Brisbane 1081

Sv: Brisbane 1081

Jag tycker bara det bekräftar det som redan skrivits.
Hade hästen varit lätt å ha å göra med, alt inte varit så som den beskrivs att vara ett monster, då hade man protesterat, nu bara bekräftar man saken genom att säga att man känner ägaren/bott granne med och sett, men tänker inte skriva mera. ;)

Jag tycker bara det bekräftar det som redan skrivits.
Hade hästen varit lätt å ha å göra med, alt inte varit så som den beskrivs att vara ett monster, då hade man protesterat, nu bara bekräftar man saken genom att säga att man känner ägaren/bott granne med och sett, men tänker inte skriva mera. ;)

Exakt..

Det blir en lite rumphuggen diskussion om man säger A men inte B, kanske bättre att inte säga nåt alls då?

Varför kommentera att man inte vill kommentera? Bättre låta bli att skriva alls och låta de då som vill diskutera saken göra det.

(var KL för övrigt för greppade sista knappen på sidan ett :) )

Fast jag kan tycka att det är lite skrattretande när man skriver att man vet saker om hingsten /valacken men det tänker jag inte skriva här på Buke ....Då undrar jag varför man helt enkelt inte är tyst....

Man vill väl tala om att man vet, antar jag? Syftet är alltså inte att förmedla information om hingsten, utan om sig själv.

Nej, Mattias har utbildat Brisbane från början. Sluta fantisera!
Vid det bruksprovet red han också Don Dorn och ett par hopphingstar.
F ö är det väl inte Brink som bestämmer var hingstarna ska vara, det gör väl ägarna.

Jag skrev faktiskt att jag kunde minnas fel. Dessutom har uppenbarligen JB varit inblandad eftersom han red hästen på fyraårschampionatet, och det är väl knappast konstigt att jag blandar ihop championatetmed bruks? Som annnan har skrivit i tråden var JB också inblandad på någotvis i utbildningen eftersom han då inte ansåg hästen tillräckligt bra.

Så nej, jag fantiserar inte.

*kl*

Sen tycker jag att det är bra tramsigt att det inte kan skrivas ut att Brisbane varit ett monster. Det har ju MJ sagt hur många gånger som helst och är väl inte skitsnack? Det är ingen lätt häst helt enkelt, big whoop.

jag vet inte vem som red honom på bruksprovet. Men jag vet att JB inte såg kvaliten i hästen o det var därför den såldes. Ang resten av historien har ingen av er här riktigt rätt. Eftersom jag känner förra ägaren så tänker jag göra som Görel, o hålla käften om resten :)

Men hur är det då med vem som utbildat från början? Var han verkligen hos MJ först?

vem som utbildade honom först antar jag är MJ, men kommer inte säkert ihåg. Jag berättar inte det jag vet i respekt för ägaren, uppfödaren, o andra personer kring den hästen. Jag tror inte att saker o ting är nån större hemlighet, men jag har inte frågat om det är ok att jag skriver saker o ting. Så därför tycker jag att det är bättre att vara tyst.

Är det inte bättre att hålla tyst helt och hållet då, istället för att tala om för andra att du vet men inte vill berätta? Vad är poängen med det?

När det gäller uppfödaren så är det lugnt att skriva att hästen är en riktig tuffing som inte vem som helst rår på eftersom denne själv uttalar detta utan omsvep.

Att man skriver att man vet något på ett forum, men inte tänker skriva det känns för mig lite onödigt och barnsligt, det skapar inte annat än irritation. Hur skulle du själv reagera om någon skrev så om något annat ämne? Då håller jag med om att det är bättre att inte skriva något så slipper man sura kommentarer om det tycker jag. Eller vill man bara att andra ska veta att man känner ägarna och att det då skulle vara någon slags merit? Jag känner flera som äger dyra framgångsrika hästar och ryttare som rider dessa också, är det en merit här inne så vet ni det nu;)

Brisbane har annars en hel massa andra kvaliteter, som om de tillvaratas på rätt sätt, vilket endast ett fåtal kan göra, gör att han är en jättefin tävlingshäst.

JB himself sa om pappan Briar på hingstvisningen i våras att Briar inte är en hingst som generellt lämnar avkommor för amatörer eftersom han lämnar både känsliga och lite tuffa hästar. Eftersom de flesta som rider är amatörer så tolkar jag det som att man bör tänka sig för innan man lägger Briar på ett sto där avkomman ska säljas som ridhäst eller som man själv ska ha som sin ridhäst. För den högsta eliten kan dock en del avkommor vara super, precis som Brisbane visat att han är. Dock uttalade sig inte JB så här på de hingstvisningar som hölls när han själv höll Briar hemma, så jag vet inte om det kan ligga annat bakom det uttalandet också.
Jag har stött på flera rätt så tuffa Briar avkommor, men också några som inte är speciellt tuffa, så visst finns de också. Man ska nog bara vara medveten om att risken finns att en avkomma e. Briar kan bli ganska så tuff. De flesta avlar väl dock för eliten, det är bara det att de flesta hästarna inte kommer dit...

jag skrev för att jag tyckte att vissa kommentarer började sväva iväg lika bra som vissa andras fantasier. Jag ser det inte som nån merit o känna nån, jag står mycket hellre på egna ben. Jag uppskattar inte heller skitsnack, och vill inte uppmuntra till det heller. Vad folk vill säga om sin egna hingst får de själva stå för. Jag tror inte att nån i sammanhanget här skulle säga nåt annat än sanningen, jag har alltid uppfattat MR som en mkt ärlig person, iaf när det gäller att beskriva sina hästar. För övrigt känner jag inte henne mer än i "hästkretsar".

Så om ni inte kan acceptera detta så får ni väl vara irriterade då :) Eller ring nån i kretsen runt hästen o fråga er för...

Men den är ju valack nu och ägs väl av engelska grand prix ryttaren Emma Hindle? Tror knappast hon bryr sig om vad någon bukemänniska har att säga om hennes häst. Oavsett så gör den ju fantastiska resultat tillsammans med MJ så det är väl ganska så oväsentligt hur den betett sig tidigare?

Hur kommer det sig att JB red 4 års? Nån som vet?

Är det skitsnack att beskriva det man själv har sett? Hingsten är ju kastrerad sen länge, det kan väl inte vara nån hemlighet att han inte fungerade så bra som avelshingst, annars kastrerar man ju knappast.

Varför inte bara acceptera att någon vet något som den inte vill berätta? Måste man redovisa alla sina skäl öppet?

Det handlar väl mest om varför man väljer att gå in i denna och andra trådar och säga att man vet en massa om den eller den hingsten, men inte tänker berätta för man vill inte prata skit. Det är ju inte bara i denna tråd, det är ett återkommande mönster i avelsforumet.

Enligt min mening är det alldeles för mycket hyschhysch kring hingstar och deras temperament, vilket omöjligt kan gynna svensk avel.

Tänk att en valack har en så livlig tråd under avel...hade han varit isabell också - ja, då hade tråden aldrig sinat.:D

att man vet en massa om den eller den hingsten, men inte tänker berätta för man vill inte prata skit.
Låter som man bara har skit att säga om hingsten, så indirekt pratar man skit.

Varför inte bara acceptera att någon vet något som den inte vill berätta? Måste man redovisa alla sina skäl öppet?

Det handlar väll inte om att man inte vill berätta utan att man själv måste framhäva att man vet eller *känner* ägaren till hästen och därför inte vill berätta ......

Varför i jösse namn skriver man det.... Om man inte på något sätt vill framhäva sig själv ?

Vill man minst skada hästen så är man tyst ! Stämmer inte det som är diskussion i tråden räcker det väll att säga att det stämmer inte ??

Istället för att jag känner ägaren och tänker inte berätta vad jag vet ,,,så barnsligt:confused:

Jag tror bara att ni är frusterade över det faktum att jag o Görel inte säger nåt :) Jag har för övrigt aldrig sett hästen. Vilket också för mig är en bidragande orsak till att inte säga nåt. Jag vet ju om hans historia, men jag vet inget om hans särdrag. Jag tror säkert att ni som är nyfikna lätt kan ta reda på denna historia själva.

Jag tycker att det är väldigt känsligt att prata öppet om hingstars temperament. För det kan så lätt missuppfattas och bli en cirkus om det. Vi som letar hingstar letar ju efter olika sorters hingstar, några vill ha en brunte som man kan ta sats o hoppa upp på rumpan a la pippi långstrump, andra vill ha det dära hyperkänsliga, några vill ha det mitt emellan. Så att om nån uppfattar en häst på ett sätt, så betyder ju absolut inte det att nästa person tycker samma sak! Jag som fotar en del hingstar med får ju automatiskt ett ännu värre läge, för öppnar jag munnen kan det betyda mycket negativa saker för mig. Visst kan jag säga nåt ibland, men då är det bara positiva saker. Undrar man om nåt annat måste man helt enkelt känna mig personligen.

Men frågan är ju varför inte bara vara tyst från början ?

Att säga jag vet för jag känner ägaren, men jag säger ingenting. Det enda budskapet är ju JAG KÄNNER ÄGAREN.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 400
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar