Modest

Trådstartare
hej, undrar en sak.

när man ska tävla på gräs broddar man ju. (jaja, jag gör det iaf)

om det är regional och uppåt sätter man ju i broddarna efter veterinärbesiktningen, men på lokal, när sätter man i broddarna då?
har hört att hästen inte ska åka transport med broddar?
isf, så sätter man i dom så fort man lastat ur eller?
(eller efter ev. veterinärbesitkning)

hoppas att det inte blir krångligt, min egentliga fråga var;
när sätter man i broddarna på en lokal tävling?

tacksam för svar! :bow:

Sv: broddar

Det spelar ju inte så stor roll.
Det händer att jag åker transport med blindbrodd i, och tävlar även med dessa. Men om hästen är orolig på transporten så är det såklart olämpligt att brodda hemma.
Gräsbrodd andvänder jag inte så ofta och åker inte heller transport med dessa.

Jag besiktar ibland med broddar i, beroende på om jag har gått om tid eller ej.

okej, då borde det gå om man broddar när man har lastat ur/veterinärbesiktat. som jag tänkt :angel:

Precis. Så brukar vi göra i alla fall.
Inte så bra att åka med broddarna på då dom kan trampa sönder sig.. samt matta + golv i transporten.

hej hopp :bump:

En självklarhet är ju att du gör det när du kommer fram. ABSOLUT INTE låta den stå med det i transporten på ditt vägen har sätt riktigt äckliga sår på hästar som har haft dem i transporten.:smirk:

Jag broddar hemma i lugn och ro då ponnyn tvärvägrar att stå still tillräckligt länge innan första klassen på tävling.
Då är det lätt att man blir skadad så därför får hon ha broddar i transporten.
Dock har hon kraftiga transportskydd och boots runt om då.
Det funkar alldeles utmärkt för oss, men hästen bör ju kunna stå ganska normalt i transporten om man ska brodda hemma.

okej, tack för alla svar!
min pålla är ko-lugn på tävlingsplatsen så det borde nog inte vara nåra problem att brodda där..

Jag brukar ha "skummgummibroddar" i hålen och har gängat dom dagen innan. Sen är det bara att skruva i broddarna på tävlingsplatsen.

Aspelund skrev:
En självklarhet är ju att du gör det när du kommer fram. ABSOLUT INTE låta den stå med det i transporten på ditt vägen har sätt riktigt äckliga sår på hästar som har haft dem i transporten.:smirk:

Då jag rider, tränar och tävlar även på vintern så är mina vana att åka broddade.
Givetvis boots o transportskydd på.

Det värsta broddtrampet jag haft var under en prisutdelning på Strömsholm. Såren blir ju äckliga även om de inte uppkommit i transporten...

jag tycker att man absolut inte ska åka med brodd i släp oavsätt hur lungn hästen är det kan ju hända något så att hästen trampar sig o det är inte så roligt kan jag tänka mig. jag brukar brodda när jag lastat ur och veterinärbesiktat hästen.;)

jupp:D

jag har som svarta små grejer (typ gummi) som man sätter i när man har gängat upp hålen dagen innan, så är det somsagt bara att skruva i broddarna när man har tagit ut hästen/veterinärbesiktat:idea:

Men hästen kan väl alltid trampa sig med brodd?! och störst chans är väl isåfall när man rider med dom..

Du kan vet. besikitga hästen med broddar på..
Dom "bökiga" hästarna, tex unghästar som är orutinerade brukar vi brodda hemma på morgonen. Resten broddar vi när man lastar ur, sen tar vi ju inte ur broddarna mellan klasserna utan dom får vara kvar. på vissa "klumpnissar" brukar vi sätta på boots och transportskydd mellan klasserna ifall de skulle trampa sig. men de står ju oftast mer still på lastbilen än vad de gör när de är ute o tävlar, o då har de ju inte boots på sig.

Vad ska man göra på vintern då när det är glansis där man ska lasta ur? Jag åker med mina hästar 2-3 ggr i veckan och de åker alltid med broddar, aldrig fått ett tramp hittills. Risken att få en fläkskada är betydligt större.

Jag skulle broddat direkt jag kom dit. Jag har inte varit på någon lokal tävling som dom veterinär besiktar hästen.

Jag broddar alltid efter veterinären o sen broddar jag av mellan klasserna, d kan ju skada sig om de har dem på..man vet ju aldrig..o sen på lokal?!hm..du får väl brodda när du vill..

offtast e det blindbrodd p å itransporten och sedan när man kommer fram tagit ut hästen och kätt på den så broddar man, (lokal) man ska undvika att rida på hårda underlag med broddarna i.

Jag har alltid bara brodd i trakterna bak/fram när jag tävlar på fräs, tycker det räker och får sedan anpassa mig med briddstirlek och likjande efter häst och dess behov. :)

HannaSwenson skrev:
hej, undrar en sak.

när man ska tävla på gräs broddar man ju. (jaja, jag gör det iaf)

om det är regional och uppåt sätter man ju i broddarna efter veterinärbesiktningen, men på lokal, när sätter man i broddarna då?
har hört att hästen inte ska åka transport med broddar?
isf, så sätter man i dom så fort man lastat ur eller?
(eller efter ev. veterinärbesitkning)

hoppas att det inte blir krångligt, min egentliga fråga var;
när sätter man i broddarna på en lokal tävling?

tacksam för svar! :bow:

man ska under INGA omständigheter åka transport med broddar på hästen.. blindbrodd är ok men inga större.... en olycka händer SÅ lätt och det kan bli SVÅRA trampskador med broddar.... även med tramsportskydd och boots....

jag tävlar lokalt (men unghästen) så brukar jag lasta ur hästen och brodda den borsta, sätta på sadel mm..

Men det kan ju bli svåra trampskador vid ridning också!

det är därför man ska ha boots så fort man har satt på broddarna på hästen och ha senskydd...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Åka transport med broddar? Ja/nej? Resan är kort (15 min)men jag är lite nojig för avlastningen, att hästis ska trampa på sig...
2
Svar
27
· Visningar
2 250
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar