Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar i OS...

Ecssory - jag tycker att du ska ta en god titt på Briars stam innan du uttalar dig. Gärna på nära släktingar också, samt avkommor (det finns inte många i de årskullar som kommit upp i högre klasser).
En jämförelse av stammen på de övriga dressyrhästars stam i topp också.

Lägg ett par timmar på det innan du skriver ett sånt här inlägg...

Att Briar skulle vara så svår kan jag inte alls hålla med om - undrar hur mycket du sett av honom i verkligheten?

Mvh Cissi

Senast ändrad av en moderator:

Att Briar tar jag ryttaren på orden, han torde veta samt ha erfarenhet nog att jämföra. Säger Jan Brink att han är svår...så är han nog det.

Gällande Briars stam så är det enligt mina mått mätt ingen kvalitativ dressyrstam, så enkelt är det.

Det finns hästar som kommer upp högt i klasserna utan att vara bra dressyrhästar.

Visst borde Jan veta - men tycker han verkligen att Briar är så svår?

Vill du ge exempel på hästar med kvalitativ dressyrstam? :)

Mvh Cissi

PS. Ska se om jag kan lägga upp stam på åtminstone en del av dressyrhästarna i OS på vår hemsida, som pdf-filer. Några speciella som ni vill se? DS.

Jag skulle gärna vilja se stammen på Aragorn, skimmeln som en av tyskarna(?) red.
Han blev visserligen inte särskilt högt placerad, men jag fastnade för den hästen! (Det lilla man såg)

Wansuela Suerte hade också varit kul att ha stammen på! :banana:

:bow: :bow:

Jag har aldrig hört Brink säga det, däremot har jag hört att han gärna vill ha honom laddad på tävlingarna och att det då tyvärr ibland händer att han blir överladdad. På en hingstvisning vi var på för några år sedan sa han att han kunde rida honom i timmar för han var helt underbar. Har aldrig hört någon som varit i kontakt med Briar som har sagt att han är svår.

Görel skrev:
Briar är ju inte från en förvärvningssäker dressyrstam utan mera hoppning med pappa och farfar i svår samt en morfar som var den förste hingsten som fick tior på hoppning vid sitt bruksprov...

I fjärde och femte led har han ju Gaspari och Drabant, vilka verkligen kan räknas som säkra dressyrförvärvare, men det är ju rätt långt bak...

Håller för övrigt med alla om att han vispar väldigt i fram och trycker för lite i bak!
Ärligt talat, visst har Magini och Maraton båda tävlats i svår hoppning, men faktum är att båda två ÄVEN har goda dressyregenskaper. Och enligt säker källa (stallchef eller nåt på Flyinge då det begav sig) så stod Anette Solmells val mellan Magini och Strauss när hon skulle ha en dressyrhäst. Frågan är om inte Magini hade blivit minst lika bra?
Båda nämnda hingstarna har ju dessutom lämnat goda tävlande avkommor i BÅDE dressyr och hoppning... Multitalanger skulle jag kalla dem.

han är ju superfin! har jättemycket utstrålning om man jämför med många andra dressyrhästar som också är med i OS.

Visst har du rätt i att både Maraton och Magini har goda dressyregenskaper, men det är inom hoppningen de har sina prestationer. Det var vad jag menade.

Skulle själv inte ha något emot att ta min Ceylon-dotter till Magini om det inte vore så långt att åka!

Det är, och kommer alltid att vara, lättare att sitta hemma i soffan och rida OS(eller i kommentator stolen...) :devil: :angel:

Aj då, just dom hästarna (Aragon och Wansuela Suerte) saknar jag i dagsläget mormor på... Får leta upp det! :)

Det dröjer nog till efter helgen innan vi kan lägga upp det på hemsidan...

Men, om jag lägger upp Salinero, Rusty, Beauvalais och Briar? Och kanske Aragon och Wansuela Suerte, om jag hittar lite mer på mödernet? :)

Mvh Cissi

Men att prestationerna ligger där beror ju mer på var dom hamnar. Hade Magini hamnat hos en riktigt bra dressyrryttare kanske han tävlat motsvarande klasser i dressyr istället.

Håller med ameo, bara det faktum att en hingst som tävlat så höga klasser hopp och ändå ger avkommor som kan tävla lika höga klasser dressyr visar ju på en kanonnedärvning av både och. Tittar man överlag på hopphästar så har ju många inga vidare gångarter, men att kunna få allt i ett måste ju vara det ultimata. För svensson iaf.

Undrar hur högt Briar skulle kunna gå i hoppning.

cissiny skrev:
Men, om jag lägger upp Salinero, Rusty, Beauvalais och Briar? Och kanske Aragon och Wansuela Suerte, om jag hittar lite mer på mödernet? :)

Går alldeles utmärkt det också! :) :D :bow:

Namkos skrev:
Men vilken kanal tittade ni på? Jag såg på svt24 o lyssnade på Eric Lette o vad jag minns hörde jag inget sådant. Kan ha minnesfel. :confused:

Jag lyssnade också på kanal 24
Jag tyckte de pratade bra för Briar

Jag har också bara hört samma som du. Har varit på deras hingstvisning samt varit där helt privat och tittat och aldrig hört något av det som ecssory säger. Tror det var hon, om inte så ber jag om ursäkt direkt. Sedan den som skrev det får ta åt sig i stället.

Tror han kunnat gå minst lika bra där som han gör nu. Dessa mutlitalang hingstar är ju kanon bra. Man kan slappna av lite i letandet efter hingst. Det ultimata är ju att få en avkomma med bra steg som kan hoppa, åtminstonde vill jag ha det på mina.

Ja, jag tycker det borde locka. Nu är jag iofs hopprädd, men jag skulle iaf helst vilja ha en både och. Och speciellt en sån som Magini som har kapacitet för höga klasser i båda. Det är väl inte för intet han fått Elit.

Jan Brink sade för något år sedan i en Tv intervju att Briar är svår med temperament och egna ideér vilket "gjorde" honom ojämn. Det sade han personligen och då antar jag att han menar det. Tror vi kan vara överrens om att Jan Brink är en otroligt duktig ryttare, trots det, hur lång tid tog det inte innan det lossnade för ekipaget? Enligt Jan Brink själv har först de senaste två åren flytit på jämnt och bra (samma intervju fast där sade han "det senaste året").

Sedan finns det hästar som verkligen ÄR bra dressyrhästar av världsklass - otroligt lätta - de går de svåraste skolorna som sexåringar....inte bra det heller givetvis men, Det Går.

Som jag skrivit tidigare så behöver inte en häst som tävlas högt upp i klasserna vara en bra dressyrhäst.
Samarbetsvilja, korrekt exteriör, ridbarhet, lätthet/elasticitet, gångarter, temperament, lätt för samling och brett register är ngt som allt måste finnas för att jag ska tycka att en häst är BRA som dressyrhäst.

Mindre lämpade hästar kan komma upp i klasserna men vägen dit har varit blod svett och tårar med stora bitar i utbildningen som skulle kunnat vara "gratis " om hästen hade haft Rätt förutsättningar.

Generellt är svensk avel bra mkt mer intressant gällande hoppningen än dressyren - där har vi Fortfarande långt kvar att vandra även om vi blivit bättre TACK och LOV tar vi in blod från Tyskland, Holland och Danmark som kommit längre än oss. Svensk dressyravels räddning...

Briar imponerar inte, han är bra men inte världsklass.

Har jag ett bra dressyrsto och vill vara så säker som möjligt på att få en säker dressyrindivid så skulle jag inte välja Briar....ej heller Akribori :angel: .

Det är väl märkligt att en häst som inte är i världsklass kommer sjua i OS?!
Jag tror inga hästar på den nivån är lättridna ridskolehästar...
Eller är en toppdressyrhäst för dej en häst med internationell (läs tysk) stam som Tristan.
Svenskavel får vara glada över att det har kommit fram en häst som Briar, det kommer nog ta långtid innan en svenskstammad häst är sjua på ett OS i dressyr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka