Broddar & Styltor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Araton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 904
A

Araton

Hejsan alla glada! ;) Jo jag undrar, Hur gör ni med era hästar i hagen? Har dom broddar? fram?bak? både och?

Och när dom fått styltor i hagen, ställs dom in i boxen med dom eller tar h*n som tar in hästarna bort dom innan?

Sv: Broddar & Styltor

jag låter hästarna gå ute utan brodd för dom busar väldigt mycket så det kan hända väldigt hemska olyckor då om dom har brodd.
snö styltorna är självklart att man tar bort när man tar in dem.
jag tar alltid bort dem innan dom får gå ur hagen.. :)

Min häst och hennes hagkompis är broddade runt om med fyra broddar i varje sko. Sannolikheten att de ska sparka varandra är väldigt mycket mindre än sannolikheten att de ska fläka sönder sig utan broddar.

Har de styltor får de tina upp fötterna i boxen, stallägaren hackar alltså inte bort dem. Har jag fodringen brukar jag ta bort min hästs + hagkompisens styltor, de andra hästarna litar jag inte nog på för att släppa lösa i dörröppningen och lyfta fötter (är det hästar i stallet måste man stå precis innanför dörren för att de inte ska nå varandra och nypas).

Hästen som rids är broddad runt om - fyra brodd i varje sko - dygnet om.
Den gamla damen är oskodd. Skulle jag sko henne så fick hon också fyra brodd i varje sko, dygnet runt.
Brukar sko med snösula så styltor är jag mkt sällan drabbad av - har dessutom hästarna ute dygnet runt, året om.

Snösulor fram och två brodd fram (skulle vilja ha 4 men är man inte där när hovslagaren ska komma så får man väl skylla sig själv) Just nu har jag även brodd bak men det får jag egentligen inte ha i hagen, glömde bort att skruva ur (ville nog glömma bort det)

det beror ju på hur väl man känner hästarna, så att man vet om dom sparkas eller inte för det är en stor risk att inte ha på dom broddar om det är halt i hagen. Hästen jag rider har broddar på sej hela tiden, vi vet att hon inte sparkar åt andra hästar och dom andra går barfota..

Broddar i dygnet runt hela vinterhalvåret, nåt annat är inte tänkbart i de flesta fall tycker jag. Speciellt om hästarna busar runt mycket! Och sparkas det mycket får man helt enkelt skilja dem åt under den perioden. Snöstyltor tar inte den som tar in hästarna bort om de bara är små för de har så djup ströbädd att det inte gör så mycket plus att de trilalr av efter en stund men om de är stora bankas det värsta av, men ibland sitter de som berget!! Men man kan ju inte låta en häst gå med ojämnt höga ben.

Just nu har de 2 broddar på alla fyra hovarna, men de blir omskodda om en vecka och då får de både snösulor och 4 brodd runt om. Så snart är snöstyltorna ett minne blott...!

Våra går ute hela tiden (med utestall/ligghall) så det är ju inte aktuellt att någon tar in dem i stall.

//Helena

min har traktbroddar fram. hon ska ha 4 i varje men det är omöjligt att få i dom i tån, så jag väntar till nästa skoning.
bak är hon barfota.

Mina har broddar fram, men jag vågar inte ta risken med brodd i bakhovarna. Dom är rätt lugna och springer inte runt och busar så mycket.
Snöstyltorna tar vi alltid bort ute på stallbacken. Det blir glashalt att komma in med styltor i stallgången.
Det är 3v. kvar tills hovis kommer igen och då blir det sulor.

kan inte sätta i brodd nu :( hålen är för stora för tillfället! får i bara någrastycken och det bir lite för snett för att gå i hagen med det... hovis ska komma nästa vecka och slå på nya och sulor då ska hon få gå med brodd runtom på alla fyra förutom på natten, då bara med brodd fram, ponnyn och hon bor i samma box... ponnyn går med två brodd i varje sko, barfota på bakfötterna :)

Vet du om att du har pm?

Senast ändrad:

Inga broddar just nu, blir när hovis kommer ut nästa gång. Då är det tänkt att hon ska ha broddar dygnet runt (gillar det eg. inte).

Tyvärr slår den som tar in inte av snöstyltorna...

4 broddar per sko, både fram- och bak. Snösulor runt om, så det blir ytterst sällan klamp så länge hästarna rör sig i hagen.

Har sett en broddskada under 7 års hästägande, så risken tar jag gärna. Dock är våra islandshästar vana att gå i flock, och deras förmåga att flytta sig för mera ranghöga djur är minst lika viktigt för att undvika skador.

Vi sköter vårt stall själva och slår (slog) av styltorna utanför stalldörren. Det är otäckt att ta in en häst med styltor på gången, det är nästan att be om att den ska skada sig... Nu är pålle skodd med snösulor fram och 4 brodd, bak går han barfota, så nu ska vi väl slippa det eländet med styltor...

Våra hästar har snösulor och brodd runt om dygnet runt. Det är mycket bus i hagen men vi har (peppar peppar) aldrig haft någon skada. Skulle dom mot förmodan ha klampar när dom kommer in brukar jag ta bort dem.

pimy skrev:
Vi sköter vårt stall själva och slår (slog) av styltorna utanför stalldörren. Det är otäckt att ta in en häst med styltor på gången, det är nästan att be om att den ska skada sig... Nu är pålle skodd med snösulor fram och 4 brodd, bak går han barfota, så nu ska vi väl slippa det eländet med styltor...

Vill bekräfta att skade risken inte är det minsta överdriven. Har hästarna styltor vid intag från hagen så bör man ALLTID knacka ur dom innan hästen ens tar ett STEG in i stallgången. Med styltor på är det skit samma om de har broddar - en en stallgång blir det som en bana med såpa för dom.
Min häst som jag hade för ca 10 årseda bröt benet i stallgången pga just denna anledning. De som släppte in tog inte av några styltor, han halkade och benet gick rakt av. Behöver nog inte påpeka att det inget fanns att göra åt det hela. Inte värt risken med andra ord!

Min häst går barfota just nu pga skada. När han rids har han broddar och sulor dygnet runt på vintern, de andra hästarna i stallet har det. Jag hoppas alla tar ur ev styltor när de tar in hästarna, jag gör det i allafall, livsfarligt annars ju.

Har fyra brodd runtom. Än har det varit så KALLT, så jag tycker inte det har varit nått problem med styltor. Har personal som tar in hästarna, och dom tar inte bort styltorna. Har som tur är, inte halkig stallgång.
Till nästa skonig blir det snöklamp sulor, för att slippa styltor till blidvädret...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 588
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 643
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 970
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka