Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar i OS...

shady skrev:
Du hänger hela tiden upp dig på Briar. (Tråden handlar visserligen om honom) men hur anser du att Cardento skötte sig under OS?

Jag har så jädra mkt att göra just nu så det enda jag sett av OS är Klüft (vilken tjej - där kan vi snacka utstrålning - synd att hon inte är häst) och dressyren - har inte ens koll på övriga resultat.

Fö. Briar är en jättebra häst, Sverige hade inte kunnat skickat ett bättre ekipage i nuläget (möjligen skulle vi avstått från att skicka övriga :smirk: ).
Det jag motsätter mig är helt enkelt att stämpla Briar som en hingst i världsklass. Mkt talangfull individ men inte komplett (bla bakbensaktiviteten som är grundläggande -rörelseschemat) och därför bör han ej klassas som världsklass...enligt min personliga åsikt.

Världsklass är ett ord som kastas till höger och vänster. Världsklass = oöverträffat bäst - 1:a klass. Det finns inte särskilt många individer som kan klassas som No 1 kvalitet.
Samma sak slänger folk ur sig att hästar till höger och vänster har supergångarter...kolla bara i ridsport och diverse internetannonser.

Den som vet vad supergångarter är....tiger för det mesta...

Vem vill ha en häst med supergångarter? Få får jag hoppas för vi är en klar majoritet som aldrig skulle klara av att ta tillvara på en häst med supergångarter.

men fortfarande har du inte gett nagra exempel pa hastar i varldsklass, eller hingstar av varldsklass som du hela tiden sjalv uttrycker dig om att briar inte ar......

Ja man diskuterade...självklart var Peder ett bra val att ha med.Däremot tycker jag personligen att Classic H hade gjort sej bättre på en stor utomhusbana som detta, än Cardento.Jag upplever Cardento som en hingst som ärligt gör det man ber om, men inte mer...han har ingen gnista eller glädje för hoppningen.Att han sedan har nedärvt sej väl med bra ston-ja det är ju en helt annan sak.

Men som sagt bara en personlig åsikt...

Tyckte det var en hel del svagheter hos de flesta utav hästarna i toppen på OS...de som hade fantastisk trav,passage,piaff, kunde ha världens skruttigaste galopp så det nästan såg ut som de skulle studsa ur sadeln.De hästarna med lite jämnare rörelseschema hade goda rörelser, men inga direkta super-prestationer...men plockade poäng totalt sätt ändå.

Jag vill se allt hos en dressyrhäst...utstrålning,mjukhet,stora luftiga rörelser och samtidigt lite "power".Det avlas på allt ädlare hästar...man kan avla på ädla hästar men för den del inte glömma bort att bibehålla hästar med god förmåga att med lätthet bygga muskelmassa.Det krävs muskelmassa för att med lätthet utföra sådant som piaff och passage...men dit har inte aveln nått riktigt än.

Det är ju antagligen därför man har börjat se samband med att kombinera vissa hoppinriktade stammar som kombinerats med dressyrstammar och att detta i många fall kan bli bra....trots att det går emot allt vad aveln förespråkat tidigare.

nu har det blivit såpass många sidor att jag som vanligt inte kan låta bli att lägga näsan i blöt.

mina åsikter:
vinner man ett världscupskval så håller man världsklass, ganska enkelt, vinner man flera andra internationell Grand Prix:er, då håller man oxå världsklass. att någon kommentator sagt att Briar/Brink endast skulle ha en minipytteliten chans att placera sig om de andra gjorde grova missar baserars ju ändå på resultatet han uppnått vid den tidpunkten inte från tiden innan OS. missar man första vändan så halkar man bak och hivetvis blir det svårt att komma ikapp, men att hävda att ekipaget ifrån början skulle ha svårt att hävda sig är nog lite snack för att låta bra/alternativt mucka gräl.

Rusty ger jag inte mycket för då den hästen inte går rent många steg i sträck och Salinero har inte blivit torr bakom öronen ännu men det har ju domarna överseende med, så länge det är Anky som sitter på...

som vilken dressyrtävling som helst på lokal/regional nivå!

knapplån.
nu har det blivit såpass många sidor att jag som vanligt inte kan låta bli att lägga näsan i blöt.

mina åsikter:
vinner man ett världscupskval så håller man världsklass, ganska enkelt, vinner man flera andra internationell Grand Prix:er, då håller man oxå världsklass. att någon kommentator sagt att Briar/Brink endast skulle ha en minipytteliten chans att placera sig om de andra gjorde grova missar baserars ju ändå på resultatet han uppnått vid den tidpunkten inte från tiden innan OS. missar man första vändan så halkar man bak och givetvis blir det svårt att komma ikapp, men att säga att ekipaget ifrån början skulle ha svårt att hävda sig är nog lite snack för att låta bra/alternativt mucka gräl.

Rusty ger jag inte mycket för då den hästen inte går rent många steg i sträck och Salinero har inte blivit torr bakom öronen ännu men det har ju domarna överseende med, så länge det är Anky som sitter på...

som vilken dressyrtävling som helst på lokal/regional nivå!

knapplån, inte menat till dig.
Görel: :bow:
du läser/förmedlar mina tankar. tack för att någon vill bevara det svenska halvblodet.

Håller fullständigt med dig i detta. Classic H, borde ha kunnat uträtta mer än vad Cardento gjort.

ecssory skrev:
Fö. Briar är en jättebra häst, Sverige hade inte kunnat skickat ett bättre ekipage i nuläget (möjligen skulle vi avstått från att skicka övriga :smirk: ).
Det håller jag med dig i, Corrado hade nog varit bättre.

