Brist på fosfor i foderstaten - ge vetekli?

M

Midnattssol

Har med hjälp av ett foderstatsbeäkningsprogram fått ihop en okej foderstat, men det saknas fortfarande lite fosfor (behov 21,3, tilldelat 11). Kan vetekli vara ett bra komplement? Har hört att det innehåller en hel del protein också, stämmer det?

Funderar alternativt på att ge fosforbalans, är det bra?

Med den beräkningen som jag har nu behöver jag dock ge ca 200 gram av mineralerna jag har (Kraffts Blå, granulat), alltså runt 3 dl:eek:. Jag kommer aldrig kunna lura i min häst så mycket:p! Smakar pelletsarna bättre kanske?

Sv: Brist på fosfor i foderstaten - ge vetekli?

Vetekli innehåller mycket fosfor, B-vitaminer och en hel del protein, precis som du skiver. Jag har själv ingen erfarenhet av att fodra med det, men däremot använde jag fosforbalans till min häst för något år sedan när vi hade ett väldigt kalciumrikt grovfoder. Det fungerade fint, tycker jag. Men andra människor kanske har andra åsikter?

Varför inte använda dig av Kraffts Vita mineraler istället för de blå? Eller, du kanske är i behov av kalcium också?

Jag har i år ett grovfoder med dåliga fosforvärden och höga kalciumvärden, men jag har lyckats knåpa ihop en helt okej foderstat mha Hippo Cool (800g), kli (300g), betfor (100g), fosforbalans (30g) och Kraffts mineraler VIT (25g mineraler/dag)

Tack för era svar!

Ja, tyvärr var det svårt att få ihop tillräckligt med kalcium också. Det var förresten svårt att få ihop alla tre; kalcium, fosfor och magnesium.
Du verkar dock ha fått ihop en bra foderstat Boccia:).

Det bästa jag fick ihop var när jag gav 150-200 g av mineralerna, men då saknades det fortfarande lite fosfor, så då tänkte jag att vetekli kanske vore ett bra alternativ, dels för fosforen och B-vitaminet men också för proteinet.

Jag gillar även ge kraftfodret lite uppblött, så då kanske man kan göra en gröt av alltihopa och på så vis också lura i hästen mineralerna?

Var och hur köper man vetekli? Alltså, hur stora är säckarna (eller hur det nu är förpackat)? Pris?
Och Fosforbalans, finns det hos vanliga foderförsäljare?

Andra förslag på mineraler med högt kalcium- fosfor- och magnesiuminnehåll mottages också gärna:)!

Tack för era svar!

Ja, tyvärr var det svårt att få ihop tillräckligt med kalcium också. Det var förresten svårt att få ihop alla tre; kalcium, fosfor och magnesium.
Du verkar dock ha fått ihop en bra foderstat Boccia:).

Det bästa jag fick ihop var när jag gav 150-200 g av mineralerna, men då saknades det fortfarande lite fosfor, så då tänkte jag att vetekli kanske vore ett bra alternativ, dels för fosforen och B-vitaminet men också för proteinet.

Jag gillar även ge kraftfodret lite uppblött, så då kanske man kan göra en gröt av alltihopa och på så vis också lura i hästen mineralerna?

Var och hur köper man vetekli? Alltså, hur stora är säckarna (eller hur det nu är förpackat)? Pris?
Och Fosforbalans, finns det hos vanliga foderförsäljare?

Andra förslag på mineraler med högt kalcium- fosfor- och magnesiuminnehåll mottages också gärna:)!
vetekli köper man på granngården. Säckarna väger 15 kilo och kostar ca 60 kr. Vetekli är ett mycket bra komplement för båder fosfor, protein och innehåller även energi. Serveras uppblött om man inte vill ha veteklimjöl i hela stallet. Garanterat mycket billigare än att pytsa med en massa småburkar.

Jag köpte en säck vetekli förra veckan hos min lokala foderförsäljare. 25kg för 116kr. Fosforbalans borde gå att få tag i hos alla foderförsäljare som har eclipses produktsortiment, om inte annat borde de kunna ta hem. Själv köpte jag mina hinkar på auktion på nätet :p.

Istället för Fosforbalans så finns det nåt som heter Dikalciumfosfat från samma foderleverantör. Där får du både fosfor och kalcium, sen räcker det kanske att lägga till lite Biomag för magnesiumet? Annars kolla upp Kraffts Miner Vit, som boccia föreslog. Men funkar det med proteintillskottet från vetekliet så hade jag hellre gett det än rena mineraler.

Nu är det ett tag sedan diskussionen var uppe, så det kanske finns nya rön, men det är inte säkert att hästen kan tillgodogöra sig speciellt mycket av den fosfor som finns i vetekli.

I så fall är det ingen vidare P-källa alls, utan du bör hellre ge ett mineralfoder typ Krafft Miner Vit, Dikalciumfosfat eller Fosforbalans.

Har för mig att HH och PL hade koll på detta?

Ah, nu när du säger det så har jag nog också hört det förut. Har inte använt vetekli på länge, men funderade på det i år då jag också har fosforbrist i foderstaten. Skrotade dock den idén pga proteintillskottet och ger istället just Dikalciumfosfat och Biomag.

Nu är det ett tag sedan diskussionen var uppe, så det kanske finns nya rön, men det är inte säkert att hästen kan tillgodogöra sig speciellt mycket av den fosfor som finns i vetekli.

I så fall är det ingen vidare P-källa alls, utan du bör hellre ge ett mineralfoder typ Krafft Miner Vit, Dikalciumfosfat eller Fosforbalans.

Har för mig att HH och PL hade koll på detta?
Aha... det har inte jag hört förut. Tur att jag ger vetekli för att höja proteinnivån och int på grund av P då:D

Jo, läste det att hästar förmodligen inte kan ta upp så mycket av fosforen i vetekli, har för mig att det fanns någon siffra också, typ 20%, eller är jag helt ute och seglar nu? Puh, har läst så många artiklar, analysresultat, tabeller och siffror de senaste dagarna så jag har ingen koll alls längre:p!
Proteinet är bara bra i det här fallet, det var inga vidare siffror på det i hösilaget i år:crazy:, och hästen i fråga behöver mycket protein.

Ska kolla upp Dikalciumfosfaten också! Jag är lite rädd för att det kan bli för lite kalcium med de vita mineralerna, men jag ska räkna lite på det:).

delvis knapplån
Någon som vet var man kan finna mer info om huruvida vetekli är en bra fosforkälla eller inte? Själv har jag gett kli just för fosforns skull men nu blir jag lite tveksam om jag ska göra det i år och skulle vilja veta mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 279
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka