Görel, jag skrev att Andalusiern har två svagheter - exteriör och gångarter (trav). Anledningen till att jag ser att Andalusiern med målinriktad avel skulle kunna göra en insatts är för att den är född med bärighet och lätthet för samling och ofta med mkt bra lyft fram och bak.
Angloaraber glömde jag ta med och är givetvis också en ras som just nu håller på och lyfter fram aveln, mest kända just nu: Inschallha och Matcho.
Är medveten om MR W´s uttalanden om Trakhener (kanske för att Trakhener inte har i hoppning att göra
) och många med honom. Det finns samtidigt många erkända eldsjälar inom dressyren som inte håller med.
Trakhener gjorde sig känd som en häst med UTMÄRKT ridbarhet men riktigt dåligt temp (lynne och samarbetsvilja). Tack vare just ridbarheten valde några eldsjälar att försöka avla fram just den biten och få in bättre temp.
Denna stämpel har inte varit lätt att få bort och länge vägrade övriga förbund i Tyskland att beblanda sig med Trakhener, detta är nu borta och aveln går smidigare och Trakhenern vinner mark. Några av de tyngsta namnen inom SD är avlade på Trakhener helt eller delvis.
Men visst har det avlats på Trakhenern i många år - Namn som kanske klingar bekant (de första väl utspridda i stamtavlor världen över): Arogno, Ibikus, Consul, Hartung, Schwadroneur, Buddenbrock, Donauwind, Caprimond, Hohenstein, Hertug...His Highness (HAN) + många fler. Tycker Trakhenern lyckats framhäva sig bra trots motarbetet inom aveln.
Fö, har provat goda individer gällande Andalusier och Trakhener, utmärkande och fränt - individer avlade för prestation.
Har även ridit fullblod
men inga angloaraber
...
Arabiska fullblod har jag dock provat och om jag får välja - aldrig mer
.
Har verkligen inte tid med detta men du Görel förtjänar ett svar
!