Brit's valpfoder?

Meibla

Trådstartare
Är det någon som vet om det är bra? Vi har ju gått och fått en 5-månaders valp som jag behöver hitta ett bra foder till. Ixi äter Brit Care Vension och det verkar han gilla, men jag har noll koll på hur deras valpfoder är.

Hos tidigare ägare åt han matrester och pedigree och det är knappast något jag vill fortsätta låta honom äta :crazy:
Finns ju en hel drös med olika Brit-foder med, vilket är bäst där? Brit care, brit premium eller Brit Carnilove? :confused:

Just nu äter han RC Maxi Junior, men han kliar sig rätt mycket av det och magen tycker inte om det överdrivet heller.

Tips på andra foder om Brit's inte är bra tas tacksamt emot med :)

Sv: Brit's valpfoder?

gillar Brit care valpfoder. till min allergifria funkar det perfekt. Till allergikern hyfsat.

Hur menar du med hyffsat? :)

Eftersom han kliar en del och magen är risig av RC så vill jag ju helst hitta något som han funkar bra på.
Ixi's foder som han går och tjuvar ifrån verkar han kunna äta utan problem, (han fick det första dagen när han kom) men det är ju också rätt allergivänligt om jag fattat det rätt. Kanske bara är omställningen som gör att han reagerar som han gör nu när han fick "bra" foder istället för skräpet han levt på innan?

Jag har Brit premium till mina hundar. Och är första gången jag prövat det till valpkull.
Mina har ätit bra, ser fina ut.
Nu har jag haft även Brit premium till valparna (valpfodret). Men när de var 7 veckor fick de börja gå över till juniorfodret (det är från 8 veckor till 1 år)

Tycker Britt alla sorter är ett väldigt prisvärt foder. Hundarna gillar det, bra avföring och fina pälsar. Och även premiumfodret har hög kötthalt, minst 40%.

Kan tillägga att även en av hundarna som har klåda (foderallergi, spannmål tror vi). Fungerar jättebra på fodret, fast jag har det som det är lite vete i.

Jag ger Brit care adult large breed till min hund, jag är supernöjd med fodret!!

Det låter ju jättebra!
Jag är helnöjd med Ixi's foder, så skulle vara rätt skönt att kunna ha samma märke till båda.
Får nog åka in till grannhålan i morgon och köpa en säck och se om det fungerar bättre än RC :)

Är det stor skillnad på Care och Premium?

Det låter ju jättebra!
Jag är helnöjd med Ixi's foder, så skulle vara rätt skönt att kunna ha samma märke till båda.
Får nog åka in till grannhålan i morgon och köpa en säck och se om det fungerar bättre än RC :)

Är det stor skillnad på Care och Premium?

Care är dyrare. Jag har valt att testa premium eftersom vi har så många hundar. Men skulle jag vara tvungen att byta, så skulle det lätt bli Care istället för annat märke.

Är det det enda som skiljer?
Då kan jag nog testa Premium på honom, iaf till att börja med :)

Varför inte ge valpen samma mat som din store om den funkar på det? :)

Man kan inte säga att ett foder är generellt allergivänligt. Det beror på vad hunden är allergisk mot.

Skillnaden mellan premium och care är att premium innehåller spannmål, det gör inte brit care (eller ja, det finns ris i det men inte vete eller majs).

(Animail har f.ö rabatt på premium juniorfoder ;) )

Det skulle jag iofs kunna göra, alla tjatar dock om att man ska ge valpfoder till valpar, så jag kanske har snöat in mig lite på det :o Och jag tror inte just den sorten finns som juniorfoder.

Angående allergin, så vet jag ju inte om han är allergisk, eller om han kliar och är risig i magen pga något annat. Vi ska till veterinären nästa vecka för en allmän koll, men skadar ju inte att se om det funkar att byta foder :)

Skillnaden på premium och care är att sistnämnda inte innehåller vete och majs som premium gör. Du får mer för pengarna om du köper care just pga "onödig utfyllnad" i premium.

Carnilove kan jag inte rekommendera eftersom det innehåller vindruvor (kan orsaka njursvikt även i liten mängd). Det hade varit ett väldigt bra torrfoder annars pga att det inte innehåller spannmål...

Nu är min tjej nästan 1 år och har redan gått över på vuxenfoder, hon för brit care activity och det fungerar fint. Jag tycker att valpfodret är bra också!

Jag har fodrat min staffe med brit care activity i snart 1 år i kombination med bravo färskfoder.
Vet inte vilket av fodren jag ska tacka för att ha en hund i sån fin form då jag bytte i samma veva. Men pälsen är tät, fin och glansig, hon är välmusklad, äter med god aptit och skiter små mängder. :laugh:

Kanske lika bra att köra på Care på en gång då?

Har suttit och funderat lite på det Glimfeather skrev, skulle det gå att låta honom äta samma foder som Ixi på en gång? Eller är det bäst att börja med valpfodret?

Är det bara mina hundar som inte funkat på Brit Care?

Jag har provat både Large breed och madium breed (mindre bitar) och det som hände var att mina hundar började tappa vikt och muskler och en av dem blev riktigt benig innan jag bytte. Min gammeltik som t o m varit lite plufsig till och från blev riktigt smal. Jag ökade och ökade på fodret och gav mer än det dubbla rekommenderade men det hjälpte inte.

Avföringen var bra och hundarna gillade fodret men som sagt, det funkar ju inte om fodret gör att de faller ur så där.

Det där låter ju inte alls bra.
Jag har bara testat Vension, den med klövvilt och potatis, så jag kan inte uttala mig om de andra varianterna.

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 910
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V