Det jag motsätter mig är helt enkelt att stämpla Briar som en hingst i världsklass. Mkt talangfull individ men inte komplett (bla bakbensaktiviteten som är grundläggande -rörelseschemat) och därför bör han ej klassas som världsklass...

Hur mångta av hingstarna som startar större tävlingar som ex. OS har dessa kvaliteer som du saknar hos Briar? Inte speciellt många, tyvärr. Men jag hänger med i vad du menar, och delvis så håller jag också med dig.

Så sant.

Oj, det blev ju inte alls som jag tänkt mig. Hade ju citerat vissa delar, men det gick tydligen inte.

Ha,ha ok...knapplån var det. ;) :D

Jag blev lite förvirrad och tänkte-har jag sagt något ont om Briar?Jag har ju själv betäckt med honom förra året och tycker han är en utomordentlig multitalang. :)

Den ultimata dressyrhästen anser jag finns fortfarande inte. ;)

Som du säger...är man i OS sammanhang...så är man ju i varjefall ingen "skräphäst".Det krävs ju något för att ta sej dit.Jag kan inte säga någon häst som var helt utan brister... :D

Hm förresten...var det bara jag som tyckte att Briar såg nästan lite småfet ut jämfört med när han gick i Globen/scandinavium? :angel:

HalyBailey skrev:
Rusty ger jag inte mycket för då den hästen inte går rent många steg i sträck !

:bow: Tack! Äntligen en till som tycker som jag. Dom borde inte ens ha fått starta i OS anser jag, efter dopningen i våras.

Ja en del tror ju att showiga hästar har bättre gångarter än vad de egentligen har många gånger... ;)

Men nog sjutton skulle jag leta efter en häst med bra gångarter om jag vore dressyrintresserad...detta i samband med hur hästen ser ut att "bära sej".Ett bra kraftfullt påskjut bak hade jag också tittat på,men för den skull hade jag inte nekat luftighet fram, om benen rör sej rakt och luftigt framåt och inte brett och sprattlande som en del... ;)

Precis! Varför skulle hon få starta i OS efter den skandalen?

Va fasen ser de i Rusty?...hon plockar mkt poäng tack vare hans jämnhet...men jag ser ingen stilfullhet eller elegans,det ser bara jobbigt ut i mina ögon.

Det var synd på Corrado WL som visat sådan jämn fin vårsäsong med många placeringar.

Jag måtte vara blind eller nåt....för jag gillade inte alls Tinne och hennes häst-se där jag minns inte ens vad han heter!

Men.... Vad har Cardento gjort för fel???? Menar ni för att han stannade, eller???
Det hör ju inte till vanligheterna att han stannar, dessutom var det så starka strålkastare på den långsidan, det var fler hästar som hade problem med dem, speciellt då de som red innan lagtävlingen, då också strålkastarna nyligen satts på. Även om de tränat på just dessa lampor så var de ändå starkare. Detta enligt Maria Gretzer i SVT Extra. Visst, Peder gjorde underverk i Aten, men trots allt var de ett osäkert kort, och skulle Classic H in, så var det väl ändå på Peders bekostnad???
Ja ja, vi tycker olika..... Jag har ett sto e. Magini som är dräktig med Cardento, inte särskilt gångbart här inte ......
Själv anser jag att Cardento är något av de säkraste hoppförärvarna vi har, kolla in på unghästresultaten bara.
Det är några få minuter de har på sig, för att prestera sitt yttersta, så varför så snabba med att klanka ner. Flippan hade tre pet i fredags, inte anser jag att hon är totalt bortkastad för det, det är ju djur.

Nina

Men jag menar inte avkomme mässigt i min bedömning av Cardento. Rivningen får nog Peter ta på sig. Men själv anser jag inte Cardento ha den enorma kapacitet som många andra gör. Som någon skrev "han gör det han skall men inte mer"

På 3 års testerna slår dom ner på löshoppningen om hästarna får denna bedömmning. Dom vill ha mer explosivitet i hoppningen. Det saknar han. Han har heller (enligt mig) inte den enorma kapaciteten i benen som dom vill ha på hopphästarna.

Din avkomma kommer säkert att bli gångbar det tror jag. Lycka till med den. Sedan var det väl nästan bara jag som skrivit om detta med Cardento. Så gångbar blir avkomman ändå. Magini talar ju för sig själv, Cardento har ju som du sagt lämnat väldigt bra på alla årgångstesterna.

Tackar, hoppas också på en fin liten avkomma, fick en helsyster till den förra året som jag var helnöjd med. Men jag tycker Cardento själv är en storhoppare och med, framförallt, en stor galoppaktion. Sedan kan jag kanske tycka att det finns vackrare hingstar.... men det är ju en annan sak......
Nina

Jo, förresten, det där med att det inte lär bli en gångbar avkomma såg jag mest som ett skämt. Det blev lite lustigt tyckte jag, först klankar flera ner på Briar, som jag för övrigt tycker är helläcker, därefter var det Magini och nu då Cardento, ja, det blev liksom inte många rätt för min avel i den här tråden. Men jag tar knappast illa upp, det går nog bra ändå....
Hälsningar Nina

Kanske Cardento inte gör mer än han ska eftersom han e rätt gammal va?! Han har väl lärt sig vart han har fötterna.. Självklart vill man har 3-4-åringar som hoppar luftigt över hinderna, dessa är ju bara nybörjare och är lata om det inte lyfter upp sig. Kan tyckas att de saknar respekt för hinderna...
Har själv hållt på med unghästar och sett hur latmaskar utvecklas gentemot de luftiga hopparna...stora skillnader i slutändan...
Frågan är ju inte hur Cardento hoppar över hinderna utan hur höga hinder han kan hoppa...och det är högt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka