?

Skulle brodda direkt.
/P Döben

Jo, men vi verkar vara de enda som inte drabbats. Men lite har vi.(lite vitt "fjun" på backen). Men ska rida clinic nästa helg och då vill jag inte ha brodd. Så det är egentligen den största anledningen. Om det blir isigt/snöigt om några dagar så kan jag ju brodda och brodda av om det skulle behövas.
Dessa Pluggen. skruvas dem i som brodd eller "slås" dem i ? Hur får man isåfall ut dem ??
/Erik

Skruvar i och ur som vanliga brodd.

Blindbrodden är lägre och saknar hårdmetallkärna.

Fråga hovslagaren, har med lite tur på lager.

/P Döben

Det finns även små skumgummiproppar som man kan stoppa i hålen så slipper man allt skruvande! Jag har köpt mina på B*rjes.

Det finns även små skumgummiproppar som man kan stoppa i hålen så slipper man allt skruvande! Jag har köpt mina på B*rjes.

Just!
Det är ploppar av neopren.
Använde förr öronproppar, men dessa är avsedda för detta o blir mkt enklare.

Blindbroddar. (Platta brodd som är till för att hålla rent hålen, bara.)

Sånna ploppar går att köpa på tre hästar ( riktig hästsportsbutik) också . Man trycker bara i dem i hålet lät som en plätt. Dessvärre vet jag itne om det funkar ;) Men tror det:D

Jag inser (igen!) at jag är en relik, men när jag var hästägere hittade jag inga blindbroddar som fungerade. De av metall med mejselspår eller 6-kant blev förstörda redan efter ett par ridturer på hårdfruset ojämnt underlag och att få ut en blindbrodd av plast var om möjligt ännu djävligare att få ut när hästen trampat på en lagom stor sten som mosat plastlocket och kilat in sig i broddhålet!

Så, berätta mer om teknikens framsteg! Är plastbroddarna massiva? Hur ser de av metall ut, och funkar det för annat än inomhusridning?

Jag tar en (inte flera små!) lagom bomullstuss som jag blöter och "skruvar" ner i hålet och packar till så hårt jag kan med en söm eller liknande.

Lätt att gräva ur sedan med söm och lossnar sällan av sig självt.

Billigt och enkelt!:idea:

Meen lille vännen då , det enklaste är att stoppa bomull i brodd hålen det gjorde jag , men jag har inte skott min hästen än ,;)
hehe , kramisar:rofl: :D :) :) :)

Blindbrodd är bäst.
Det håller broddhålen rena från skräp och dessutom förhindrar de att gängorna blir "skeva" i början.

Immer

Hello. sätt på blindbroddar. eller fyll hålen på bomull kanske.

Om det bara är någon dag du ska vänta tycker jag att tillklippta " blindbroddar" av vilken svamp som helst funkar super. Billigt, lätt att sätta i, går snabbt och sliter inte på gängorna. :)

Jag har aldrig begripit det här med blindbrodd? De är längre och skadar desto mer än vanliga brodd. Själv brukar jag stoppa i ovannämnda från ett företag i Tingsryd. Tryck i och plocka ur med en söm bara. Om man nu måste brodda i och ur stup i kvarten.

jag har alltid oxå använt typ en liten bit av en svamp eller bomull eller va man nu har hemma...enkelt...så tar man bara en söm o pelar ut det med...:bump: :banana:

Cigg fimpar tyckte min hovslagare va helt outstanding?? har inte provat själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 887
Senast: Askur2017
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 616
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
771
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka