Breda hästar

Är det den gamla Wintecen utan ställbar bomvidd och med Feldmann-stuk så är den ca 90 grader i bomvidd och 50 cm lång. Nyligen har det dock kommit nya Wintec i Islandsmodeller som jag tror har utbytbar bomvidd (har inte sett dem, har någon annan gjort det?) - i så fall beror det på vilket järn som sitter i.

Jag har sett en! Vet en tjej som köpte en sån till sin unghäst just för att den har utbytbara järn så att hon kan ha samma sadel under hela tillväxtperioden. Enligt henne fungerade den utmärkt! Den är väldigt lätt och i nån sorts syntetmaterial - men det kanske ni visste redan?

HOn försökte förklara hur man skulle byta järnen, men jag begrep aldrig riktigt hur det skulle gå till. Men tydligen är det något man kan göra själv iaf...

aha, tack :)

Alla wintecsadlar är i syntet. Men tyvärr så brukar bomjärnen inte räcka till till islänningarna :( Jag vet också att en del haft problem med andra ställbara wintecmodeller att det bara är vinkeln fram som ändras och att det kan bli för "spetsigt" ändå längre bak.

Men det måste ju vara bättre än den gamla med fast smal vidd för den passar ju inte många hästar....

Har testat att byta järn en gång på min Loftur, och det är fasen ingen enkel business. Lejde sambon till hjälp, och trots styrka och bra verktyg så var det tufft jobb!

Mina hästar är 105 resp 106 grader. Dom var inte alls så breda som jag hade trott. Men något dom är så är det korta. Detta skapar en del problem mellan mig och min ena häst. Han skulle gärna ha en 16tum, men min rumpa behöver 18tum.... Jag får efterskänka honom till en liten människa som inte kommer växa mer... :crazy: Skämt och sido vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Har funderat mer och mer på bomlös - men dom är ju så långa! Måste ju se groteskt ut med en sådan på min lilla lilla korta, svankiga häst...

På de flesta sadlar skiljer det inte mycket i längden mellan 16 resp 18 tum säte, min Pioneer blev endast ½ cm längre med 18 i sätet än om den skulle varit 16.

Vi har provat Pioneer och jag satt superbra i 18", kanon sits och väldigt bekvämt, men den såg sp STOR ut på min häst! Provarna sa att den var precis, den fick inte vara en millimenter längre, men jag tyckte att det inte kändes bra. Visst att dom inte skulle pracka på mig en sadel som inte verkligen passade, men jag vet inte.... Det känndes inte bra att den var så precis. Jag blev kär i en flatback som såg ut att ligga bätte på hästen, men utprovarna tyckte inte att jag satt bra i den. *suck* Vad gör man? Jo - man letar vidare! "Jippie"

Husk at på islandshester kan salen gå bak til dit hvor man kjenner det siste ribbenet, og så en rett linje opp derfra, forstår ni?

På "store brune hester" skal ikke salen ligge lenger bak enn det bakerste ribbenets UTSPRING (altså der det bakerste ribbenet er festet i ryggsøylen) men bruker man disse reglene på en islandshest vil det si at de aller aller fleste hestene ikke kan ha lenger sal enn litt over 40cm, dvs at normale voksne mennesker burde finne seg en annen rase... Dette blir for hysterisk!

Jeg sendte en mail til danske Rikke Mark Schultz (veterinær, kiropraktor, som har skrevet boken "forstå din islandske hest") om akkurat dette, og hun svarte at så lenge salens dypeste punkt lå MIDT i salen, kunne salen godt nå ut til ca tredje lendehvirvel.

Jag accepterar inte sadeln längre ut än sista revbenet, därefter kommer trycket på mjukdelen mot ländryggen. Detta tycker många hästar är fruktanskvärt obehagligt, och man kan lätt se att de spänner sista delen av ryggen sk styv rygg och hamnar ofta i passtakt.

Men mener du da:

1. stedet der siste ribben går ut i fra ryggsøylen

eller

2. stedet som ligger i en rett linje opp fra der man kan kjenne hestens siste ribben

Det utgjør nemlig ca 5cm forskjell, og kan ha mye å si når det gjelder valg av sal...

Faktum är att det kan vara lite individuellt, vissa hästar skall inte ha en sadel som passerar revbensfästet och andra kan det vara ok för men inte passera själva revbenet.

Luddig förklaring kanske, men det är svårt att beskriva utan att ha ett objekt rakt framför sig som man kan peka och visa på.

Orsaken till förklaringen är den jag angav tidigare, man måste se lite till vad hästen själv anser. :D Är hästen av en sådan typ som lätt styvar av sig i länden, skall man nog välja en sadel som ser till att länden går helt fri så hästen kan röra den utan påverkan och tryck.

Jag har vänner som kör med Wintec Dressyr på sina isisar och den funkar jättebra. En av de har till sitt sto en med luft i vita koppjärnet och jag tror den är som bomvidd 33.

En annan har en med det extra breda koppjärnet (den pållen ligger mittemellan d vita och de extra breda) till sin valack och det är den med vanlig stoppning.

Har för mig att det extra breda ligger på 34 el 35 men jag kommer inte ihåg helt säkert...

:rofl:

Jag vet inte hur bred min Pålla är med rätt bred i alla fall, hade hemma en sadleförsäljare och provade olika modeller. Det blev en Goertz liberty med extra extra bred bomvidd, tycker nog att den sitter bra på henne, kanske den kunde vara ngt kortare, men hon är rätt stor och har ganska lång rygg

Det där med sadlar är ett elände. Jag har tex en Tpo Reiter Spor 2000 som sadelmakaren breddat för genom att flytta ut bossorna så kanalen blev vidare också. Denna sadel är inte lång och har ganska korta spatlar bak som skall vara fjädrande, men de är alldeles för raka. De borde vara mer uppåtsvängda för att passa en häst med normalt rundad rygg och sadelläge. Annars trycker spatlar på njurpunkterna bak. Däremot ligger den utmärkt på en häst med en lång, rak rygg, lite typiskt femgångsbyggd. Sedan kan jag ta den betydligt längre Piet Hoyos sadeln och den kan ligga på en kortare häst, trots att den har längre spatlar. Men dessa är mer svångda och slutar inte mitt över njurarna så därför slipper man det trycket.

Jag anser att det viktigaste är inte hur lång sadeln är utan att den inte trycker där den slutar och att den inte hindrar hästens rörelser.Och ibland undrar jag om kanske de långa islandssadlarna med långa spatlar kanske inte är så dumma. Bättre att de går förbi det känsliga stället än slutar just där och skapar ett väldigt lokalt punttryck. I alla fall är det vad mina hästar säger om sadlarna.

Själv trivs jag väldigt bra i min Nordica och den passar på flera hästar, dock inte de bredaste. Den är hyfsat kort och svängar upp bak och har inga spatlar. Den ligger väldigt stadigt och bra på de flesta av mina ridhästar men så har de ett bra sadelläge och lagom hull. Mina grövre hästar skulle den dock inte passsa till. Då behöver den vara bredare.

Jag tänkte skaffa en nyare typ av bomlös med ordentlig kanal ( det saknar tyvärr många bomlösa ) till dessa bredare saker. En så bred häst får man en bra fördelning av trycket även i en bomlös sadel. Men jag vet inte vilken sort. Dessutom är bomlös sadel lättare att känna i både för häst och ryttare, vad den andre vill och gör. Det är kanon vid töltinlärning. Men som sagt, förutsat att den har rätt fördelning av tyngden och skonar ryggen.

Jag blev imponerad av hur bra en bred Kingston dressyrsadel låg på en kort och rejält bred valack jag hade. Den låg perfekt på honom och hade bra bomvid och bred kanal.

Till Silverkedjan: Jag håller med dig Tim:vi omformar hästarnas ryggar efter alltför smala sadlar istället för att göra tvärtom. Vansinnigt! Men det syns ju också. Som en veterinär uttalade sig vid en visning av islandshästar för ett par år sedan: "Har aldrig sett så många felridna hästar utan ryggmuskler på samma ställe!" En smal sadel, med smal bom och sedan rida med hästens rygg sänkt och nosen pekande, det är perfekt om man vill ha ryggraden högre än ryggmusklerna, dvs förstöra ryggmuskulaturen!

Det är svårt att hänga med i sadelmarknaden men jag letar också en kort, bred sadel utan dessa förbaskade spatlar utan som är uppsvängd i bakvalvet ordentligt och/el bomlös som fördelar trycket korrekt. Jag har ett par som är superbreda över manke och rygg och dessutom har kort rygg.

Uland Island är lagom lång el rättare sagt kort. Men den är för smal och har för smal kanal. Tänk om den gjordes bredare och med bred kanal så hade man ett riktigt bra och billigt alternativ. Men den är tråkigt nog inte omstoppningsbar. Fler tips mottages tacksamt!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Jag var inne och tittade på din sadel och den slutar verkligen på samma farliga ställe som min Top Reiter Sport 2000 och trycker då vid flanker och njurpunkter. Nu ser jag bara på bild vilket alltid är vanskligt men jag håller med dig om att du bör byta sadel. Din sadel skulle antagligen också passa på en häst med en väldigt rak rygg, lite typiskt femgångsbyggd med mycket pass. Men med reservation att jag bara tittar på en bild.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Islandshäst En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har du ens suttit på en islandshäst? Det...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 114
Senast: Hedinn
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 424
Senast: _Zacke_
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 147
Senast: Nielaa
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 759
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(