Brodd, eller inte????

2

2shy

Idag har vi haft stallmöte där frågan om brodd eller inte brodd kom upp. Hälften av hästägarna ville ha brodd runt om i hagen och hälften inte. det finns ju två sidor av det hela, brodd runt om kan ju förhindra fläkskador men risken för sparkskador finns ju även om det är "lugnt i hagen".

Vad tycker ni? Brodd runt om eller inte? vad har ni för erfarenheter????

Själv röstade jag för att inte ha brodd i bak men blev då snabbt hatobjektet då jag hade utslagsrösten.......

Sv: Brodd, eller inte????

Skulle ALDRIG ha pålle utan brodd. ALDRIG. Då hade jag hellre bytt stall.
Dels skulle jag aldrig orka stå och skruva i och ur brodden efter varje gång jag ridit, och dels så anser jag att det är större risk för värre skador utan brodd än med.

Själv röstade jag för att inte ha brodd i bak men blev då snabbt hatobjektet då jag hade utslagsrösten.......

ouch :rofl:

Min har 2brodd runt om. Han går tillsammans med ridskolans ponnyer, och dom som har skor har brodd. Det stör inte mig och jag tycker det känns lite fånigt att hästarna inte ska få ha brodd ute. Då får man väl sätta på skydd om det nu är en så stro skaderisk :confused:

Det där var ju inte riktigt rättvist, jag antar du hade utslagsrösten för det föll sig så att du röstade sist?

Jag broddar alltid, men har möjlighet att ha de hästarna i egen hage, om jag vill.

Hör till saken att vi fick avliva en häst för två vintrar sen pgr av ett broddhål rakt in i knäleden fram.... Är lite skraj efter det......

Och ja, jag röstade sist med allas blickar på mig, ihjälstressad.................

Jag skulle aldrig låta bli att ha brodd. Däremot kan man ju överväga att låta bli broddning bak, men föredrar brodd runt om.

Glömde skriva att dom givetvis får ha brodd fram......

Aldrig brodd bak. Det kan bli hiskeliga skador av brodd. Fram brukar jag ha, men aldrig bak. Och har heller aldrig haft en enda häst som fläkt sig.

Nu lägger jag mig i lite. Har ni broddar i nu då alltså? Eller? :confused:

Eller bara när det är riktigt halt och jäkligt? Fast det kanske ni har nu iofs beroende på var ni bor :d

Men min häst som går ensam då, skulle ni sätta broddar på honom?
Kan de skada sig själva av dem?
Min häst är väääldigt klumpig och brallig, så vill inte riskera nått.

Han har lyckats sparka sig så illa på en bakkota att han fick sövas och sys med typ 16 stygn :eek:
Såååå finns det risk att han skadar sig själv så vågar jag inte :grin:

Jag skulle som flera andra här aldrig släppa ut min häst utan brodd i alla 4. Risken att de halkar och bryter benet är större (enligt mig) än att de sparkar någon som skadar sig illa.

Kan förstå att du blev rädd efter den olyckan för två vintrar sen, men samtidigt så måste ju oddsen vara små att det händer igen? Enligt mig ska det mycket till när det är väldigt halt ute att hästarna ska börja sparka mot varandra utan vara mer koncentrerade på att hålla sig på alla 4.

Sen får man ju se hur hagkompisarna är osv, kanske är det lite oroligt i hagen men då skulle jag nog hellre satsa på att möblera om hästarna till en bättre miljö i hagen så att säga.

Våra broddade hästar går med våra fölungar och unghästar som ibland kan vara riktigt jobbiga, men aldrig att de sparkar efter dom trots de blir rejält trötta på alla tjuvnyp och andra busigheter, lyfter ett ben rakt upp i luften för att visa, sen inget mer.

Men jag förstår som sagt man blir avskräckt efter en sån grej! Tycker det är tråkigt att du blev hatobjektet för att du röstade sist, alla röster är ju lika mkt värda liksom! Går det inte att skilja hästarna åt fårn de som vill ha brodd o de som inte har de osv?

Jag har en häst som fick en spark med broddar på hasleden. Inflammationer, flera operationer, bodde på klinik en vecka. Total konvalecens 3 månader. Har blivit svagare i hasen efter detta men är i stort sett helt återställd nu ca 2,5 år senare.

Väljer trots detta att brodda och skulle aldrig släppa ut en obroddad häst i mina hagar när det är isigt efter att ha varit med om att en häst halkade och slog ihjäl sig i ett stall där jag var inackorderad, för ett antal år sedan. Den halkade, gick omkull och slog i huvudet, reste sig, halkade omkull igen och reste sig aldrig mer.

Hästarna här hemma (i Stockholmstrakten) är nu broddade, halt snöigt och bedrövligt. Fast ljust och vackert :)

Jag tycker att man som hästägare får vara lite mindre bekväm (än vad många är) och skruva ur broddarna när de inte behövs.

...och vi har fått avliva en häst pga benbrott, den hade halkat i hagen och fått benet in under sig på något sätt, det var så gott som helt avslitet... Denna häst var barfota vilket är mindre halkigt än obroddad järnsko...

Jag hade aldrig någonsin släppt ut min häst obroddad. Iofs bor jag i norrbotten, vi har mycket snö och is. Där jag står uppstallad står det ca 50 hästar, ca 30 av dem är broddade med 4 broddar runt om. Resten är barfota. Hästarna är broddade från ca oktober-april och vi har aldrig behövt ta bort en häst pga broddspark och då har jag haft häst där i ca 15 år... *peppar peppar*

Tycker det verkar lite konstigt att någon annan än hästägaren ska ha något att säga till om, vill man ha brodd på sin häst så måste man väl ändå få ha det? Jag skulle aldrig acceptera att någon annan hade åsikter i den meningen, går det inte att ställa hästarna i separata hagar??
Försökte rida ut för någon dag sedan med broddat runt om, men det var med livet som insats eftersom det klabbade fast is under hovarna ändå så det blev styltor, utan broddar dessutom vore inget alternativ. På med broddar och snösulor säger jag bara:)

Fick visst ingen respons på mitt inlägg så jag provar igen :D

Finns det några risker att hästen skadar sig själv på sina broddar?
Min häst har lyckats med att skada sig själv allvarligt, för han är en klump och en brallis :d

Ska man ha 2 eller 4 eller 6 broddar? Verkar va så olika... :confused:

Ingen i mitt stall broddar, men jag funderar på att göra det på min klanthäst

Broddar framtill tycker jag är en självklarhet (med undantag under sommarmånaderna), sen vid extrem halka även bakhovarna. 2 i varje sko, tror jag är bäst. Har man fler kan det bli sämre tryckfördelning.

ja din häst kan skada sig själv på broddarna om den trampar sig, men den kan skada sig än värre om den fläker sig eller går omkull. Jag skulle brodda och ha boots på en "klumpeduns" :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Jag har gått runt med en klumpkänsla i halsen i snart åtta månader. Har försökt lusläsa i forum men hittar få fall där någon haft det så...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17