Briar avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smirnoff
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar avkommor

Knapplån.

27813959.jpg

Briar tar en middagslur... :D

Jag har tre Briar-hästar i stallet just nu. Har haft fler innan och har dessutom betäckt mitt Ravell-sto med Briar. Hon är liten (160 cm) och lätt och jag tror det kommer bli kanon med Briar. De jag har är känsliga, arbetsvilliga med en hel del nerv (positiv) men faktiskt inte skarpa. De är däremot väldigt intelligenta och lyckas de överlista sin ryttare kan de nog upplevas som skarpa. Men vilken blir inte det??! Jag tycker mycket om dem iallafall!!

Du glömde supergångarter i din beskrivning.. :angel: :D

hugger bara första bästa knapp..

Undrar efter att ha läst em del om hans avkommor, varför han inte används mer? De flesta verkar ju vara nöjda med avkommorna..
/U

De själva vet väl inte varför. Han är mer poppis utomlands än vad han är i Sverige. De drog jämförelse med musikexporten... :D

Jag har också hört det, men om man frågar oss uppfödare. Om vi önskar att kunna sälja till tävlingsryttare så verkar de ju ha sett och ev ridit på en bunke exemplar, och det ser ju ut att mestadels ha varit positivt.
I modern tid har jag bara försökt ta fram 1 avkomma, jobbar på nummer 2. När jag kollar på Briars stoantal så får jag inte ihop det. Han har presterat, levererat (bra på allt) och varit hållbar. Är det att han är svenskstammad som gör att han inte känns spännande nog? Är det att man befarar en riktigt grov avkomma? Annat?
/U

Är det att man befarar en riktigt grov avkomma?

Jag skulle tro att detta att han verkar ge så stora grova avkommor kan avskräcka lite grann. Själv har jag betäckt ett fullblodssto med honom och hoppas det ska bli en "lagom" avkomma utav denna kombination.

Men till ett halvblodsto skulle jag nog titta mer på Biggles som verkar betydligt lättare, han har ju också mycket fullblod på mödernet.

I mina ögon är Briar bättre än Biggles, mycket för att jag inte har något speciellt gott öga till Krevad-avkommor annat än vad gäller att titta på dem. Briar själv levererar än så länge bättre avkommor, iallafall eniligt blup. Jag får kasnke titta nogrannare på Biggles för att det ska säga klick,. Men i mina ögon är Briar den bättre av dem. (Även om Biggles har poppigare modell)
Lycka till med dräktigheten.
/U

Och jag tycker precis tvärtom.. ;) Biggles har en väldigt mkt tråkigare typ och ger ett grövre intryck än Briar enligt mig.

Jag har själv gjort kombinationen Briar-xx och resultatet blev allt annat än grovt. Långa ben, mkt luft under magen och ganska grund i bålen.

Jag hoppas verkligen att superfina Meges visas fram på Bruksprov. En intressantare kandidat än Biggles att föra linjen vidare med.

Håller med om att Briar används sparsamt och det är synd, tror tyvärr det beror mkt på temperaments-ryktena som florerar.
Skulle gärna använda honom igen, ev. blir det nästa år.

En Briar avkomma,Bukowski, vann ju under ryttaren Anders Dahl både Grand Prix och GPS på trestjärnig i Vierzon, Frankrike.

Ett tag var jag inne på att betäcka min treåring med Biggles men sen blev det att jag inte betäckte henne alls istället.

Men fullblodet är dräktigt med Briar:) var på ultraljud idag

Och jag tycker precis tvärtom.. ;) Biggles har en väldigt mkt tråkigare typ och ger ett grövre intryck än Briar enligt mig.

Jag har själv gjort kombinationen Briar-xx och resultatet blev allt annat än grovt. Långa ben, mkt luft under magen och ganska grund i bålen.

Jag hoppas verkligen att superfina Meges visas fram på Bruksprov. En intressantare kandidat än Biggles att föra linjen vidare med.

Det står ju följande om Briar på ASVHs förvärvningsbeskrivning
"Briar är en av de hingstar i vår avel som ger störst avkommor, vilket särskilt bör beaktas vid urval av ston till Briar."

Därför kanske man inte väljer Briar om man har ett halvblodssto modell större. Briar-xx tror jag inte blir grovt då hade jag inte betäckt mitt fullblodssto med Briar;)

Meges har jag faktiskt inte sett men min treåring är efter Shogun som är morfar till Meges

Briar ger väl inte mer grova avkommor än någon annan hingst? Min avkomma efter Briar är mkt stor. 180 cm i mankhöjd. Mkt högbent och har en mkt smäckert utseende med ett mer arabformat huvud. Har sett fler Briar avkommor på annons som inte alls ser speciellt grova ut.Jag tycker han är en nätt modell fast stor i storleken.
6694_103842477506_546072506_2211828_4415047_n.jpg

Min Briar avkomma är U: Carisma som är UE: EIghty eight keys xx. Halv fullbod alltså. Mkt nätt modell. Högbent men mycket stor!! 180 i mankhöjd trots att inte mamman var speciellt hög. Mkt fint huvud. Pja jag är nöjd med modellen :)

Vi har en Briar-son på vår ridskola, och det säger väl rätt mycket om hans psyke att han fungerar jättebra som detta! Stor både på höjden o bredden är han, och visst, han är ju inte den lättaste att rida, särskilt inte för mig som är 160 o har väldigt korta ben, ibland så låtsas han ju som om han inte vet att han har någon på ryggen, men... Han går med på de flesta lektionstyper, duktig både på dressyr o hoppning. Får sällan flipperspel, men när det händer så sitter man inte kvar utan klister i häcken! Tycker precis som sin far om uppmärksamhet, och älskar när man pysslar och kelar med honom. Kort sagt, en trevlig o populär kille!

Du glömde supergångarter i din beskrivning.. :angel: :D

Briar ger vell inte några supergångarter?
Nu har jag ju inte sett alla hästar men han själv har ju inte det största, showigaste schwunget precis. (Däremot utstrålning och en bra ryttare ;), vilket gör honom till min favorit!)

Vad har ni för erfarenheter av Briar avkommor? Hur blir de generellt storleksmässigt? Grova? Övrig info? ;)

Skulle vara kul och nyttigt att höra vad ni tycker. Är lite sugen på att köra på ett säkert kort på mitt sto eftersom hon aldrig haft föl förut.

Jag hade också funderingar på honom ett tag.

Personligen tycker jag att avkommorna blir väldigt stora, inte speciellt grova.
Grannen har en avkomma hemma i hagen, hon är smäcker , hon måste vara närmare 170 i manken, verkar väldigt social, luftiga gångarter.

Det beror helt på vad du är ute efter, det är ju en fin hingst..

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Han ger över medel i storlek, om jag inte mins fel så toppar han statistiken på den hingst som lämnar störst avkommor, eller så ligger han i toppen iallafall. Ryktet säger att han ger rätt nerviga hästar, det har jag hört från flera håll. Hurvida det är sant eller inte vet jag ej. Jag tycker generellt de är snygga och hoppar framförallt bra.

Jag höll på och köpa en avkomma efter Briar som tyvärr inte gick igenom besiktningen. Mycket snygg häst, 170 hög och högställd. Rörde sig trevligt och hoppade med superteknik men var ingen häst för hobbyryttaren. Den var lite för svår för ägaren och skulle därför säljas.

Jo det har jag också hört att Briar avkommorna ska vara nerviga men inget jag vågar yttra mig om.
Det vore synd om det är så..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka