Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar i OS...

Cardento har tekniken..men inte vad jag skulle kalla "hopphuvud".Han gör det han ska men inte ett uns mer...ibland ser han så fullständigt uttråkad ut så det är sanslöst.Antagligen en snäll och ärlig häst som gör sitt bästa, men som hellre kanske gjort något annat.

Anser inte att åldern har något med detta att göra. Denna explosivitet kan man se hos andra hopp hästar, men jag kan för mitt liv inte hitta den hos Cardento. Jag är hemskt ledsen om det inte tilltalar dig, men så tycker jag.

Jag uppfattar det tyvärr som att du inte är helt insatt i det ämne du skriver om, d v s det svenska halvblodets dressyregenskaper.

Vad gäller Andalusiern så tycker jag att dålig exteriör och dålig trav är två alldeles för stora svagheter för att man riskera att korsa in den i det svenska halvblodet!

Trakhenare har jag givetvis stor kunskap om eftersom det är en av de raser som ligger bakom framavlandet av det svenska halvblodet. Och så förstår jag inte varför du :eek: på Artist när han har Hartung till morfar :angel:

Nu är detta slutdiskuterat med dig från min sida eftersom jag uppfattar att du saknar tillräcklig kunskap i ämnet.

ecssory skrev:
Görel, jag skrev att Andalusiern har två svagheter - exteriör och gångarter (trav). Anledningen till att jag ser att Andalusiern med målinriktad avel skulle kunna göra en insatts är för att den är född med bärighet och lätthet för samling och ofta med mkt bra lyft fram och bak.

Angloaraber glömde jag ta med och är givetvis också en ras som just nu håller på och lyfter fram aveln, mest kända just nu: Inschallha och Matcho.

Är medveten om MR W´s uttalanden om Trakhener (kanske för att Trakhener inte har i hoppning att göra :D ) och många med honom. Det finns samtidigt många erkända eldsjälar inom dressyren som inte håller med.
Trakhener gjorde sig känd som en häst med UTMÄRKT ridbarhet men riktigt dåligt temp (lynne och samarbetsvilja). Tack vare just ridbarheten valde några eldsjälar att försöka avla fram just den biten och få in bättre temp.

Denna stämpel har inte varit lätt att få bort och länge vägrade övriga förbund i Tyskland att beblanda sig med Trakhener, detta är nu borta och aveln går smidigare och Trakhenern vinner mark. Några av de tyngsta namnen inom SD är avlade på Trakhener helt eller delvis.
Men visst har det avlats på Trakhenern i många år - Namn som kanske klingar bekant (de första väl utspridda i stamtavlor världen över): Arogno, Ibikus, Consul, Hartung, Schwadroneur, Buddenbrock, Donauwind, Caprimond, Hohenstein, Hertug...His Highness (HAN) + många fler. Tycker Trakhenern lyckats framhäva sig bra trots motarbetet inom aveln.

Fö, har provat goda individer gällande Andalusier och Trakhener, utmärkande och fränt - individer avlade för prestation.

Har även ridit fullblod :d men inga angloaraber ;) ...
Arabiska fullblod har jag dock provat och om jag får välja - aldrig mer :p .

Har verkligen inte tid med detta men du Görel förtjänar ett svar :) !

Jo nog är Briar i Världsklass, fanns det mer Briar skulle dressyr bli roligare att titta på!

Personligen skulle jag nog inte betäcka med Briar han verkar inte förärva det han har, jag har inte sett en enda intressant avkomma förutom Berlioz och ett par andra men dom rids ju också av Jan eller Minna. En hingst som haft så mycket ston som Briar borde ha en hel drös av talanger efter sig på fölmönstringar samt på treårstest etc. Men det är väldigt få som glänser!
Det är konstigt och betyder bara att han inte förärver sig särskilt mycket.

Men själv är han spektakulär, man ligger inte rankad 1:a bland dressyrhingstar i Världen, om man inte är av världsklass man kommer inte heller 7 i ett OS om man inte håller högsta klass med eller utan bakben. Briar är kul att titta på, han är dessutom en mycket snäll hingst med ett trevligt temperament, men med en otrolig energi som ibland bubblar över.

Jo, jag håller med delvis, nu gäller det Cardento igen och inte Briar som det hela egentligen handlar om, C gör det han skall, men det är väl en styrka hos en hopphäst, att veta precis hur mycket kraft som behövs för att ta sig över för att spara på krafterna. Men visst är han nonchig emellanåt. Sedan tycker jag som jag sagt tidigare, vackrare hingstar finns, C ser ut som en maskin ut någon större utstrålning. Men hans prestationer, egenskaper och blod räcker gott för mig.....
Nina

"Personligen skulle jag nog inte betäcka med Briar han verkar inte förärva det han har, jag har inte sett en enda intressant avkomma förutom Berlioz och ett par andra men dom rids ju också av Jan eller Minna. En hingst som haft så mycket ston som Briar borde ha en hel drös av talanger efter sig på fölmönstringar samt på treårstest etc. Men det är väldigt få som glänser!
Det är konstigt och betyder bara att han inte förärver sig särskilt mycket".

Min mening många vill få det till att Briar får så många dåliga ston, men han får ett väldigt stort stoantal och just pga den har är skulle jag vilja säga att han generellt blir serverad bättre ston än många andra hingstar.

Världsklass för mig, som ord, betyder att det finns de som är lika bra men ingen som är bättre. Briar är odiskutabelt bra men det finns många som är bättre.

Görel skrev:
Jag uppfattar det tyvärr som att du inte är helt insatt i det ämne du skriver om, d v s det svenska halvblodets dressyregenskaper.

Vad gäller Andalusiern så tycker jag att dålig exteriör och dålig trav är två alldeles för stora svagheter för att man riskera att korsa in den i det svenska halvblodet!

Trakhenare har jag givetvis stor kunskap om eftersom det är en av de raser som ligger bakom framavlandet av det svenska halvblodet. Och så förstår jag inte varför du :eek: på Artist när han har Hartung till morfar :angel:

Nu är detta slutdiskuterat med dig från min sida eftersom jag uppfattar att du saknar tillräcklig kunskap i ämnet.

Görel, jag tycker du har svårt att se helheten.

"Vad gäller Andalusiern så tycker jag att dålig exteriör och dålig trav är två alldeles för stora svagheter för att man riskera att korsa in den i det svenska halvblodet"!
-Dock är bakbensaktiviteten bra och andalusierns trav går att förbättra tack vare den goda bakbensaktiviteten..precis som gällande andra hästar. Det är dock svårare om individen har sämre bakben... :angel:

Fö. Då skulle vi inte heller från scratch börjat avla på angloaraber och fullblod heller- de har ju också svagheter (det finns ju bra individer av alla raser eller hur - som man kan använda som förädlare - eller hur?). Fö menar jag inte ren avel på halvblod/andalusier utan andalusiern planerat inavlad i de andra raserna - precis som idag men + lite andalusier. Ett avelsarbete som sannolikt kommer ta tid men säkert kunna bli bra. Du kanske emellertid inte håller med om andalusierns överlägsna kapacietet för svåra rörelser och maximal samling med bibehållen rörlighet?

Angående halvblodets dressyregenskaper (styrka: bra gång- svagheter: lågställda, korta ben, ridbarhet) så har jag 1. läst 2.lyssnat 3. sett
Människor som är erkända och duktiga har gjort samma uttalanden som mig - jag har kommit fram till att jag håller med dem - det du hakar upp dig på är att det kommit från mig :smirk: .

Samma sak gällande Trakhenare. Det finns de som har mer kunskap än dig och som aktivt arbetar med avel som sett Trakhenarna som ett redskap för att avla fram den ultimata dressyrhästen (många trakhenare går som förädlare) -du får givetvis ha en annan åsikt - det är ett fritt land. Jag tycker en sak och du en annan - du har Säkert rätt :D .

"Och så förstår jag inte varför du :eek: på Artist när han har Hartung till morfar :angel:"
Anledningen är att typen är på väg ur tiden och gällande prestationsavel får hingsten svårt att hävda sig - dock går det säkerligen att få fram trevliga individer men hur blir ridbarheten?

Kontra:
Anledningen till att du tycker att Artist är en utmärkt hingst kan ju alltså inte bero på hans Trakhener linjer? (Hartung som jag med dagens mått inte heller tycker var någon höjdare utan bara ett exempel på att Trakhenern tidigt användes som förädlare i aveln trots att den enligt dig är känd för sin dåliga ridbarhet... bla).

Hej på dej!
Jag är lite nyfiken, jag undrar vad har du för hästbakrund, vad tävlar du för klasser, vilka utbildningar har du? Du verkar väldigt kunnig. Med vänlig hälsning Katta :banana: :rofl:

"Katta".

Jag har 23 års hästintresse, har inte tävlat och kommer inte tävla, har ingen hästutbildning.

Jag är varken Sämre eller Bättre än någon annan. Jag har dock lärt mig att kritiskt granska och ifrågasätta - lyssna på ALLA (elit som gräsrötter) och därefter själv söka information/fakta och utifrån resultat bilda mig en egen uppfattning. Detta har jag lärt mig utifrån proffessionellt arbetsliv. Det sistnämnda ngt som människor i hästbranschen saknar vilket gör dem starkt begränsade och bakåtsträvande oavsett hur lång erfarenhet och utbildning de har.

Jag kan ha fel men det känns tvivelaktigt -
men med tanke på ett enda skrivet inlägg kan jag inte låta bli att fundera över om du möjligen inte vet vem jag är irl.
Du är välkommen att prata med mig irl..om du törs.
Kravet är att du släpper ned garden, självgodheten...utrustar dig med konstruktiv argumentation.
Man måste själv kritiskt granska och leta bland olika källor - är man inte beredd att göra detta så är det bäst att man sitter kvar i sin inrutade drömvärld för annars kan det smärta när man inser att man inte vet någonting om någonting och att de man tidigare lyssnat på ...är lika mycket amatörer som alla andra.

Om du är beredd att lägga ned detta engagemang så kan jag tänka mig att prata med dig ...om inte...är risken stor att du tråkar ut mig och min tid spiller jag inte bort på anonyma, begränsade, hemmablinda bakåtsträvare med överkottsproduktion av galla.

Vid närmare eftertanke, "Katta", så tror jag inte att vi kommer höras.

Inte behöver du gömma dig. Jag gillar Briar men inte gömmer jag mig för det. Alla har rätt att tycka om vilken hingst dom vill. Hur skulle aveln se ut annars?

Lite ödmjukhet kanske vore på sin plats. Tror du att du är den enda som kritiskt kan granska information, eller....

Det var bra. Alla kan inte heller granska samma kritiska information. Om alla ansåg samma sak om Briar som trådskaparen så skulle han ju inte få några ston.

Han har och har haft samt kommer att få mkt ston. Att alla dessa toppar som trådskaparen saknar i hans avkommor, kan ju delvis bero på att han inte har fått dom absoluta topp stona.

Många avkommor är rent av kanske inte ens visade. Att dom inte visas kan ju ha många olika anldeningar. Han ligger ju dock otroligt bra till vad gäller BLUP, och det ljuger ju inte.

läste precis i ridsport att Briar inte skulle klarat dagens bruksprov med dom dressyrsiffror han hade utan enbart på hoppningen.
Finns det några här som avlar på Briar som hopphäst?? Skulle han inte kunna vara något för ft aveln??

Var stod det? Det har jag missat. Mitt Briar föl var tänkt som fälttävlands häst, men hittades av en dressyr ryttare, så vi får se vad det blir. Crazy avlar för hoppning, hon betäkte med Briar förra året men det visade sig att stoet tyvärr var skendräktig.

i någon OS reportage eller om det var avelskrönikan??

För att bara ge ett exempel på vad jag tycker är en häst i världsklass så måste jag hålla med domarna och säga Salinero :bow: . Jag var nästan tårögd när de red küren... :o
Dessutom hade Salinero en helbror med i hoppningen (Seven Up), så stammen håller verkligen världsklass.

Annars gillade jag Weltall, även om han galopperade som Kalle Anka...

Jag tycker att betyget för en bra dressyrhäst är nån nån som inte kan nåt om hästar tycker att det är vackert att titta på.

Det står i avelskrönikans högerspalt, andra stycket :)

Jag skulle inte heller ha något emot att prova Briar till mitt hoppsto efter att jag såg vilka siffror hans avkommor fått på hoppningen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka