Briar i OS...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Tycker TV-kommentarerna om Briar är pinsamma. Tycker inte Briar är en hingst i världsklass, han har ingen gedigen förärvningssäker dressyrstam utan min åsikt är att Briar själv är en lyckoträff, thats it.

Kommentatoren påpekar hela tiden Briars framben, "det är synd att inte bakbenen framhävs lika bra som frambenen"...För det första så har Briar högst medelmåttig bakbensaktivitet - för det andra tycker jag inte han är bra fram heller, det är sprättiga rörelser framtill men erkänt rörliga - för det tredje tycker inte jag att Briar har särskilt bra trav eller galopp, jag tycker vackra uttrycksfylla rörelser är mjuka, elastiska och luftiga med ett brett register - Briar saknar de tre första.
Briar har en mkt fin passage men rutten piaff - den kommer antagligen alltid att vara rutten.
Kan vi inte bara vara nöjda med att Briar blivit en superhäst just för att han är läraktig och skapt för att prestera på den nivån han är (samt att han hamnade hos JB - vem hade kunnat matcha denna relativt svåra hingst) men varför försöka påtala genetiska egenskaper han totalt saknar - han är där han är och han är synnerligen svensk samt svenskfödd kan vi inte vara stolta över det och vara nöjda över att det finns så många som trots allt vill ha honom som fadershingst?

Sv: Briar i OS...

Håller med dig till vissa delar. Hans bakbens aktivitet har ju blivit bättre. Han är bättre i sina piaffer än vad Sack är. Där är väl en hingst som är överreklamerad i mina ögon.

Tycker att vi faktiskt kan vara stolta som svenskar att ha en hingst som Briar. Oavsett om han får medalj eller inte.

Jodå jag håller med...jag är väl kanske den ende som suttit och muttrat under årens lopp att de slänger bort en kapabel hopphäst,men men det är ju för att hoppningen intresserar mej och han hade ju bra siffror i hoppningen. ;)

Men hos Briar finns mkt att plocka fram när han är på sitt yppersta....i Globen...hm eller var det Scandinavium,såg han ju mkt bättre ut. ;)

Nu verkar det vara för mkt nerver som spelar in och då menar jag inte Briars nerver.Visst han har sina svagheter,men å andra sidan...när han går som bäst kan han plocka ganska mkt poäng totalt sett ändå...trots de fel du påpekar som jag är medveten om. ;)

Säga vad man vill...men det är en "once in a lifetime horse"... :smirk:

shady skrev:
Han är bättre i sina piaffer än vad Sack är. Där är väl en hingst som är överreklamerad i mina ögon.

QUOTE]

Hade gärna sett multitalangen i hoppning också :d .
Angående Sack så ser jag inget intressant med honom ...fortfarande så rynkar jag åt näsan angående stammen....Fin häst men inget hingstämne.

Vill påpeka att jag är medveten om att mina åsikter är högst personliga och inga expertutlåtande...kan vara bra att påminna om det så jag slipper huka mig ;) .

Men vilken kanal tittade ni på? Jag såg på svt24 o lyssnade på Eric Lette o vad jag minns hörde jag inget sådant. Kan ha minnesfel. :confused:

Kan tänka mig att ovanstående person har lyssnat på herrarna Parlmer/svanlund? :)

Lyssnade på Eric Lette och jag vill minnas att han sa att Briar är ngt mattare bak, han påstog att det finns hästar med bättre action bakifrån.

Men det jag vart irriterad på var att dom satt och gemförde precis alla hästar med Rusty.. *suck..* *inte lika bra som Rusty, - Rusty har bättre där o bla bla bla...* =) jaja. det får man la stå ut med..Kul var det sen att Rusty o Ulla kom in och gjorde några småå missar. aja en annan historia d =P// Manatee

Briar är ju inte från en förvärvningssäker dressyrstam utan mera hoppning med pappa och farfar i svår samt en morfar som var den förste hingsten som fick tior på hoppning vid sitt bruksprov...

I fjärde och femte led har han ju Gaspari och Drabant, vilka verkligen kan räknas som säkra dressyrförvärvare, men det är ju rätt långt bak...

Håller för övrigt med alla om att han vispar väldigt i fram och trycker för lite i bak!

Sack är efter Kaliber som gett hästar i svår klass i både hopp, dressyr och fälttävlan. Morfar är Ceylon som gett ett antal svårklasshästar i dressyr, men också i hoppning och fälttävlan.

Tack för svar!

Hur tar man reda på vem mamman är? Jag blir helt knäpp på hingstfixeringen inom aveln..

*glider från ämnet* Ibland verkar det som om folk tror att det kan få fram topphästar bara morfarn och pappan är välkända, oavsett om mamman presterat något eller inte. Jag fattar inte ens hur man kan ha ett avelssto som aldrig gjort "något" bara varit "avelsko", om det inte är pga skada eller så tidigt i karriären. Hur vet man då vilka fysiska egenskaper hon nedärver, förutom kanske ett trevligt rörelsemönster?

Sacks mamma heter Solaya, hans mormor Soraya, mormorsmor Sirikit och mormorsmormor Zima.

Sa det dig något? För de flesta halvblodsintresserade säger Kaliber- Ceylon - Unesco - Niarchos mera än ovanstående.

Sen så nedärver ju stoet också psyke och temperament också, precis som hingsten!

Tack återigen, jag känner till mamman och mormodern. Vet du om det finns något ställe på nätet eller något annat ställe där man kan läsa mer om olika stofamiljer? Jag är verkligen intresserad (mer än vad jag är av hingstarna, de är det ju ändå så många som har koll på).

Jag vet inget ställe på nätet, men jag vet en hel del och har också böcker om stofamiljer hemma. Pm:a mig gärna om det är något speciellt du undrar över!

Ahh ingen dressyr stam? Det ända som gjorde Magini till hopphäst var att han hamnade hos rolf-göran.

Han har ett gudomligt steg och ansågs på den tiden för liten för gå dressyr..

Då han är knapt 160cm över manken..

Jag har sett Magini på premiering, så jag vet hur stor han är. Han är reggad som 162 cm. Har också sett hans steg!

Maginis pappa Maraton har gått svår hoppning! Maratons pappa var Utrillo och morfar Caracas som själv gick medelsvår hopp, dressyr och fälttävlan (och vars mamma Erna gick svår hoppning). Maginis morfar Ganesco har gett bland annat Corrogan i svår hoppning!
Kallar du inte det hoppstam???

Det är underbart att läsa alla självsäkra kommentarer, tänk om alla som uttalar sig här på Bukefalos kunde hjälpa ASVH med avelsarbetet, då är jag säker att svensk avel skulle vara världsledande inom några år ;-)

Självsäkra kommentarer. Hur menar du ?

Ingen har påstått något mer än att kommentatoreran är rätt enkelspåriga som alltid kommenterar framben och är rätt okritiska till Briars obefintliga bakbensaktivitet.

Jag tycker att Briar är en jättefin multitalang och han har givit fina hästar och det kommer att komma fram ännu mer bra efter honom. Men han är långt ifrån perfekt...och jag skulle inte välja honom som fadershingst i första hand.

Det konstiga i det hela är ju att Magini själv har en väldigt bra bakbensaktivitet och har gett många avkommor med det. Jag red en pålla efter Magini med urhäftig bakbensaktivitet. Och hon är vad jag vet inte den enda.
Dessutom är hon absolut inget att ha i hoppning, men jättefin i dressyren.

Instämmer helt, jag går mest på möderne linjerna när jag väljer hingst

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka