Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar i OS...

"Varför skulle inte veka framkotor nedärvas?!"

Fråga inte mig, det har inte kunnat påvisas trots forskning på området - osteo har på samma sätt kunnat påvisas vara ärftligt + mkt annat på kass.

Jag ringde till asvh för att prata om hans framben men de rekommenderade tom hingsten och sa att det "är en mkt mkt bra hingst", "avvikelsen var inte tillräckligt stor för att rapportera, jag borde inte oroa mig" + "veka kotor finns på fler hingstar".

Intressant är när jag såg honom hade han "öppentå beslag" var inte ett dugg uttåad men däremot tydligt veka kotor.

Funderar på om han kan haft ngn typ av inlägg för annars kan man inte direkt dölja vridna kotor-uttåhet?

Är det som du säger (jag tror inte du ljuger) kan man ju fundera på hur mkt fler problem som våra hingstar har som inte skrivits ned....jag har tidigare funderat på vad nämnden har för riktlinjer men det är ju inte populärt när man ifrågasätter - jag har ju ingen utbildning och tävlar inte ;-)!

Pållan är tom imorgon dräktig, hon är iaf korrekt - vi får väl se vad det blir....

Ett stort PS!

Detta som du hört och upplevt - du borde skriva en insändare till ridsport och ifrågasätta med BHR som ex. Detta bör definitivt blottas och debatteras "no matter what".

Då kan jag haka på och berätta vad jag via telefon fick höra....

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet flera exempel där avkommor ärvt antingen moderns eller faderns veka kotor, så nog nedärvs det allt.
Jag har själv haft ett sto med extremt veka kotor och hennes mamma hade exakt lika veka kotor.
Jag ställer samma fråga, varför skulle just inte veka kotor nedärvas till avkomman? Det borde rimligen vara lika stor chans att detta nedärvs som att den ärver andra utseenden. Eller?

Senast ändrad:

Hmmm, nu blev jag lite osäker - som sagt, mitt minne är dåligt - jag måste kolla med kompisen som satt bredvid vad det egentligen var som var fel. Kraftig avvikelse var det i alla fall men jag återkommer.
Ha ALLTID i åtanke att folk ALLTID talar i egen sak. ASVH kan ju inte avråda från användning av en hingst som de själva godkänt.
Näe, en insändare känns väldigt inaktuell nu, borde i så fall ha skrivits i samband med bruksprovet. Och är det som du säger så är det ju ingen fara men jag undrar fortfarande vilken forskning det finns på området för jag har aldrig hört talas om att det inte skulle nedärvas. Har du någon källhänvisning?

Jo, det är ju mina tankar med, men kanske det kan finnas andra orsaker till veka kotor? Tex uppfödning? Nu menar jag inte dina uppfödningar! Utan snarare mitt ponnysto...jag vet ju hur hon blev uppfödd eftersom det var vår fd granne som födde upp henne. Och det är en historia för sig! Det jag funderar på är om hon skulle fått lika veka kotor om hon fått en bättre start i livet under sina första år?

Även om man inte har kunnat påvisa ärftligheten (ännu) så betyder det ju inte att det inte finns ett samband. Någonstans ifrån måste det ju komma! Och det kanske finns fler än en orsak...det kanske finns både ärftliga och miljömässiga aspekter? Sen att det inte står på defektlistan är ju en annan sak. Hästar med veka kotor ska ju ha mjukare och behagligare gång tex (har jag hört).

Jag tror inte att uppfödningen spelar så stor roll. Mitt sto var inte född hos oss, men hos en annan uppfödare med mååånga år i avlen och med många hästar. Det var bara denna stostam som hade de veka kotorna.

"Är det som du säger (jag tror inte du ljuger) kan man ju fundera på hur mkt fler problem som våra hingstar har som inte skrivits ned...."

Huvudet på spiken, det är det jag alltid har hävdat; åk till bruksprovet!
Betäck ALDRIG md en hingst du inte sett med egna ögon, om så bara på video. Tänker med förfäran på hur många som använt de senaste årens bruksprovsvinnare (gångarter) med bara det de läst samt bilder som grund för sitt val. Jag tycker inte att text+bilder gett rättvisande bild av hingstarna. En som fick höga testryttarpoäng såg riktigt istadig ut att rida och en som jag hade gett max sjuor fick höga gångartspoäng.

Ett annat exempel är att på bruksprovet kan du t ex höra domarna säga att "hingsten är nöjaktigt korrekt, bara liiite uttåad" men det enda som finns i den skriftliga exteriörbeskrivningen är "nöjaktigt korrekt". Och så har du själv ett uttåat sto som du absolut INTE vill ha en uttåad hingst på men det får du aldrig veta eftersom det inte skrivits ner och du själv inte var där och hörde vad som sas. Resultatet kan då bli att du mot din vilja föder upp en ordentligt uttåad individ, eller med någon annan exteriör avvikelse du vill undvika. Eller hingsten får en nia på traven som du vill förbättra men i själva verket tycker du själv att den inte var värd mer än sjua.

Nej Tyvärr har jag ingen källhänvisning. När jag väl "forskade" lite i hingstens veka kotor så var jag inne på alla möjliga sidor inrotade i medicinska fakulteten ända borta i USA :-). Kunde inte finna ngt påvisning.
Kom över en hel del diskussioner ang osteo samt nedärvning av strupp också...
Det var även inte helt klart huruvida veka kotor "är av ondo" eller inte. Jag som ren amatörtyckare tycker att veka kotor är ett exteriört "fel" - överrörlig kota - tyngdpunkten hamnar ju fel då kotans gradantal gör att belastningen borde bli mer slitsam?
I hoppning och högre klasser i dressyr som kräver högre samlingsgrad + tramp borde veka kotor vara negativt?

Jag har precis som Francess hört och läst om att veka kotor ger mer mjuk, schvungig gång och rent av kan vara ett + på en dressyrhäst - med

Hur som haver, med facit på det han nedärvt kontra mitt stos extremiteter samt mor/mormor och syskon så tog jag valet att risken torde vara mkt liten. Att veka kotor KAN nedärvas säger jag inte emot MEN det har som sagt ännu inte kunnat påvisas.

Men anledningen till att Chigago Z inte gick igenom bruksprovet var ju just pga hans veka kotor, om det nu inte nedärvs fanns det väl ingen anledning att kassera honom för det med tanke på hans hoppning. Det borde ju övervägt rejält menar jag.

Är du säker på att det inte var ngt mer/annat än veka kotor? Hade inte han för låga exteriör poäng? Veka kotor finns ej med på kass - det skulle möjligen kunna vara extrem exteriör avvikelse?

Fö , det föll bort lite i tidigare inlägget. Jag tror INTE att veka kotor någonsin skulle kunna vara en fördel och ej heller att det skulle göra en dressyrhäst till en bättre dressyrhäst.

Om jag inte missminner mej-så sänktes Testarossa till C pga av nedärvning av just veka kotor !?!Åtminstone angavs det som en utav orsakerna till sänkningen...

Nej, det var inte pga kotorna utan att han är så extremt x-bent fram att de vill se om han håller först innan han kan godkännas på meriter.

Jo, det har jag också hört och läst! Testarossa hade veka kotor (eller har ???). Och hur är det med degraderingen, den sker väl utifrån avkommornas kvalitet och prestationer.
Det är svårt det här tycker jag. Granskar man hingstarna så är det inte många som är korrekta, eller nöjaktigt korrekta. Precis som någon skriver tidigare så skall man åka och titta på alla egentligen, och tydligen, framförallt höra den muntliga kritiken.
När det gäller Chicago, så är ju det en fantastisk hingst som hade varit mycket intressant om han var korrekt (nu var det ju så mycket annat tjafs runt just denna hästen). Men jag vågar inte betäcka med honom. Visst hoppryttarna vill ha såna hästar, men vem av dem köper en unge med dåligt benställ. Det blir lite för mycket ansvar för uppfödaren......
Nina

Var det?? Har bestämt för mig att det tjatades om hans veka kotor så han har veka kotor OCH är X-bent?? X-bent är inte det sådant dom brukar åtgärda när dom fortfarande är föl ??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka