Brist på ämnen i kroppen?

Kalaspinglan

Trådstartare
Min kompis rottis-tik på nio år har fått lite konstiga saker för sig. Hon har börjat slicka på grus och hon äter sitt eget (?) bajs ibland??

Jag menar på att hon har någon slags brist på något ämne i kroppen. Vad tror ni?

Tack på förhand!

Sv: Brist på ämnen i kroppen?

Kan hon ha problem med matsmältningen? Äter hon bara sitt eget bajs? Det kan tyda på att hon inte kan smälta näringen i maten. Skulle nog kolla upp bukstpottskörteln på tiken.

G.A som bara spånar så här på kvällskvisten. :D

har hört med min vet om just det här med att äta bajs :o
Och vet sa att det är ingenting att oroa sig för... Det är sånt vissa hundar gör... Särskilt katt och människo :eek: bajs är delikatess men jag tror att det kan vara en fas som går över... Kolla först om det är något övergående innan man tar hunden till vet för massa pengar... Eller om det finns nåt konsultationsnummer till vet som inte är sååå fruktansvärt dyrt innan man drar förhastade slutsatser...
Lycka till

Om en hund äter andras bajs är oftast inget att oroa sig över, dock är det äckligt. Men om de äter sin egen avföring så tycker jag att man ska kolla upp det. För om en hund äter sitt eget kan det bero på b.la att hunden har problem med bukspottskörteln eller att den får för stor mängd mat att kroppen inte kan tillgogogöra sig allt och när skiten kommer ut luktar det fortfarande foder och hunden äter.

Åååh vad S älskar att äta kattbajs ur lådan, det är så äckligt när hon kommer glad i hågen med kattsand runt hela näsan och vill ha en puss och ligga i sängen och sova med en med stinknäsan brevid ens ansikte :eek: :crazy:

Jo tack! Jag har även jag råkat ut för det när jag varit hos någon kompis som har katt. :crazy:

Men då ska Du veta att inom någon minut är Din hunds mun renare och mindre bakteriell än Din egen mun. :D Så Du kan gott pussa vidare relativt snart. :angel:

Tack för era svar!
Kompisen har bestämt sig för att kontakta veterinären i alla fall - för säkerhets skull. Bukspottskörteln låter läskigt...

TACK åter igen!!

Kalaspinglan skrev:
Tack för era svar!
Kompisen har bestämt sig för att kontakta veterinären i alla fall - för säkerhets skull. Bukspottskörteln låter läskigt...

TACK åter igen!!

Min hund gjorde precis som din och vi tyckte såklart att han var lite snuskig, men tänkte inte så himla mycket mer på det just då i och med att han verkade pigg och frisk i övrigt.

Tills efter någon månad(minns inte exakta tiden) då han på en veckas tid tappade enormt i vikt! Han som tidigare vart lite rund, han var ett staket!

Dock så var han pigg och glad.
Vi kontaktade veterinären och åkte in för tester.
Han hade nedsatt funktion på sin bukspottkörtel.

Han hade även levervärden som var 7 ggr det normala! Vi hittade aldrig någon förklaring för levervärdena, det vi tror var att han just innan vi skulle till veterinären hade kunnat gjort en tripp till dynghögen och ätit hästskit! En häst i stallet mediccinerades då med fenylbutazon och KANSKE Lucifer hade fått i sig det.

Vi var på återkoll efter en månad för ny provtagning och då var levervärdena normala.

Bukspott sjukdomen tror jag dock han får leva med, trots att min veterinär tycker att jag ska ta bort hans medicin så är jag jätteskraj för att göra det, vill inte ha honom dålig igen.

Vi fick medicinen Pankreon och Hills I/D, han skulle ha 2 kapslar+mat 3 ggr dagligen för att få upp hullet.

Vilket funkade utmärkt, han har ju lätt att lägga på sig tack o lov och det dröjde inte länge förrän han var i normalt hull för sin ras, han kommer nog(tack o lov) inte upp i sin gamla matchvikt igen men det är ju endast positivt.

Det är nu 1 o ett halvt år sedan han fick detta problem och vi har successivt minskat på medicinen, först till 1 1/2 tablett 2 ggr/dag och sedan till 1/mål. Vi är nu nere på 1/2 tablett per mål och nästa steg är att sätta ut medicinen helt.

Vi ger honom medicinen i lite fil strax innan maten, tar i sär kapseln och häller strösslet över filen, sen slickar han i sig det innan maten ställs fram.

Detta har funkat för min vovve.
Nu kan det ju vara så att vi haft tur att Lus endast hade en akut infektion och att detta har försvunnit nu.

Han kan äta godis utan att få medicinen, tuggben och annat går också bra.

Dock så har ett kullsyskon till Lus haft samma fel, han kunde inte ens ta en köttbulle utan att bli jättedålig i magen och tappa massa vikt, tog lång tid att få upp i hull igen. Tillslut vart det för jobbigt för hunden och ägarna och han fick somna in.

Visst har väl min Lus vart dålig i magen ibland någongång, men det kan dom ju vara ändå, så mycket kul som han hittar att äta här i skogarna när mamma inte ser.

Så visst, det kan vara en hemsk sjukdom, MEN det går att leva med den, vissa måste man dock vara väldigt noga med medicinen till.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 870
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar