Breeders/Swede Horse Championaten!

Gabby_Ossi

Trådstartare
Nu är det snart dags, tycker vi kan ha en liten tråd där vi diskuterar både själva tävlingarna och t.ex. vilka hingstar som har mest framgångsrika avkommor, allmänna intryck osv när det väl kommer igång.

Börjar med att fråga vilka som skall dit, med eller utan häst? :)

Jag kommer nog hänga där så mycket jag kan även om jag har ett par föreläsningar under veckan och tävlar själv på helgen. :)
 
Jag ska dit på lördagen då mitt treårssto ska visas av min tränare. Mitt sto är efter Donnerfly så det är ju ingen hingst som är på modet precis. Jag ser det hela som en viktig del i utbildningen och fantastisk miljöträning. Min häst tillhör ju inte toppskiktet men jag är övertygad om att min tränare kommer visa henne så bra det bara går
 
Där till och från hela veckan. vänner med kvalade hästar i dressyr och hoppning och auktionen. Jag ser mest fram emot 4-års... som alltid.
 
Jag hade lite ångest över om jag skulle åka lördag eller söndag, hade velat se 4-årsfinalen i dressyr på lördag men har bestämt mig för att åka på söndagen och kika på 5- och 6-åringarna :)
 
Bor ju alldeles för långt bort, men kommer att se fyraårsfinalen på webben as always. En av årets höjdpunkter:).
 
Åker ner på måndag kväll.kommer vara där hela veckan och gå en av kurserna på fredag.☺ det är första gången jag är där. Ska bli så roligt. En liten mini semester.
 
Skulle åkt dit och groomat men nu har min egen häst boxvila och då vill jag inte lämna ut ansvaret till någon annan. Synd för det hade varit kul! Går min kompis och hennes femåring till final (hoppas hoppas) så kanske jag flyger ner ändå, och kollar.
 
Jag sörjer lite att jag förmodligen inte kommer hinna se så mkt, om ens något alls, av lördagen (startar fälttävlan)... Hade jättegärna velat se 3-årsklassen eftersom jag har en 2-åring e. Floricello och han har 7 avkommor som ska gå där. Och testridningen brukar ju också alltid vara intressant.
 
Jag sörjer lite att jag förmodligen inte kommer hinna se så mkt, om ens något alls, av lördagen (startar fälttävlan)... Hade jättegärna velat se 3-årsklassen eftersom jag har en 2-åring e. Floricello och han har 7 avkommor som ska gå där. Och testridningen brukar ju också alltid vara intressant.

Men går inte 90 klassen över två dagar?
 
Men jag såg nu att iaf Riksstoklassen är flyttad till Fredag kväll, så hinner se ett par Floricello-hästar iaf!
 
Jag (aka statistiknörden nr 1) har gjort en liten sammanställning över hur många avkommor till olika hingstar som kommer till start på championaten, tänkte att de kunde också vara roligt att se hur de olika linjerna är representerade, men vet inte riktigt vilka linjer jag ska skilja på/slå ihop :p

Brukar man t.ex. skilja på Jazz-linjen och Florestan-linjen? Båda har ju grunden i Furioso xx, liksom Voltaire som är mer representerad på hoppsidan.

Gräver man tillräckligt långt bak i fullbloden som ju oftast finns i grunden för hingstlinjerna så finns det ju bara 3 linjer :cautious: Någon som har mer koll på vilka linjer man brukar räkna som egna? :)
 
Jag (aka statistiknörden nr 1) har gjort en liten sammanställning över hur många avkommor till olika hingstar som kommer till start på championaten, tänkte att de kunde också vara roligt att se hur de olika linjerna är representerade, men vet inte riktigt vilka linjer jag ska skilja på/slå ihop :p

Brukar man t.ex. skilja på Jazz-linjen och Florestan-linjen? Båda har ju grunden i Furioso xx, liksom Voltaire som är mer representerad på hoppsidan.

Gräver man tillräckligt långt bak i fullbloden som ju oftast finns i grunden för hingstlinjerna så finns det ju bara 3 linjer :cautious: Någon som har mer koll på vilka linjer man brukar räkna som egna? :)
 
Från mina uppfödarvänner i Hannover fick jag höra att Ferro och Jazz och Voltaire där ska räknas som egna linjer fast de alla är Furioso. Tidigare har ju de tyska förbunden varit strikta i sitt hingstlinjetänk med obligatorisk namngivning osv men de fick problem när de tog in många kwpn med årgångsbokstav.
Och när ursprunget ligger 100 år tillbaka och linjen är jättestor torde de genetiska sambanden vara rätt urvattnade. Men lite kul att hålla reda på är det om man är tillräckligt nördig....ser fram emot att läsa din sammanställning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 713
Senast: Roheryn
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 975
Senast: fio
·
Avel Vet inte om vi brukar ha en Championatstråd här på Avel, men det tycker jag nog att vi borde :D Vilka ska dit och vilka dagar? Någon...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 406
Senast: WBanna
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 728
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp