Breda hästar

L

lilla_mamma

På sistone har alla islandshästryttare fått för sig att de har extra breda och extra korta hästar. Det stämmer säkert i många fall, men långt ifrån i alla. Men för oss som verkligen har den typen av häst är det ett elände att hitta en vettig sadel, eftersom majoriteten av alla sadelmärken slutar någonstans vid 105 grader.

Jag är nyfiken på hur vanligt det egentligen är med sådana sälmodeller, och hur bred en islänning egentligen kan bli. Ni som har mätt era hästar, hur breda/korta är de? Vad har ni för sadlar?

Själv har jag två köksbord på 110 grader, den ena 47 cm, den andra 43. Jag rider bomlöst.

115 och 117 grader, jag har sadlar till bägge en som är 40 cm och den andra är jag llite osäker på men under 45 cm är den dock.

Använder County competitor X-vid (ligger nog på kring ca 112 grader. Finns att beställa i XX-vid för den som önskar...) Ligger bra på samtliga hästar här hemma, från den lite smäckrare till köksbordet. Vet dock inte vilka gradmått hästarna har. Fixerar mig inte vid sådant (säkerligen bra hjälpmedel) då passformen är viktigast oavsett.
Idag finns det ju ett helt annat utbud på sadlar! Inte minst breda, verkar ju som om tillverkarna börjar fatta vad som är på gång!
Kolla exempelvis in lillhastenistav.se hemsida, finns åtskilliga breda sadlar att välja på där.

Sen vet jag inte om man kan generalisera det här med mankbredd, hästar är ju individer...

Min hest har jeg målt til å være mellom 105 og 110 grader et sted, og jeg synes ikke han er spesielt bred egentlig! Jeg vil tro at gjennomsnittsislandshesten ligger på ca 110 grader...

Hej
Min pålla som är kort och något överbyggd ligger på ca 108 grader och längden på en sadel max 43 cm. Det har blivit en bomlös till henne.
M vH M

Ni som har bomlöst till islänningar, vad har ni för märke? Mår hästarna bra av det? Har för mig att jag läst i Kicki Näslunds sadelbok att bomlöst ger för kraftigt tryck där du sitter på hästen, och att hon inte rekommenderar det. För visst är det så att det är lättare att få en bomlös sadel som passar bra? (undrar en med en kortryggad, överbyggd pålle)

Svala var 93 grader när sadelmakaren mätte henne, nu är hon bredare. :) Hon har en Labelle Dominus 17".
Askja är drygt 100 grader. Hon har ingen sadel.

Hej
Nu har jag inte haft min bomlösa så länge så jag kan inte uttala mig ännu. Men jag har en Star-Trekk och det lilla min häst har haft den på sig verkar hon trivas med den.
Hon har tidigare (innan jag köpte henne) haft en sadel som har tryckt, gjort gropar, vid bakvalvet. Den bomlösa har faktiskt inte åkt fram heller på det lilla jag haft den på henne :bow:.

Jag har också lite problem vid bakvalvet. Annars fram ligger det ok med 2 - 3 fingrar emellan när jag sitter på, och inget ojämnt på anläggningen, utom just något längst bak på bossorna. Dessutom får jag känslan av att bossorna bak ligger uppepå hästen, och sadeln vill glida bak. Men med din bomlösa så formar sig sadeln efter ryggen där bak då eller är det så att din Star Trekk är väldigt kort?

Min pålle är, mätt med vanligt måttband - 9 cm bred över ryggen. Alltså den yta bossorna ska ligga på runt om ryggraden. Ryggen är kort, 39 cm.

Han fick, men hjälp av sadelutprovare en Prestige Top Dressage i bomvidd 37. Nu har vi använt den lite över en månad o skall nu "utvärdera" sadeln tillsammans med sadelutprovarna.

Min andra ridhäst är mera normal, drygt 111 grader. Nu har hon lagt på muskler när vi börjat träna så skall för säkerhets skull se om hennes sadel passar. Hon har en Loftur på 110 grader. Hon är liten o nätt, så Lofturen var den enda sadel som hon inte drunknade i (för lång o massiv)

Hej
Star-Trekken är 52 cm lång. Den formar sig efter hästen. Den ser inte ut att vara så lång som den är ändå.
Vill du kan jag maila en bild på min häst med sadlen på, du kan pm:a mig i så fall.
M vH Mannis

"Jeg vil tro at gjennomsnittsislandshesten ligger på ca 110 grader... "

Det tror inte jag. När jag mätte mina roade jag mig med att gå runt i stallet med min fina tillböjda kulo-ledning, och det var ingen av de andra som var lika bred som mina (110 grader). Den smalaste skiljde det sisådär 8 cm jämfört med mina.

Det är ju lite intresant att det kan skilja sig så mycket inom en ras. Ändå anser många tillverkare att det räcker med small, medium, large. Men, som sagt det kanske håller på och ändrar sig.

En bomlös passar i princip alla hästar eftersom den inte har någon storlek. Om den är för lång tex gör inte det så mycket, eftersom den ger efter. Jag vet att Kicki inte gillar bomlösa, eftersom de inte fördelar vikten, men jag undrar hur stor roll det spelar i praktiken. Vi moderna ryttare rider ju inte så vansinnigt mycket/länge att det borde ha någon större betydelse. Dessutom är ju ett dilemma vi islandsryttare har att vi är stora och våra hästar små. Om vi skaffar en tillräckligt liten sadel för hästen kanske våra rumpor inte får plats. Dessutom är risken att kombinationen liten sadel/stor rumpa medför att vikten snarare koncentreras. Jag tror nog att anläggningsytan kan bli minst lika stor med en bomlös som med en liten bomsadel. Dessutom sitter man ju inte helt still, så jag tror att rädslan för punkttryck är överdriven.

Min gammelpåller har klart och tydligt deklarerat att han inte tänker befatta sig med bomsadlar hädanefter, så skadligt kan det knappast vara.

Det tror inte jag. När jag mätte mina roade jag mig med att gå runt i stallet med min fina tillböjda kulo-ledning, och det var ingen av de andra som var lika bred som mina (110 grader). Den smalaste skiljde det sisådär 8 cm jämfört med mina

Dessutom hörde jag idag en mycket otrolig sak, en häst som på 8 månader vidgade sig 15 grader pga sadelbyte til en redare och bättre. Denna häst blev tvungen att byta sadel igen, som ni säkert förstår. :D

Här har Boj en stor poäng.

Hästarna har så smala ryggar (omusklade med "hål" bakom manken i värsta fall) just därför att de har för smala sadlar.

Om inte hästen begränsas av en för trång sadel så kan ju ryggmusklerna utvecklas i fred och då är min fulla övertygelse att alla islänningar i ett optimalt närings- och rörelsestatus ligger över 95 grader och de flesta över 110.

Medan de flesta sadlar är under 90 grader ;)

Mina unghingstar som växer upp i flock passar tex oftast i unghästinridningssadeln som är 120 grader innan någon har klämt in ryggen på dem med en för trång sadel...

En urgammal (70-tal) bajsbrun indisk lågprissadel med Poul-Erikbygel. 16,5" i sitsen och bananuppböjda spadar bak. Ser ut som en kopia på Lewan nästan, fast kortare. Det är en av Ann-Marie Östbyes allra första Islandssadlar tror jag, den tillhörde hennes gamla Blésa på tidigt 80-tal innan jag tog över den.

Sigman och/eller Horsesavern brukar också passa hyfsat när man vill rida i något som fjädrar mer och pållen inte är höstfet längre. De är 105 grader och töjbara till 115.

Hej hej!
Det har ju varit diskussioner om detta med sadlar innan. Nu har jag bestämt mig för att fatta och lära mig :banana:

Snälla kan någon förklara på ett enkelt sätt hur man mäter graderna på hästens rygg. Och hur mäter jag graderna på min sadel. Jag har en Wintec Pro (tror jag den heter).

Hur vanligt är det att en sadel är för bred?

Suck, det är verkligen en jungel det här och skall man ut i den? Ja, för hästens skull.....

Mvh Åsa

Liknande trådar

Islandshäst En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har du ens suttit på en islandshäst? Det...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 114
Senast: Hedinn
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 424
Senast: _Zacke_
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 147
Senast: Nielaa
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 759
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar