Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar i OS...

"Var stod det?"

Det behöver väl inte stå någonstans, trodde alla visste att Briars bruksprov i dressyr inte skulle räckt till för att idag bli godkänd? Han fick 6888 (ok men inte imponerande) och på hopp 99/89.
Du får inte ha ett delbetyg under 7.

För mig bevisar det inte mer än att bruksproven inte betyder allt gällande karriär- den hingst som sållas bort kan ändå komma långt MEN kanske inte kommer saknas stort i aveln?
Jag tycker det är bra att kraven för hingstar är stora och får gärna bli ännu hårdare.

Jag får återigen förtydliga att jag aldrig påstått att Briar är dålig. Han är bra och presterar bra men han är för mig inte "världsklass" (bara för att han tävlar där) just för att det finns de individer som glänser starkare.

Skall man prata om en hingst som ett "säkert" kort i dressyraveln så skulle jag inte välja Briar pga stammen. Däremot, inom fälttävlan eller hoppning och då på ett lätt, ädelt (fullblod) sto.

Någon undrade vilka hingstar jag tyckte var bättre än Briar, kan nämna många ur både individ och ren avelssynpunt men tar upp två ex.

Förra året planerade jag att betäcka mitt sto (då tre år) det blev inget förren i år men hingstarna jag valde blev klart förra året.

Mitt första och andrahandsval, och mkt måttligt använda hingstar i Sverige, var i nämnd ordning De Niro (som i Sverige haft föl som plockat poäng) och Dionysos.
Lustigt nog, trots litet stoantal i Sverige (jämfört med tex Briar), så var de i år representerade som fäder till 2*1:a plac samt 2:a plac (49-50p) + ytterligare diplom på treårs.
Att jag valde ut just dessa två hingstar beror på att jag är okunnig och dåligt påläst...tänk om fler vore lika okunniga och dåligt pålästa så kanske fler skulle använda sig av dessa hingstar som domarna tyckte hjälpte svensk dressyravel ytterligare ett steg framåt....

Jag hade fö valt ytterligare två hingstar (Hohenstein & Caprimond) från Ängagården (i år gluttade jag även på His Higness, Karolinger & Baroncelli) men valet hamnade på det femte och sista alternativet till mitt sto (då köparen till fölet hade utslagsröst) Blue Hors Romancier. Att han kom med berodde inte först och främst på hans individ och prestationer utan för stammen och det säkra mödernet samt god dräktighet.
BHR är ju besläktad med Rembrandt, som också är bättre än Briar - enligt mig...Även om avkomman inte blir en ny Rembrandt så kan jag iaf säga att de är släkt...dock ngt avlägset...

Senast ändrad av en moderator:

Du citerar bara utländska hingstar. Med vissa undantag. Någon svensk hingst borde väl stå lite högre i klass för dig. Alla VILL inte betäka med dessa Tyska, holländska eller andra hingstar.

Du får jätte gärna tycka bättre om dom utländska hingstarna, men samtidigt måste du kunna acceptera oss andra som kanske vill ha dessa gammla dåliga svenska hingstar.

Har själv varit inne en del och funderat på De Niro. Men då han är ngt lågställd, precis som mitt sto så har han tagits bort. En annan utlänning som jag har funderat på mkt och gör fortfarande är Don Shuffro. Tyvärr får vi inte betäka med honom i sverige längre. Men funderingarna på honom har varit så seriösa att jag tom. funderat på att köra ner till Danmark för betäkning.

Får ju trotts allt ändå gröna papper då. Så funderingar på utländska hingstar finns även här. Trotts att jag gärna värnar om dom gamla svenska stammarna. Helst då med Gaspari och Hartung blodet.

Har fått ädla och trevliga, ännu unga avkommor med detta blod, så alla blir inte dåliga, ändå har jag betäkt med Bourbon i år.

Senast ändrad:

Alla får betäcka med vilka hingstar de vill! De få svenska hingstar med svenska linjer som finns att betäcka med idag (många av våra "Svenska" hingstar har ju utländskt redan i andra eller första led och är inte särskilt svenska i mina ögon) får gärna fortsätta vara verksamma, de har gått igenom bruksprovet och blivit godkända.

Det största problemet i aveln idag är alldeles för dåligt stomaterial och alldeles för dåliga kunskaper t.ex. att kunna välja "rätt" hingst till sitt sto.
De flesta verkar välja hingst på samma sätt som de väljer partner. Aveln skall inte styras av hjärta utan hjärna, sto och hingst skall inte bo tillsammans - de skall producera en så pass bra individ som är möjligt. Mer elittänkande och genetik - behöver inte kosta en krona mer.

