Transportera med brodd?

Det är i och för sig en sanning med modifikation. En häst som trampar sig själv i en transport kan skada senor och stora blodkärl väldigt allvarligt. Vår häst skadade sig rejält UTAN brodd när han trampade sig under transport.

Jovisst. Men då ska man ha sådan extrem otur att vi lika gärna kan utgå från att transportgolvet kommer ge vika och hela ekipaget kläms mellan två lastbilar. Det är liksom inget som händer dagligen, men det gör halkningar.

Håller med resten av dina inlägg dock. Klart man får se till hästen och vilka skydd man tänker använda.

Jovisst. Men då ska man ha sådan extrem otur att vi lika gärna kan utgå från att transportgolvet kommer ge vika och hela ekipaget kläms mellan två lastbilar. Det är liksom inget som händer dagligen, men det gör halkningar.

Håller med resten av dina inlägg dock. Klart man får se till hästen och vilka skydd man tänker använda.
Vissa hästar är defintivt mer benägna att få sårskador än halkskador. Talar av erfarenhet ;)

Nej? Att de kan trampa sig illa med brodd är ingenting jag ser som väldigt osannolikt.

Alltid brodd, skulle aldrig våga leda ut en häst på isig gårdsplan för att lasta sen lasta av på samma underlag.
Så länge min har brodd så sitter brodden kvar!

Strö i transporten så inte all belastning hamnar på brodden.
Transportskydd och boots runt om för att minska risken för skador.

Skulle inte våga åka utan ifall det är halt när man lastar av.

Liknande trådar

Utrustning Broddar är en del av hästen utrustning så här vintertid speciellt om de har skor. Jag är mest nyfiken på hur ni gör och varför ni gör...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 788
Senast: Andorra
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 812
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·
Hästhantering Min unghäst går konstant över bommen vid transportering (har gjort det ca 5 ggr på kort tid) och jag har nu gett upp mina egna försök...
2
Svar
33
· Visningar
4 248
Senast: figaro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar