Det där med sadlar är ett elände. Jag har tex en Tpo Reiter Spor 2000 som sadelmakaren breddat för genom att flytta ut bossorna så kanalen blev vidare också. Denna sadel är inte lång och har ganska korta spatlar bak som skall vara fjädrande, men de är alldeles för raka. De borde vara mer uppåtsvängda för att passa en häst med normalt rundad rygg och sadelläge. Annars trycker spatlar på njurpunkterna bak. Däremot ligger den utmärkt på en häst med en lång, rak rygg, lite typiskt femgångsbyggd. Sedan kan jag ta den betydligt längre Piet Hoyos sadeln och den kan ligga på en kortare häst, trots att den har längre spatlar. Men dessa är mer svångda och slutar inte mitt över njurarna så därför slipper man det trycket.
Jag anser att det viktigaste är inte hur lång sadeln är utan att den inte trycker där den slutar och att den inte hindrar hästens rörelser.Och ibland undrar jag om kanske de långa islandssadlarna med långa spatlar kanske inte är så dumma. Bättre att de går förbi det känsliga stället än slutar just där och skapar ett väldigt lokalt punttryck. I alla fall är det vad mina hästar säger om sadlarna.
Själv trivs jag väldigt bra i min Nordica och den passar på flera hästar, dock inte de bredaste. Den är hyfsat kort och svängar upp bak och har inga spatlar. Den ligger väldigt stadigt och bra på de flesta av mina ridhästar men så har de ett bra sadelläge och lagom hull. Mina grövre hästar skulle den dock inte passsa till. Då behöver den vara bredare.
Jag tänkte skaffa en nyare typ av bomlös med ordentlig kanal ( det saknar tyvärr många bomlösa ) till dessa bredare saker. En så bred häst får man en bra fördelning av trycket även i en bomlös sadel. Men jag vet inte vilken sort. Dessutom är bomlös sadel lättare att känna i både för häst och ryttare, vad den andre vill och gör. Det är kanon vid töltinlärning. Men som sagt, förutsat att den har rätt fördelning av tyngden och skonar ryggen.
Jag blev imponerad av hur bra en bred Kingston dressyrsadel låg på en kort och rejält bred valack jag hade. Den låg perfekt på honom och hade bra bomvid och bred kanal.
Till Silverkedjan: Jag håller med dig Tim:vi omformar hästarnas ryggar efter alltför smala sadlar istället för att göra tvärtom. Vansinnigt! Men det syns ju också. Som en veterinär uttalade sig vid en visning av islandshästar för ett par år sedan: "Har aldrig sett så många felridna hästar utan ryggmuskler på samma ställe!" En smal sadel, med smal bom och sedan rida med hästens rygg sänkt och nosen pekande, det är perfekt om man vill ha ryggraden högre än ryggmusklerna, dvs förstöra ryggmuskulaturen!
Det är svårt att hänga med i sadelmarknaden men jag letar också en kort, bred sadel utan dessa förbaskade spatlar utan som är uppsvängd i bakvalvet ordentligt och/el bomlös som fördelar trycket korrekt. Jag har ett par som är superbreda över manke och rygg och dessutom har kort rygg.
Uland Island är lagom lång el rättare sagt kort. Men den är för smal och har för smal kanal. Tänk om den gjordes bredare och med bred kanal så hade man ett riktigt bra och billigt alternativ. Men den är tråkigt nog inte omstoppningsbar. Fler tips mottages tacksamt!
Anette