Gällande svenskt - Gaspariblodet är toppen men jag har även ytterligare en förkärlek till Urbinoblod...det är väl de två linjerna.

När jag köpte mitt nuvarande sto så letade jag efter ett sto, bra som individ, bra linjer (gärna svenska) som skulle kunna duga i avel om olyckan skulle vara framme. Klara dressyregenskaper men gärna kunna hoppa.

Warsteiner-Amiral-Ceylon...blev det.

Med tanke på linjerna så är jag nöjd - de två sista är ju kända för sitt temp ;-) jag gillar annars Amiral skarpt (skulle inte välja honom som fadershingst).
Master är också en fin hingst, sonen Tip Top såldes ju tyvärr...

Självklart finns det bra svenskt och jag ser gärna kvalitativt svenskt blod i stammen men finner själv ingen svensk hingst jag skulle välja som fadershingst - förstår er som värnar om det svenska och vill använda svenska fäder...tittar man i årets hingstkatalog så inser man att svenskt knappt existerar längre.

P.s. Infon om att De Niro är lågställd har jag helt missat? Tycker själv inte han ser lågställd ut och infon jag kommit över säger tvärtom samt att han själv förärver högställdhet? Ett lågställt sto kan ju dock alltid förärva lågställda avkommor trots högställd hingst....

God exteriör är viktigt så även jag tittade efter hingstar som förärver god sådan.

Jag kan inte låta bli att kommentera en sak; du påpekar att Briar inte skulle bli godkänd i dagens bruksprov men har själv använt en hingst som inte lyckades bli godkänd i vårt svenska bruksprov (Dionysos). Hur kan detta komma sig? Vad vill du förbättra? Typ eller gång - för gångartsmässigt tror jag nog inte att Dionysos kan hjälpa till så mycket efter att ha sett honom live ett flertal tillfällen, galoppen är väl den bästa gångarten. Typ däremot kan han säkert lämna.
Sedan är jag böjd att instämma i att De Niro är lågställd, påminner ganska mycket om en damcykel i sin exteriör. Ska bli väldigt intressant att följa hans avkommor då det i Tyskland redan talas en del om att de skulle ha dålig ridbarhet. Men det kan ju vara elakt förtal mot en mkt framgångsrik hingst.

Haha, ja den komentaren var väntad. Men jag håller med dig. Även om det finns utländskt i andra eller tredje led.

Jag påpekade inte att Briar inte skulle klara dagens bruksprov - det var någon annan som läst det i ridsport - jag var bara förvånad över att man missat det.

Visst är Dionysos svenska bruksprov intressant, förrutom att det gick dåligt (0,25 poäng för lite) - jag har skrivit om det tidigare här för jag tycker det är mkt märkligt att han ändå fick tillfälligt tillstånd "pga god härstamning och ändamålsenliga exteriör" - känns inte ok.

Har han inte klarat svenskt bruksprov tycker jag inte att ett tillstånd borde beviljas tex förren man kan relatera till prestation. Blev det kalla fötter pga Tyska resultatet? Ansåg nämnden att det var ett sådant skriande behov i Sverige av denna typ av hingst att de var "tvungna" att ge tillstånd?

Det som gjorde att jag såg D som en kandidat, utöver typ är att hans avkommor hittills gått bra (dock är de unga), D har själv en intressant härstamning, det går bra för Karin Rehbein och hon är mkt nöjd med honom.

Min hästs egna starka sida är gångarterna och målet med avkomman är inte supergångarter?
Det viktigaste med hingsten var typ, ridbarhet, samarbetsvilja och temp - precis som du misstänkte.

Det blev dock, helt riktigt konstaterat av dig, otänkbart att använda Dio för att han inte är godkänd i Sverige. Det ser helt enkelt inte bra ut.
Jag tror emellertid på denna hingst.

Angående De Niro så har jag hört raka motsattsen och att han är en typförbättrare. Jag har ju aldrig haft äran att se honom IRL men De Niro har ju onekligen en ganska meriterad fan club i Tyskland. Att avkommorna har dålig ridbarhet har jag heller inte hört men det låter ju toppen om det är sant för då behöver jag inte vara ledsen över att jag valde bort honom!

Du skriver även:
"Men det kan ju vara elakt förtal mot en mkt framgångsrik hingst".

Chansen finns ju, två år i rad blev DN tilldelad titeln "Tysklands bästa unga Grand Prix häst". DN är född 1993 och har förrutom en spikrak karriär 38 godkända söner.
Visst räcker det för att få missunsam uppmärksamhet :D .

Hade jag haft fem dubletter av mitt sto hade jag provat samtliga av mina val för det hade ju varit superintressant och se vad det blev!

Om jag förstår ditt sista inlägg rätt har du alltså varken betäckt med Dionysos eller De Niro – vad blev det då?
Sen kan jag i och för sig hålla med dig om att Briar - av vad jag har sett - lämnar lite väl rejäla hästar utan direkt några kanongångarter och det är inte vad jag vill ha hos en modern internationell dressyrhäst.

PS Om jag inte missminner mig var det väl ägaren som hittat ett kryphål i reglementet som gjorde att D blev godkänd det året. Sedermera har han blivit det tack vare sin förärvning utifrån de första årgångarna i Tyskland.DS

Nej det stämmer, jag hade gluttat på fem hingstar - De Niro, Dionysos, Hohenstein & Caprimond ( även His Higness, Karolinger & Baroncelli var intressanta men de var för unga för att jag skulle våga).
Jag hade som sagt ett femte alternativ som jag valt utifrån, enligt mig - mkt bra möderne, förärvning (typ, ridbarhet), hingsten har egen karriär och har lämnat många avkommor och hade bra dräktighet. Blue Hors Romancier blev det.

Jag hade redan köpare på fölet så köparen fick välja mellan de fem hingstar jag valt ut.

"PS Om jag inte missminner mig var det väl ägaren som hittat ett kryphål i reglementet som gjorde att D blev godkänd det året."

Aha, det är alltså den möjliga förklaringen?
Tyckte att det var märkligt. Var det inte en hopphingst (jag har inte sådan koll där) vid namn Chicago Z (eller liknande) som det blev väldigt livat om när han inte blev godkänd då det fanns förhoppningar från många stoägare?

Hur som haver...går en hingst inte igenom provet så är det väl bara att acceptera, man bör inte se mellan fingrarna gällande en och hårdra när det gäller en annan.

Just ja, mitt minne är dåligt - det skrev du ju.
En synpunkt på det valet är väl att välja en hingst som enligt nämnden på bruksprovet inte kunde visas för åskådarna ordentligt pga förslitningsskador till följd av grav exteriör avvikelse i framstället (men jag ska låta bli att ha synpunkter, jag vet... :angel: )

Självklart ska du ha synpunkter.
Jag har träffat BHR irl. Han har veka kotor fram och det är den avvikelsen -han fick gå i pension just pga förslitning där. Detta var jag medveten om innan valet så även köparen - veka kotorna går inte i arv och det är ju huvudsaken (det är väl därför veka kotor ej finns på defektlistan, själv önskar jag ingen häst med vare sig veka kotor eller raka hasor, stupp...eller osteo.). Förärvningen av hingsten är bra (med + för exteriör) och han har ju varit verksam i några år så det känns relativt säkert.

Fö kollar man defekter och "små problem" på verksamma hingstar så finns det mycket mumma. Akribori tex undrar man ju varför man inte sett mer av på tävlingsbanorna - denna multitalang som kostat Flyinge guld. Efter förra sommarens stora efterfråga på sperma så blev Akribori sjukskriven i nästan 6 månader pga bakhaser/skinka/rygg....
Han klarade inte av att stå på bocken.

Men varifrån kommer veka kotor då??? Mitt ponnysto har veka kotor både fram och bak och enligt uppgift har hennes pappa veka kotor (vet inte om det är fram, bak eller både/och dock). Vad beror veka kotor på?!

Jag vet inte, men det finns ett par av våra verksamma hingstar som har veka kotor och lite annat smått och gott beträffande extremiteter.
Det har som vid så många andra defekter forskats om detta och man har inte kunnat påvisa att veka kotor nedärvs. Jag är själv mkt kritisk på att avla på defekter och både läste och ringde runt för att bilda mig en uppfattning.

BHR fick vare sig "kass/kass för avel" eller "beteckning 1" (=fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster, rapporteras) han fick heller ej omdömet "stora exteriöra avvikelser" (som GIG hade hört) vilket också ger "kass för avel".

Det är kanske så enkelt att både människor och djur föds med diverse defekter som inte kan bevisas vara ärftligt.

Så vitt jag vet så har Sverige och Danmark en överenskommelse som säger att vi SKA godkänna Danmarks elithingstar no matter what. Och jag blev väldigt förgrymmad när jag hör nämndens ordförande säga detta (det var inte heller veka framkotor utan vridna framkotor som gjort hingsten kraftigt uttåad som var problemet) inför alla närvarande men sedan inte hitta minsta lilla anteckning om detta i hans officiella exteriöra beskrivning så att de som inte var där har en chans att reflektera över detta och exempelvis inte använda honom till uttåade ston...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka