Brister av olika slag

Amha

Trådstartare
Har inte sett en sån här tråd innan.

Jag är lite nyfiken på hur man kan se olika former av brister på hästen. Alltså inte bara genom olika prover utan även i exempelvis hull, prestation eller vad det nu kan vara. Exempelvis bukighet kan komma av proteinbrist osv.

Detta är alltså ingen tråd där jag vill veta en speciell foderstat för en speciell häst osv utan snarare en samlingstråd med fakta för oss nyfikna som vill lära mer om foder. Någon som vill fylla på? :)

Sv: Brister av olika slag

E-vitamin=dåliga muskler.
B-vitamin=dåliga hovar+päls.
C-vitamin dåligt imunförsvar.
A-vitamin=dåligt blodvärde osv;)

Om man ska hårdra det.
Energibrist- tunn över revbenen (alltså tappar hull), svårt bygga muskler
Proteinbrist- glanslös öm päls, bukig, tappar muskler

Resten enl. Kraffts vitamin&mineral abc:
Bristsymtom på vitaminer och mineraler.
Vitamin A: försämrat mörkerseende, förtjockad och förhårdnad hud och hornhinna. Ökad mottagliget för infektioner och sämre fertilitet. Verkliga bristsymtom förekommer i praktiken dock sällan.
Betakaroten: svaga yttre brunsttecken, lägre dräktighetsfrekvens, fler spontana aborter, oreglebundna brunset och fördröjd ägglossnnig
Vitamin D: omfattande effekter på ämnesomsättningen i skelettet. avmineralisering av benvävnaden=benskörhet
Vitamin E: muskleskador. muskeldegeneration hos föl (50%dödligt).
Vitamin K. Inga-under normala förhållanden
Vitamin C: kollagenbildningen hämmas, uppbyggnad och undehåll av senor och brosk försämras, sämre hållbarhet. spontana näsblödnnigar.
Vitamin B1,B2, B6, B12,folsyra, niacin,kolin: Inga bristsymtom beskrivna hos häst
pantotensyra, : vitamin C kan ersätta pantotensyra vid ev. brist.
Biotin: dåliga hovar

Kalcium: påverkar skelettet, benskörhet, benen blir mjuka och deformerade och bryts lätt. svullna leder och stela ben. kramper. Kan uppstå om förhållandet mellan kalcium/fosfor är för lågt även om kalciumbehovet är uppfyllt.
Fosfor: hos växande djur: rakitis (engelska sjukan). , skör skelettvävnad. kvarstår bristen leder det till dålig aptit, påverkar tillväxt och reproduktiondförmåga.
Kalium: ovanligt. minskad matlust, viktminskning, diarre, slöhet och risk för dödlig utgång.
Magnesium: ökad reaktionsbenägenhet på händelser i omgivningen, sänkt retningströskel, muskelryckningar och muskelkramper. Kronisk brist: stirrugt temperament, hudkänslighet muskeldarrningar och sänkt prestation. akut brist: rör sig ovilligt, huddarrningar och lägger sig ned.
Svavel: visar sig som proteinbrist.
Natrium: slickar och tuggar på staket boxinredning, jord/stenar. slickar på urin och gödsel. ruggig hårrem, nedsatt tillväxt, nedsatt mjölkproduktion(hos digivande)
Koppar: påverkar hemoglobinproduktionen. blekning av hårfärgen.
Selen: muskeldegeneration (vita strimmor) hos föl. fölen visar muskelstelhet, svårt att röra sig och kan ej dia. Svåra fall: slöa, apatiska, dör. Hos avelston: ökad risk för livmoderinflammation, fosterdöd och kastning.

Oj, det med Kalium lät läskigt :crazy:

Synd att man inte får lära sig mer om det här med foder på exempelvis ridskolan. Det är väldigt nyttig information.

Tack till er båda för infon!

puttar då jag tycker detta är intressant:p

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 989
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar