Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar i OS...

Jo, jag tror säkert att Briar är en herre med humör, har själv ett Magini sto, som är mycket snäll, men absolut inte utan gnista. Jag vill ha just sådana hästar, med mycket vilja.
Personligen har jag svårt för att tro att Brink satsar på en hingst av medelmåtta, har vägen dit varit problemfylld så bevisar det väl ännu mer att han tycker Briar är värd att satsas på. Han står inte utan häst utan har många att välja bland.

Den här debatten som varit att han bara vispar fram utan "go" bak förstår jag inte riktigt, (vet inte vem det var som sa det). Rätta mig nu om jag har fel, men är inte "vispandet" fram ett tecken på en bra bakdel??
Hälsningar Nina
som vill tillägga att jag håller på med hoppavel så rätta mig gärna där .....

Du vet väl att fram till för cirka 20 år sedan så var svenska halvblod världsledande inom dressyr?

Piaff(e Gaspari) född 1958 OS guld individuellt och i lag 1972 med Liselotte Linsenhoff, Västtyskland, hon köpte också Emir (e Gaspari), Gaugin de Lully ( e Chagall), Prego ( e Presto xx), Juvel (e Flamingo), Brisad ( e Drabant), Kristall (e Gaston), Happy Day (e Honeymoor xx) är bara några av de jag kommer på i hastigheten som exporterats och varit framgångsrika i den internationella dressyren.

Under slutet av 70-talet och början av 80-talet fördes diskussioner inom ASVH hur man skulle få fram en bra svensk hopphäst nu när vi hade så fina dressyrhästar. Med resultat i hand måste man ju säga att vi lyckats inom hoppaveln, främst genom importen av Irco Marco, Cortez och Robin Z. Tyvärr kanske den svenska dressyrhästen försvann på vägen, och många framstående hingstar exporterades.

Om jag får lägga mig i lite så har väl ändå en del av de hingstarna senare kommit tillbaka för att verka i den svenska aveln? Gaugin de Lully, Brisad och Happy Day i alla fall?

vad ar detta for nagot, lyssnar folk ens pa vad svanlund/parmler sager och tar till sig den informationen.

briar ar en hingst i vardsklass, han har mkt bra stam, men.... den kanske ar lite gammalmodig i sveriges modeavelskretsar......

sla pa svt 24 och lyssna och lar vad herr lette har att saga istallet.

Görel skrev:
Du vet väl att fram till för cirka 20 år sedan så var svenska halvblod världsledande inom dressyr?

Piaff(e Gaspari) född 1958 OS guld individuellt och i lag 1972 med Liselotte Linsenhoff, Västtyskland, hon köpte också Emir (e Gaspari), Gaugin de Lully ( e Chagall), Prego ( e Presto xx), Juvel (e Flamingo), Brisad ( e Drabant), Kristall (e Gaston), Happy Day (e Honeymoor xx) är bara några av de jag kommer på i hastigheten som exporterats och varit framgångsrika i den internationella dressyren.

Under slutet av 70-talet och början av 80-talet fördes diskussioner inom ASVH hur man skulle få fram en bra svensk hopphäst nu när vi hade så fina dressyrhästar. Med resultat i hand måste man ju säga att vi lyckats inom hoppaveln, främst genom importen av Irco Marco, Cortez och Robin Z. Tyvärr kanske den svenska dressyrhästen försvann på vägen, och många framstående hingstar exporterades.

Håller inte med om att Sverige varit världsledande i dressyr. Vi har några få hingstar som kommit fram och som varit riktigt bra men jämförelsevis är de inte många och att förärvningen varit världsklass...nej. Exporterar gör alla länder och alla länder har haft representanter i stora sammanhang vilket inte betyder att länderna bedriver avel som producerar hästar i världsklass.

Fö. Skulle jag vilja ha en god dressyrindivid så skulle jag inte välja hingstar som Kaliber, Maraton, Magini...u name it.
Det skulle inte våra elitryttare heller göra , på pappret - de väljer dock efter individ istället och bryr sig inte om stammen när de väl väljer ny häst. Att nämnda hingstar fått fram individer som fungerar till toppen i dressyr är mer ett lyckoskott för det är inga dressyrhästar med förärvningssäkra dressyrlinjer.

Skulle aldrig välja Cortez heller trots att det kommit fram några trevliga dressyrindivider efter honom.

dalom skrev:
vad ar detta for nagot, lyssnar folk ens pa vad svanlund/parmler sager och tar till sig den informationen.

briar ar en hingst i vardsklass, han har mkt bra stam, men.... den kanske ar lite gammalmodig i sveriges modeavelskretsar......

sla pa svt 24 och lyssna och lar vad herr lette har att saga istallet.

"modeavelskretsar"? Målinriktat avelsarbete som leder till förbättring är väl en självklarhet, att kalla det modeavel låter lite som ett uttryck från en bakåtsträvare.

Vad Parmler och Svanlund sagt har jag ingen aning om.
Ett konstaterande dock. Kollade man på de placerade 1-6 i osfinalen tycker jag det var en stor klass-skillnad på hästarna jämfört med "vår" Briar. En skillnad stor som natt och dag. Någon av hästarna kanske saknade utstrålning men annars var det total utklassning.

Där har jag dessutom stöd av Lette som själv sa att skulle Briar och JB ha någon som helst pytteliten chans var någon av de andra tvungna att rida bort sig stort med rejäla kostsamma missar....

Fö. jag uppskattade den spanska friska fläkten med Andalusiern. När det gäller denna ras dressyregenskaper står sig stora dressyravelsnationer slätt - frågan är varför vi använder halvblodshästar i dressyren när det finns raser med egenskaper mer lämpade....

Och jag håller inte med dig...

Vi har haft ett stort antal framstående dressyrförvärvare bland våra svenska avelshingstar, och det har inte varit lyckokast utan medvetet framavlade hästar. T ex Drabant - Urbino - Flamingo.

Självklart exporterar alla länder, men frågan är VAD som exporteras och vad som stannar kvar i landet.

Jag har en gammal artikelserie från Ridsport där elitryttare frågas efter vad de tittar efter när de kollar unghästar, och flera bl a Jan Brink, säger att de tittar på stammen och att det finns blodslinjer de undviker...

tyvarr, du gar helt bort, verkar som om du ar fruktansvart okunnig och ej palast da det galler stammar! sverige ar dessutom kant for sin modeavel.

men om du nu vet SA mkt om detta amne, upplys alla oss andra da om vad som ar en bra dressyrstam och vad som gor den till det!

lettes kommentar om att andra maste rida bort sig kom av att briar och brink haft en del missar och for att komma ikapp da man haft missar maste ofta de som ligger fore gora ett antal missar.

Brink sa aldrig det :(

Ska se om jag hittar intervjuerna med de andra någon gång, den med honom är den enda jag har i närheten just nu.

ecssory skrev:
Tycker inte Briar är en hingst i världsklass, han har ingen gedigen förärvningssäker dressyrstam utan min åsikt är att Briar själv är en lyckoträff, thats it.QUOTE]

Hur kommer det sig att Briar är världens högst rankade dressyrhingst och har ett BLUP total på 150 (om jag inte minns helt fel)?? Undrar bara :confused: .
Här är lite av allt det Briar presterat genom åren:

Best FEI Results:

° Sweden’s highest placing team member, qualifying Sweden for Athen’s Olympic Games and highest placed representative

° Silver and Bronze Medal - Hickstead European Championship

° 2000-2003 years, achieved #1 World Ranking Dressage Stallion all 3 years – WBFSH

° 3 World Cup Finals

° 3 European Championship Finals

° Jerez - World Equestrian Games Final

° Sydney Olympic Games (youngest horse in field)

° Champion in International - Grand Prix, Germany and Sweden

° Undefeated Grand Prix Champion - 3 yrs. in row, Swedish Championships

Accomplishments:

° “Best Swedish Horse all Categories,” Swedish Equestrian Federation

° “Dressage Horse and Rider of Year,” 3 years in a row, Ridsport Magazine

° Highest ranked Swedish dressage horse since 2002 and #1 Swedish Studbook stallion since 2001

° Unbeaten in Finals, by any Swedish horse since 2002

° First year on Sweden’s B.L.U.P. index was #2 stallion, Overall, for offspring evaluation

° Three approved son’s

Hämtat från Briar´s egen sida.

Sedan kan jag väl tycka att det är inte bara hingsten som gör att det blir en bra och så småningom framgångsrik avkomma, stoet har stor del i det hela, tycker att det ofta glöms bort i diskussionen. Lycka till med nästa års fölsingar! Oavsett stam. :)

dalom skrev:
tyvarr, du gar helt bort, verkar som om du ar fruktansvart okunnig och ej palast da det galler stammar! sverige ar dessutom kant for sin modeavel.

men om du nu vet SA mkt om detta amne, upplys alla oss andra da om vad som ar en bra dressyrstam och vad som gor den till det!

lettes kommentar om att andra maste rida bort sig kom av att briar och brink haft en del missar och for att komma ikapp da man haft missar maste ofta de som ligger fore gora ett antal missar.

Visst.
Du delar inte min åsikt så enkelt är det. Du tycker Briar är en utmärkt dressyrhingst med bra dressyrlinjer :eek: som är ett säkert kort i dressyraveln - fine. Med det du vet och kan så är det din åsikt - det jag kan och vet säger tvärtom. Vem har rätt/fel?
Du är säkert mkt kunnigare än mig - kul för dig :D !

Fö, de sex första hästarna utklassade Briar med hela sin uppenbarelse och lätthet - de har något Briar aldrig kommer få.

Styrkan i Ekipaget JB/Briar sitter i JB säkerhet att kunna få Briar att utföra ett väl genomfört program men fortfarande hävdar jag att Briar genetiskt inte är den kompletta och självklara dressyrindividen.

selmaH skrev:
ecssory skrev:
Tycker inte Briar är en hingst i världsklass, han har ingen gedigen förärvningssäker dressyrstam utan min åsikt är att Briar själv är en lyckoträff, thats it.QUOTE]

Hur kommer det sig att Briar är världens högst rankade dressyrhingst och har ett BLUP total på 150 (om jag inte minns helt fel)?? Undrar bara :confused: .
Här är lite av allt det Briar presterat genom åren:

Best FEI Results:

° Sweden’s highest placing team member, qualifying Sweden for Athen’s Olympic Games and highest placed representative

° Silver and Bronze Medal - Hickstead European Championship

° 2000-2003 years, achieved #1 World Ranking Dressage Stallion all 3 years – WBFSH

° 3 World Cup Finals

° 3 European Championship Finals

° Jerez - World Equestrian Games Final

° Sydney Olympic Games (youngest horse in field)

° Champion in International - Grand Prix, Germany and Sweden

° Undefeated Grand Prix Champion - 3 yrs. in row, Swedish Championships

Accomplishments:

° “Best Swedish Horse all Categories,” Swedish Equestrian Federation

° “Dressage Horse and Rider of Year,” 3 years in a row, Ridsport Magazine

° Highest ranked Swedish dressage horse since 2002 and #1 Swedish Studbook stallion since 2001

° Unbeaten in Finals, by any Swedish horse since 2002

° First year on Sweden’s B.L.U.P. index was #2 stallion, Overall, for offspring evaluation

° Three approved son’s

Hämtat från Briar´s egen sida.

Sedan kan jag väl tycka att det är inte bara hingsten som gör att det blir en bra och så småningom framgångsrik avkomma, stoet har stor del i det hela, tycker att det ofta glöms bort i diskussionen. Lycka till med nästa års fölsingar! Oavsett stam. :)

Styrkan i Ekipaget JB/Briar sitter i JB´s säkerhet att kunna få Briar att utföra ett väl genomfört program samt en gedigen utbildning men fortfarande hävdar jag att Briar genetiskt inte är den kompletta och självklara dressyrindividen.

Blupen är intressanta, vi får se hur det kommer se ut i framtiden.

Görel skrev:
Och jag håller inte med dig...

Vi har haft ett stort antal framstående dressyrförvärvare bland våra svenska avelshingstar, och det har inte varit lyckokast utan medvetet framavlade hästar. T ex Drabant - Urbino - Flamingo.

Självklart exporterar alla länder, men frågan är VAD som exporteras och vad som stannar kvar i landet.

Jag har en gammal artikelserie från Ridsport där elitryttare frågas efter vad de tittar efter när de kollar unghästar, och flera bl a Jan Brink, säger att de tittar på stammen och att det finns blodslinjer de undviker...

Självklart tittar man på stam när det gäller unghäst - man har inte så mkt annat att gå på men när man (inkl eliten) köper äldre häst är stammen enbart en fingervisning och individen det intressanta så även om den vore efter Nivå-Toddy...

Jag vet att du är jätteförtjust i våra svenska hingstar och särskilt de lite äldre artist, magini mfl. De hingstar du gillar får mig att :eek: ...jag tycker det är för tungt, för dålig ridbarhet...samarbetsvilja, temp är också en bit, många gånger för lågställda och tröga bak..dåliga halsar, tråkiga munnar...dålig bärighet MEN bra gångarter.
Har märkt att när man pratar med människor om vad som är en bra dressyrhäst så ser de bara gångarter, får en häst 8-10 på gångarter så är det en kanondressyrhäst :smirk: .

Någon pratade om att vi i Sverige är kända för vår modeavel :smirk: däremot är vi kända för, och har varit länge för gångarterna. "Schweden gang" är allmänt känt men vi är även kända för att inte ha lyckats så bra med ridbarhet och exteriör (kortbenta grövre vagnshästar med bra gång ;) ).

Numer är inte Schweden gang så imponerande längre eftersom den inte = luftiga gångarter vilket är det som dressyraveln numer eftersträvar.

Fö håller jag fullständigt med dig om att utan Gaspari hade vi nog inte haft någon dressyravel att prata om :confused: . Det är dock länge sedan den hingsten var verksam nu finns det plats för fler kanonhingstar som sätter rejäl pränt på dressyraveln och för den framåt till modernare lätta hästar.

Själv ser jag gärna mer avel på riktigt bra fullblod och Trahkhener (vart annat-tredje led). En annan önskan är att Andalusiern blir mer erkänd så den på allvar kan få komma in i aveln - Andalusiern har ju två svagheter (exteriör samt gångarter/traven) och jag tror att halvblod/fullblod/andalusier skulle kunna täcka upp varandras svagheter på ett ypperligt sätt!

Skulle jättegärna följa diskussionen men jag har otroligt mkt att göra för tillfället och kommer bli borta från Buke en tid!

Ha det gött B-falister!

Med tanke på hur stor Tysk och även Holländsk avel är...så är det ju inte konstigt att de hinner producera fram lite fler stjärnor.Att de dessutom har mångfaldigt fler satsande ryttare, gör ju att fler talanger skummas upp till ytan.

Man vill ju fortfarande ha stora luftiga rörelser...MEN att det ska vara jämt fördelat på hästens HELA rörelseschema och inte bara framben som far i vädret aktivt utan även bakbenen.Ridbarheten är ju A och O.

Det finns nog en hel del även svenska hästar av mer modern modell och moderna rörelser idag med tanke på hur prestationsinriktad den svenska aveln har varit de senaste åren.Frågan är väl hur många unga hästar som egentligen aldrig får en chans...här krävs massor med ryttare med talang och resurser för att tillvarata unga talanger.

Ibland tycker jag att det är nästan lite väl mkt hysteri runt tyska och holländska hästar...visst finns där bra hästar...MEN långt ifrån ALLA är så pass bra som man vill få det att framstå.Trots allt så är det många utav dessa individer som har en hel del tunga hingstar i stamtavlorna.

Många gånger beror framgångar på att de inte varit så rädda för att använda såväl fullblod som angloaraber för att förädla och skjuta aveln ett antal snäpp framåt.Granskar man en hel del härstamningar på framstående hästar förekommer ofta inslag såväl fullblod som angloblod där bakom.

Som en viss fransman sa...att använda ett BRA fullblod till halvblodsaveln är som att kliva 2 generationer framåt...att använda BRA angloaraber är som att kliva fram 4 generationer i förbättring av hästaveln.Kloka ord...
;)

Jag förstår inte din kritik av de gamla halvblodens exteriör som tung och lågställd, och sen vill du blanda in andalusier i halvbloden :confused: Det är ju totalt motsägelsefullt!

Personligen tror jag på bra engelska fullblod och angloaraber! Trakhenare är ju inte riktigt en hästras som varit känd för sin ridbarhet (vet flera toppryttare bl a Jana Wannius som uttalat sig mycket kritiskt om deras samarbetsvilja och skyr dom som pesten) och rasen är ju idag inte så framgångsrik i världens tävlingsstatistik.

Att jag är mycket intresserad av hingstar från gamla svenska stammar beror delvis på att jag har ett sto med svensk pappa, importerad mamma, och utan Utrillo-blod. Därför har jag ett stort utbud vad gäller hingstval. Hade jag haft ett sto med gammal svensk stam skulle jag letat efter en intressant importerad hingst eller ett engelskt fullblod!

Görel skrev:
Jag förstår inte din kritik av de gamla halvblodens exteriör som tung och lågställd, och sen vill du blanda in andalusier i halvbloden :confused: Det är ju totalt motsägelsefullt!

Personligen tror jag på bra engelska fullblod och angloaraber! Trakhenare är ju inte riktigt en hästras som varit känd för sin ridbarhet (vet flera toppryttare bl a Jana Wannius som uttalat sig mycket kritiskt om deras samarbetsvilja och skyr dom som pesten) och rasen är ju idag inte så framgångsrik i världens tävlingsstatistik.

Att jag är mycket intresserad av hingstar från gamla svenska stammar beror delvis på att jag har ett sto med svensk pappa, importerad mamma, och utan Utrillo-blod. Därför har jag ett stort utbud vad gäller hingstval. Hade jag haft ett sto med gammal svensk stam skulle jag letat efter en intressant importerad hingst eller ett engelskt fullblod!

Görel, jag skrev att Andalusiern har två svagheter - exteriör och gångarter (trav). Anledningen till att jag ser att Andalusiern med målinriktad avel skulle kunna göra en insatts är för att den är född med bärighet och lätthet för samling och ofta med mkt bra lyft fram och bak.

Angloaraber glömde jag ta med och är givetvis också en ras som just nu håller på och lyfter fram aveln, mest kända just nu: Inschallha och Matcho.

Är medveten om MR W´s uttalanden om Trakhener (kanske för att Trakhener inte har i hoppning att göra :D ) och många med honom. Det finns samtidigt många erkända eldsjälar inom dressyren som inte håller med.
Trakhener gjorde sig känd som en häst med UTMÄRKT ridbarhet men riktigt dåligt temp (lynne och samarbetsvilja). Tack vare just ridbarheten valde några eldsjälar att försöka avla fram just den biten och få in bättre temp.

Denna stämpel har inte varit lätt att få bort och länge vägrade övriga förbund i Tyskland att beblanda sig med Trakhener, detta är nu borta och aveln går smidigare och Trakhenern vinner mark. Några av de tyngsta namnen inom SD är avlade på Trakhener helt eller delvis.
Men visst har det avlats på Trakhenern i många år - Namn som kanske klingar bekant (de första väl utspridda i stamtavlor världen över): Arogno, Ibikus, Consul, Hartung, Schwadroneur, Buddenbrock, Donauwind, Caprimond, Hohenstein, Hertug...His Highness (HAN) + många fler. Tycker Trakhenern lyckats framhäva sig bra trots motarbetet inom aveln.

Fö, har provat goda individer gällande Andalusier och Trakhener, utmärkande och fränt - individer avlade för prestation.

Har även ridit fullblod :d men inga angloaraber ;) ...
Arabiska fullblod har jag dock provat och om jag får välja - aldrig mer :p .

Har verkligen inte tid med detta men du Görel förtjänar ett svar :) !

Senast ändrad av en moderator:

vad jag kan se har du fortfaranade inte svarat pa fragan om vad du tycker ar en bra dressyrhast och kanske framforallt vad som ar sa mkt battre an Briao........

Du hänger hela tiden upp dig på Briar. (Tråden handlar visserligen om honom) men hur anser du att Cardento skötte sig under OS?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka