Broddar & Styltor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Araton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 904
Sv: Broddar & Styltor

Åringen är oskodd. Valacken oskodd nu men får på tisdag skor, snösulor och fyra brodd/sko. Dessa har han dygnet runt tills snön försvinner.

Jag har tränat valacken att vid intag vintertid stanna utanför stallporten och vänta på att matte ska knacka ur styltorna. Sen går han in. Jag har eget stall så inga problem med att någon annan inte gör det.

Några gånger har det inte funkat, jag släpper hästarna lösa in och han har 'glömtä att man ska stanna sås styltorna slås ut. Vilket har lett till en häst som väääldigt försiktigt halkar stallgången fram och in i boxen. Nästa dag står han som fastfrusen utanför porten och väntar på styltknackning ;)

Dock är det sällan det är styltor, tack vare snösulorna.

Min pålla har fyra brodd i alla skor, inga sulor just nu utan det ska hon få längre fram. Pålle 2 har än så länge brodd fram och är barfota bak.

Styltorna knackas ur utanför stallet.

Pinky är broddad runt om i hagen (Jag tar henne inte utanför stalldörren utan brodd!!)och har dessutom snösulor, så det blir inga styltor.

Men OM hon inte haft sulor så hade styltorna följt med in i boxen.

Min häst har fyrbroddat runt om + snösulor på varje sko. Han har alla broddar jämt, dvs också i hagen.

När han kommer in är jag oftast där själv så har han styltor så spolar jag med varmt vatten, torkar med handduk och ställer honom framför värmefläkten. Tar någon annan in honom så brukar de knacka bort styltor innan han går in i boxen, men han har ju snösulor nu så det blir inte så mycket styltor!

Mvh Huntress :)

caballus skrev:
Vaddå broddar? :confused: Styltor? :eek:

*förstår ingenting* :angel:

(min går barfota :D)

Att hästar går barfota är väl ingen garanti för att de inte får styltor? Min systers gotlandsruss fick jämt ruskiga styltor på vintern trots hon gick barfota och gjort så jämt!

Mvh Huntress :)

Önskar jag finge ha broddar runt om men icke. Men nästa vecka ska hästarna iaf få snösulor runt om och isbrodd fram. Tänkte trycka i ev blindbrodd bak.. Dom är ju så små och borde inte göra någon skada.
Ev blir jag själv i stallet snart och då får mina ha broddar runt om.

Snösulor och 4 broddar i alla fötter !
Då slipper man halk och styltor hyfsat i allafall.
Har dessutom köpt en kombinerad gängtapp/skiftnyckel-manick i år, helt bra ! Underlättar hela (den otroligt krångliga) processen lite !

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 588
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 970
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka