Briar avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smirnoff
  • Startdatum Startdatum
Sv: Briar avkommor

Har själv fött upp ett sto som är otroligt go, cool och snäll.
Min allmänna uppfattning av de avkommor jag sett på banorna så är de stora, generellt snygga fuxar med mkt vitt och bra bakben. Sett några som är tyngre, dock rör sig lätt, men generellt är de lagom mittimellan - ej tunga o inte heller nätta. Dock är min familjs uppfödning e.Briar mkt lik Biggles i modellen, lätt med lång hals och huvud, brun. Medelgång o hoppa rätt bra.
Tävlingshästar som syns i mängden med rättså bra gång eller bättre.
I motsatts till vad andra skrivit innan har jag sett många ute på tävlingsbanan, och har änsålänge gillar alla :d. Inga dåliga resultat från ngn heller, tvärtom!
Tror dock att de är tävlingshästar generellt, inte hobbyhästar. Vet ej om de är skarpa, tror väl litegranna att det snarare är mkt vilja att få jobba, göra saker, utvecklas, stimuleras, ambitiösa. Kan då tolkas som skärpa om de då blir frustrerade när inte "behoven uppfylls".

Jag som tävlingsdressyrryttare kan tänka mig ha en typisk Briar-avkomma i stallet :d. Sugen på att betäcka med honom i framtiden.

En sak att minnas med Briar och hans avkommor är att de är förhållandevis få. Han har trots sina ojämförbara framgångar aldrig varit en "poppis" hingst.
Man kan ju jämföra med t.ex Akribori som på 6 betäckningsäsonger fått ihop 626 registrerade avkommor. Briar har varit i avel i 13 säsonger och har 602 avkommor totalt så här långt. Detta tycker jag är ett ganska belysande, men sorgligt exempel, på hur uppfödarna värderar olika hingstar.

Då känns det ännu roligare när man ser så många fina ute på dressyrbanorna! Bla i helgen såg jag 4 st i en msv-klass, sammanlagt 5st under hela dagen - ingen annan hingst hade lika många avkommor där! Samt att vi har ett mkt framgångsrikt junior-ekipage i Sverige som tävlar internationellt där hästen är e.Briar, han är :love:.

Det är väl också det att "mång" skriver och säger att han kan lämna tungt. jag har dock kikat en hel del på hans barn samt deras visningspoäng och det är flera 8or och 9or på gammalt möderne så så illa kan det ju inte vara..
MEN ngn som vet vad han fått för omdöme på benen?

Min vännina har en Briar avkomman som är helt underbar i psyket. Han är stört cool & det finns inte mycket som skrämmer honom & han är mycket samarbetsvillig.
Han är stor & ser inte ut som en 2 åring utan är mer utvecklad.
Hade jag haft halvblod så hade jag betäckt med Briar för jag är helt såld på denna 2 års valack.

Då känns det ännu roligare när man ser så många fina ute på dressyrbanorna! Bla i helgen såg jag 4 st i en msv-klass, sammanlagt 5st under hela dagen - ingen annan hingst hade lika många avkommor där! Samt att vi har ett mkt framgångsrikt junior-ekipage i Sverige som tävlar internationellt där hästen är e.Briar, han är :love:.

Nu såg jag han inte själv eftersom jag var och fotade dagen innan på en LB:2'a bara, men kikar nu i resultatlistan, två starter för denna enda häst e.Briar i startfältet resulterade i:

3:e plats MSV:B2 65,349% (21 startande)
4:e plats MSV:B4 63,913% (16 startande)

Inte alls illa pinkat, och hästen är tamejsjutton SNYGG :bow:

Jag hade tidigare en rejäl maffig kille E:Briar- Lane CourtXX.
Det var en hård och väldigt förnurlig häst. Man fick dock alltid en trevlig känsla när man red honom och han var väldigt mjuk. Han had ett kanonpsyke för tävling. Älskade att tävla och få visa upp sig. Minns att jag red en tävling i spörregn, full storm och vatten över hela banan och ett dressyrstaket som hela tiden rasade omkull. Han brydde sig inte överhuvudtaget han gick med spetsade öron genom hela programmet och lydde minsta vink trots allt som hände runtomkring. Det måste jag säga var den bästa tävlingsmentalitet jag stött på och han gjorde verkligen alltid sitt bästa på tävling, sen att han kunde hitta på en massa hemmavid och vara väldigt bestämd om saker och ting det var väl smällar man få ta antar jag.
Lånade ett år ut honom till en junior vars häst blivit skadad och hon red JDM och kom trea trots att hon bara suttit på honom 2 gånger innan.

En stor personlighet på alla sätt.....

Nej där sa du något intressant, Briar bör ju ha ganska många ute på tävlingsbanorna med tanke på hur många ston han har haft? Har själv dålig koll på om det finns många "Briar-hoppare" ute på tävlingsbanorna men på dressyrsidan är det ganska sällan man ser avkommor efter honom.
Måste dock tilläga att de få jag har sett har jag tyckt varit superfina och utmärkt sig när man kollat på dem ;)

Tycker du? Jag tycker man råkar på dem lite nu och då, så ovanliga är de väl inte på dressyrbanan? Han har c:a 600 registrerade avkommor, varav c:a 70 har tävlat dressyr. Skulle tro att det är ganska ok siffror, särskilt med tanke på att många avkommor fortfarande är ganska unga?

Jämför med t ex Don Primero, som har 300 registrerade avkommor och 20 tävlande, eller Rambo, som har 300 avkommor och 10 tävlande. De som har bättre siffror, t ex Master eller Bernstein, har äldre avkommor.

Han har bra siffror som du säger, jag har inte lyckats se se många ute på tävling, men det beror nog mestadels på att jag har varit på "fel" tävlingar för att se dem (särskilt när man bor lite avigt som jag), för några veckor sedan placerade sig dock en jag såg i msv, mkt fin häst med mkt massa och gång :)

Hejsan!
Jag vet en till som är godkänd efter Briar! Dock är ju han kastrerad, men dock godkänd nämligen Brisbane(F: 2001) som står hos Mattias Jansson. Brisbane deb. grand prix dressyr i mars, kom tvåa, tror han bara är 165, menj ag kan ha helt fel. Helbror till honom fick diplom som gångartshäst på 3 års förra året. Men de som vi köpte mamman till ovanstående söner av varnade oss för att använda briar då han lätt lämnar skarpa avkommor. Om det bara är med henne eller om det gäller flera ston kan jag inte svara på. Säger bara vad jag har fått höra.
MVH

Brisbane är superfin! Blev lätt förälskad när han gick Falsterbo i somras :love: när jag tänker efter så finns det ju faktiskt en hel drös Briar avkommor ute på tävling :o:)
Hejsan!
Jag vet en till som är godkänd efter Briar! Dock är ju han kastrerad, men dock godkänd nämligen Brisbane(F: 2001) som står hos Mattias Jansson. Brisbane deb. grand prix dressyr i mars, kom tvåa, tror han bara är 165, menj ag kan ha helt fel. Helbror till honom fick diplom som gångartshäst på 3 års förra året. Men de som vi köpte mamman till ovanstående söner av varnade oss för att använda briar då han lätt lämnar skarpa avkommor. Om det bara är med henne eller om det gäller flera ston kan jag inte svara på. Säger bara vad jag har fått höra.
MVH

Ja Brisbane är otroligt läcker :) Har dock aldrig sett honom i verkligheten, men jag hoppas ju att det snart blir ändring på det. Får hoppas att de ska ut på tävling inom rimliga gränser så man kan åka och titta på honom :) o ta lite egna bilder o lägga upp på vår hemsida :)

När vi betäckte med Bigges så "varnade" seminstationen för det hårda psyke som medföljer med både Briar och Biggles (vi var intresserade av de båda) Då vårt sto alltid har varit lite tittig så beslutade vi oss för att köra, fick ett sto, 158 cm hög, med en "betong-hjärna" Hon är mysig och ljuvlig på backen, men hård när det kommer till ridningen.

Har en briar avkomma. född 2003. 180 i mankhöjd. Mkt sällskapssjuk. Men har haft sadeltvång och skjuter rygg efter sadling. Även några minuter i början när man sitter upp och har för sig att resa sig på bakbenen vid dessa tillfällen. Går jättebra att sitta upp men när de första stegen ska tas så bråkar han några minuter. Brukar få longera han trött innan så går det toppen och "fighten" från ryggen blir inte så lång och farlig. (han är sent tagen, är väl som en 3 åring i utbildningen eftersom han växte så gräsligt) Lite konstigt temperament på briar avkommor av det jag hört. Inget för hobbyryttare. :/

Min mamma har ett 5årigt sto efter Briar.
I ridning är det inga nybörjar-hästar, men våran Diva är väldigt tillgiven, snäll och givande att hantera. Har enligt min mor sina bra och dåliga dagar, hon har dock lätt för sidvärts-rörelser och är framförallt OTROLIGT vacker. Stor och maffig skulle jag inte kalla henne, men är nog runt 1,70 i dagsläget. Hoppat 1,10 med annan ryttare och startad LB:1 och :2.

Men så är hon ju bara 5... =3

dressyr-lb-015_43107035.jpg

Jag har tre Briar-hästar i stallet just nu. Har haft fler innan och har dessutom betäckt mitt Ravell-sto med Briar. Hon är liten (160 cm) och lätt och jag tror det kommer bli kanon med Briar. De jag har är känsliga, arbetsvilliga med en hel del nerv (positiv) men faktiskt inte skarpa. De är däremot väldigt intelligenta och lyckas de överlista sin ryttare kan de nog upplevas som skarpa. Men vilken blir inte det??! Jag tycker mycket om dem iallafall!!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka