Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Jag har funderat mycket på det här med dressyrsporten i allmänhet och CD i synnerhet.

Nu försvarar jag på inget sätt det hon gjort, men jag får en dålig känsla när jag läst rapporteringen. Jag får en känsla av häxjakt. Att CD har fått stå som symbol för att FEI visst gör något. Att FEI visst värnar hästarna. Att FEI visst tar tag i problemen inom dressyren.

Det är något som skaver, något som känns fel. Det är många andra som har gjort misstag och i mina ögon grövre misstag (Helgstrand bland annat) där rapporteringen varit mer saklig, mer nyanserad.

Sen finns det många andra som inte fått några påföljder alls, som fortfarande hyllas av kommentatorer (här tänker jag mest på blåa tungor).

Jag håller fullständigt med om att CD gjort fel, men det har vi alla gjort (jag har själv gjort saker mot hästar jag ångrar djupt idag). Skillnaden är att CD direkt sa att det var ett misstag.

Självklart kan detta vara spel för gallerierna, men för mig är det en enorm skillnad på att säga utåt ”jag gjorde fel” än att säga ”jag står för min ridning”.

CD har levt under en enorm press de senaste åren. En enorm press att lyckas. De hästar hon haft har inte riktigt haft Valegros kapacitet. Jag känner så väl igen mig känslan att inte räcka till, att inte lyckas nå upp till allas förväntningar. Det är så lätt att ta genvägar. Det är så lätt att lägga till pisken fast man inte borde ha gjort det.

De som tränar för henne förväntar sig underverk. Man har en förväntan att en träning för världens bästa ryttare ska lösa alla ens problem. Det är så lätt att ta till kvick-fix metoder (spö, sporrar, hård ridning).

Det krävs år av träning för att nå toppen. Enstaka träningar för proffsryttare löser inga problem.

Med det sagt har jag absolut ingenting emot att ryttare tränar enstaka gånger för proffs. Det kan vara jättebra, men problemet är att de som betalar dyra pengar för tränare förväntar sig underverk, underverk som inte kan ske på enstaka träningar.

Jag håller fullständigt med om att CD handlat fel, men det har många andra ryttare också gjort. Ryttare som bara skakat av sig kritiken och fortsatt som vanligt (tänker på Beerbaum och barreringen).

Att dressyren behöver göra ett omtag är en självklarhet, men vägen framåt är inte att skylla på enskilda individer och ”avrätta” ryttare inför öppen ridå. Det som måste till är att ta tag i de problem som är mer osynliga. Här tänker jag på spända hästar, gapande munnar, piskande svansar och hästar som ser allmänt missnöjda ut (titta exempelvis på Touchdown).

Här tycker jag CD hästar sett mer tillfredsställda ut när hon har ridit.

Återigen, jag försvarar inte CD. Vad jag menar är att hon råkat ut för en häxjakt och att FEI valt att ”hänga” henne istället för att ta tag i de verkliga problemen.

Jag har funderat mycket på det här med dressyrsporten i allmänhet och CD i synnerhet.

Nu försvarar jag på inget sätt det hon gjort, men jag får en dålig känsla när jag läst rapporteringen. Jag får en känsla av häxjakt. Att CD har fått stå som symbol för att FEI visst gör något. Att FEI visst värnar hästarna. Att FEI visst tar tag i problemen inom dressyren.

Det är något som skaver, något som känns fel. Det är många andra som har gjort misstag och i mina ögon grövre misstag (Helgstrand bland annat) där rapporteringen varit mer saklig, mer nyanserad.

Sen finns det många andra som inte fått några påföljder alls, som fortfarande hyllas av kommentatorer (här tänker jag mest på blåa tungor).

Jag håller fullständigt med om att CD gjort fel, men det har vi alla gjort (jag har själv gjort saker mot hästar jag ångrar djupt idag). Skillnaden är att CD direkt sa att det var ett misstag.

Självklart kan detta vara spel för gallerierna, men för mig är det en enorm skillnad på att säga utåt ”jag gjorde fel” än att säga ”jag står för min ridning”.

CD har levt under en enorm press de senaste åren. En enorm press att lyckas. De hästar hon haft har inte riktigt haft Valegros kapacitet. Jag känner så väl igen mig känslan att inte räcka till, att inte lyckas nå upp till allas förväntningar. Det är så lätt att ta genvägar. Det är så lätt att lägga till pisken fast man inte borde ha gjort det.

De som tränar för henne förväntar sig underverk. Man har en förväntan att en träning för världens bästa ryttare ska lösa alla ens problem. Det är så lätt att ta till kvick-fix metoder (spö, sporrar, hård ridning).

Det krävs år av träning för att nå toppen. Enstaka träningar för proffsryttare löser inga problem.

Med det sagt har jag absolut ingenting emot att ryttare tränar enstaka gånger för proffs. Det kan vara jättebra, men problemet är att de som betalar dyra pengar för tränare förväntar sig underverk, underverk som inte kan ske på enstaka träningar.

Jag håller fullständigt med om att CD handlat fel, men det har många andra ryttare också gjort. Ryttare som bara skakat av sig kritiken och fortsatt som vanligt (tänker på Beerbaum och barreringen).

Att dressyren behöver göra ett omtag är en självklarhet, men vägen framåt är inte att skylla på enskilda individer och ”avrätta” ryttare inför öppen ridå. Det som måste till är att ta tag i de problem som är mer osynliga. Här tänker jag på spända hästar, gapande munnar, piskande svansar och hästar som ser allmänt missnöjda ut (titta exempelvis på Touchdown).

Återigen, jag försvarar inte CD. Vad jag menar är att hon råkat ut för en häxjakt och att FEI valt att ”hänga” henne istället för att ta tag i de verkliga problemen.
Tack! Du sätter ord på det jag känner men inte riktigt visste hur jag skulle formulera. Enligt en bekant som är väldigt inne i dressyrvärlden har CD tagit väldigt illa åt sig av den här karusellen, så pass att hon var suicid under en period, vilket gör det hela än mer beklämmande för mig (men inte heller jag försvarar hennes agerande på videon i fråga, det vill jag förtydliga).

Tror du även det finns en aspekt av man respektive kvinna? Om man jämför CD och H tänker jag. I Sverige kan ju PK få ganska mycket kritik, men han känns inte riktigt i samma klass som dessa.

Jag instämmer delvis, men att kunna förmå sig till att slå på det sätt hon gjorde på videon har tyvärr fått mig att tappa all respekt för henne. Tycker att det visar på en fruktansvärd inställning till hästarna. Hur pressad man än känner sig så tar man inte till så pass mycket våld, om det inte på något vis är "vardag" för en. Sedan vet jag inte om hon fått mer skit än någon annan. Om det är så, så är det förstås snett. Å andra sidan är i alla fall jag glad att det markeras ordentligt mot den här typen av beteende oavsett.

Tror du även det finns en aspekt av man respektive kvinna? Om man jämför CD och H tänker jag. I Sverige kan ju PK få ganska mycket kritik, men han känns inte riktigt i samma klass som dessa.
Har funderat i samma banor.

Sen är det faktiskt så att kritik inte riktas mot Kittel (från ”vanliga” Svensson, ja. Men inte från några högre instanser).

Han blev ju till och med invald SOK. Hörde inte heller några negativa kommentarer under Världcupsfinalen mot hans extremt hårda hand från kommentatorerna.

Kittel framställs ju i princip alltid som den högst rankade dressyrryttaren i Sverige. Kritik från högre instans (inklusive kommentatorer) hör jag sällan.

Har funderat i samma banor.

Sen är det faktiskt så att kritik inte riktas mot Kittel (från ”vanliga” Svensson, ja. Men inte från några högre instanser).

Han blev ju till och med invald SOK. Hörde inte heller några negativa kommentarer under Världcupsfinalen mot hans extremt hårda hand från kommentatorerna.

Kittel framställs ju i princip alltid som den högst rankade dressyrryttaren i Sverige. Kritik från högre instans (inklusive kommentatorer) hör jag sällan.
Med Kittel är det väl så att sättet att rida närmast är norm och döms inte heller ned på tävlingar, ur deras synvinkel finns det liksom inget att anmärka på.

Jag instämmer delvis, men att kunna förmå sig till att slå på det sätt hon gjorde på videon har tyvärr fått mig att tappa all respekt för henne. Tycker att det visar på en fruktansvärd inställning till hästarna. Hur pressad man än känner sig så tar man inte till så pass mycket våld, om det inte på något vis är "vardag" för en. Sedan vet jag inte om hon fått mer skit än någon annan. Om det är så, så är det förstås snett. Å andra sidan är i alla fall jag glad att det markeras ordentligt mot den här typen av beteende oavsett.
Har lite svårt att formulera det jag menar … jag håller med dig i sak, det hon gjorde var fruktansvärt, men jag får en känsla av att det finns en hund begravd någonstans.

Nu får gärna någon rätta mig, men hörs det inte skratt i bakgrunden i videon?

Sen angående piskslagen … missförstå mig inte, men jag har sett betydligt värre saker. Självklart är det inte bra, men det finns många inom hästvärlden (jag har mött många personligen) som menar att det enda rätta är att sätta hårt mot hårt.

Jag är själv uppfostrad inom den kulturen och även om jag själv inte vill handla så är det så extremt lätt att göra saker som man inte borde göra. Jag har själv gått en lång väg från det ”hårda” till det ”mjuka” (otroligt svårt att beskriva med ord) och jag vet hur lätt det är att falla tillbaka.

Med Kittel är det väl så att sättet att rida närmast är norm och döms inte heller ned på tävlingar, ur deras synvinkel finns det liksom inget att anmärka på.
Precis.
Det du skriver är (tyvärr) helt sant.

Det gjorde ju en dokumentär (tror jag det var, kommer inte ihåg. Såg det någonstans) om hur man får fram dessa extremt viftande framben.

Det handlar inte om lösgjordhet. Av vad jag minns kommer de extrema frambenslyften (som får extremt höga poäng på tävling) av att ryttaren i stort sett ”lyfter” hästen med handen. Ryggen sänks, bakbenen kommer långt bakom. Det ser ut som att hästen är i två delar. Detta är en av anledningarna till hårda händer och spända stångtyglar.

Om ni tittade noga på Kittels ritt i Stockholm i helgen (där han hade slak stångtygel) ser man att hästen är mer ihop och inte har de extrema frambenen. Om han hade ridit Touchdown med samma slaka tygel hade han antagligen haft betydligt mer markbundna gångarter.

Dressyr idag är inte gymnastik. Precis som hos elitidrottande människor sliter dagens dressyr extremt mycket på hästen (kan vara en anledning till att dressyrhästar gör få starter per år).

Att gå med dessa framben är inte naturligt för hästen.

Det KAN säkert finnas undantag. Dantes ökade trav TROR jag är mer eller mindre naturlig. Men, de flesta dressyrhästar idag har inte dessa viftande framben naturligt.

Hon sa ju att videon är fyra år gammal. Hon sa att hon gjort ett misstag direkt när den kom ut, inte direkt efter att hon gjort misstaget ...
Jag vet. Jag har funderat mycket över detta. Var det en engångshändelse? Vad hände innan? Har hon tränat ekipaget tidigare?

Videon är fruktansvärd, men jag saknar källkritik och en vettig granskning av det inträffade. Allt är inte som det ser ut vid första ögonblicket.

Har lite svårt att formulera det jag menar … jag håller med dig i sak, det hon gjorde var fruktansvärt, men jag får en känsla av att det finns en hund begravd någonstans.

Nu får gärna någon rätta mig, men hörs det inte skratt i bakgrunden i videon?

Sen angående piskslagen … missförstå mig inte, men jag har sett betydligt värre saker. Självklart är det inte bra, men det finns många inom hästvärlden (jag har mött många personligen) som menar att det enda rätta är att sätta hårt mot hårt.

Jag är själv uppfostrad inom den kulturen och även om jag själv inte vill handla så är det så extremt lätt att göra saker som man inte borde göra. Jag har själv gått en lång väg från det ”hårda” till det ”mjuka” (otroligt svårt att beskriva med ord) och jag vet hur lätt det är att falla tillbaka.
Fast det spelar ingen roll, tycker jag. Att ens kunna förmå sig till att slå ett oskyldigt djur på det sätt hon gör i filmen... nej, finns inga ursäkter eller förmildrande omständigheter. Och "hårt mot hårt" handlade det ju inte om heller. Det var ju inte som att hästen bråkade ens. 🥺

Fast det spelar ingen roll, tycker jag. Att ens kunna förmå sig till att slå ett oskyldigt djur på det sätt hon gör i filmen... nej, finns inga ursäkter eller förmildrande omständigheter. Och "hårt mot hårt" handlade det ju inte om heller. Det var ju inte som att hästen bråkade ens. 🥺
Det har du helt rätt i.

Men, jag saknar ändå källkritik.
Tidningen Ridsport har värdelösa reportrar. Dåligt skrivna texter, dålig (och ibland direkt felaktig) information.

Jag håller fullständigt med dig om att det hon gör är vidrigt. Men, jag saknar ändå en saklig undersökning.

Det jag inte förstår riktigt är varför vissa verkar få bete sig som skit med en väldigt tråkig attityd och som inte ens ångrar sig eller tycker dom borde bättre sig alls medans vissa inte får göra något fel alls och döms mycket hårdare för mindre. Som den där danskan, som jag aldrig kommer ihåg vad hon heter riktigt, men hon betedde sig mycket värre tycker jag och hon kom undan väldigt lindrigt.

Alla borde tycker jag dömas lika, jag tycker inte det CD gjorde borde gå obemärkt förbi men det känns känns ändå orättvist på nåt vänster. Det är så många som betett sig otroligt illa mot hästarna men där det går hyfsat obemärkt förbi.

Jag ska börja med att jag tycker avstängningen är helt rimlig. Videon var fruktansvärd och det var tydligt en medveten handling.
Men jag håller med fler som skriver att det ”skaver” lite, det KÄNNS ändå som att CD egentligen inte är sådan som man ser på filmen.

Dels tror jag att hon själv har hästar som är så heta och elektriska att de aldrig behandlas som på filmen, vilket inte är en ursäkt för att behandla en lite segare och försiktigare häst illa förstås. Men det gör dissonansen i min upplevelse lite lättare att hantera, att jag kan tro att hon inte använder stryk som grund i sin träning av sina hästar utan att det var en situation skild från hennes vanliga ridning.

Oavsett, avstängningen är rimlig och bra.
Jag tycker CD hanterat avstängningen rätt med, inga dåliga ursäkter och inga otäcka Helgstrand vibbar.

Jag HOPPAS att CD kommer tillbaka till sporten. Känner mig inte helt säker på att hon kommer vilja och orka men hon är en skicklig ryttare, jag tror hon i grunden har bra värderingar och denna upplevelse skulle kunna göra henne ännu bättre i att hon verkligen kan visa hur hon kan träna och utveckla hästar. Men lite osäker känner jag mig på om det kommer att ske eller om hon bara kommer rida på hemmaplan framöver…
…och det vore ändå tråkigt för sporten. Helgstrand behöver dressyren inte alls, men han biter sig fast, men en CD med denna upplevelse skulle kunna göra mycket gott (tror jag) och jag tror på andra chanser.

Jag får idag, och har fått tidigare, samma känsla som andra här.
Helt utan att försvara ett genomvidrigt beteende så känns det som att man tacksamt har utnyttjat detta och använder henne som syndabock för att tvätta rent dressyrens smutsiga rykte med stenhårt åtdragna nosgrimmor, hårda händer och blå tungor m.m. m.m.
Det här stinker då det finns så många som borde bli avstängda men som man inte ens tittar åt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 090
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar