Bred brösta

P

prallan

Min shettis är förstor för sin brösta, och istället för att köpa ett helt nytt sele, vill jag köpa en ny (eller beg.) bred brösta, för bröstsele. Det nuv. sitter fast i däckeln, men det går att lösa:)
Finns det, är det någon som vet?

Sv: Bred brösta

Det går nog bra attt använda bröstan tror jag,:idea: men där är inga tömringar på den "skitselen"... :(

Hoppas du får det till och passa :)

Mvh
Eran Emma

travshopparna kan ha nåt. bred träningsbrösta. Köp en kort så du kan fästa draglinorna i den.

det blir alldeles för dyrt att bara köpa en brösta oftast. Ibland är det billigare att låta en sadelmakare göra en, eller helt enkelt erbjuda sin häst en riktig sele genom att man väntar med körningen tills man har råd. Kolla på equilex.se och driveout.se

Pengarna är inget problem, men eftersom resten av selet är helt och passar, tyckte jag det var onödigt att köpa ett nytt.

Den sele du har är inget en häst ska behöva jobba i, så om pengar inte är problemet, så är det dags för en riktig sele :)
Den selen du har hindrar din häst, och kan skada den. kanske har du inte ens baksele och draglinor?

jag rekommenderar selar.se de har superfina selar för ca 7000:- även billigare.

Vad är det för fel på ett bröstsele?? Vad vet du om vad jag har för sele?:confused:
Det ända som inte passar är bröstan, och jag VET det, och dess risker. Jag har jobbat inom travet i flera år i både Sverige och utomlands, så jag har koll....
Jag undrar om det finns lösa bröstor till bröstsele, om inte så köper jag självklart ett nytt sele.
Jag förstår inte DITT probem?
Men tack för tips på sidorna iaf

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte mig att du hade en riktig sele, hela faderullan (draglinor mm) .

Om du har en riktig sele kan du ju alltid köpa en french coller brösa då de passa nästintill ALLA hästar :) Gå in på www.driveout.se de har lösa bröser men de kostar ju lite, men de är säkert värt det :D

Mvh
Eran Emma

Om bröstan sittar fast i däckeln är det inte så svårt att
gissa vad du har för sele;)

Klart det finns lösa bröstor att köpa, finns inga "fasta" inom skolkörning.

Att ha varit i travvärlden säger ju ingenting om vad du kan inom
Skolkörning, vilket detta forum är.

driveout.se
equilex.se

Nej, men att jag har koll på hästens rörelsemekanik och behov när den körs, oavsett dicipin.
Jag ser ju att den inte passar, det är ju därför jag vill ha en annan....

French såg inte ut att passa selet, men brösta med draglinor låter perfekt:idea: (Har iofs draglinor redan;))

Vad är det på selen som passar då? Däckeln?
Sådana selar brukar inte ha så bra kvalite ens på det
så det enklaste och mest ekonomiska är nog att köpa en ny bra sele
som du kan få ut något för om du sen ska sälja den.

Varför skulle inte en french passa selen föresten?
*nyfiken*

Jag fick hem ponnyn med ett sele, är gedigen kvalité men kanske antik pga passformen:crazy: Jag har inte kört (utöver trav) på många år, och har inte hängt med i utecklingen, men såhär såg bröstselar ut när jag lärde mig köra. Jag har iaf märkt att bröstan inte passar:) French har ju spännen till draglinorna, och mina linor har hakar, blir FÖR mycket pussel. Sen tycker jag den ser obekväm ut:o
Däckeln ligger bra, kan kanke ta bilder om någon vill se?

6008.jpg

är det en sån här sele du har? Det är en enkel bröstsele, som säljs utan draglinor och baksele. Den har en däckel utan järn i vilket ger tryck på ryggen, bröstan sitter fast så den skaver och inte följer bogrörlserna, och nr hästen bromsar måste den ta emot hela rockardens vikt i armhålan, svansroten och manken. Att denna sele säljs beror på att folk inte vet bättre, och okunskap ifrån affärerna.

Att jag trodde du hade en sån sele är för att det finns inga bra selar med fast brösta.

Skicka gärna in en ekipagebild, jag är nyfiken på hur du löst draglineproblematiken!

Jag kan sela på honom, men jag kör inte honom pga att det sitter dåligt. Det är ett liknande sele i modellen med fast brösta, men naturfärgad. Jag vill ju ha en brösta med draglinor nu, hade hoppats det fanns i natur, men allt är ju svart:(
Draglinorna har hon som hade ponnyn innan fixat själv, med rep och typ karbinhakar, så min tanke var, behålla däckeln då jag tycker den ligger bra, snygg naturfärg, välvårdad och mjuk, och köpa ny brösta till. Nu kommer det inte se klokt ut med naturdäckel, svart brösta och replinor:o Inte heller naturdäckel och svart "långbrösta" ser stilrent ut. Funderar på att sy upp en långbrösta i natur:), eller köpa nytt svart:smirk:

japp travet har breda lösa bröstor både med långa o korta fästen eller vad man ska kalla det; linor???
Här bild på en med långa "linor" som man fäster i vagnen.
Vi i travvärlden har det då vi tränar.
6120.jpg

Senast ändrad:

Funkar inte...är lika kasst som att binda fast hästen i skaklarna i en skitsele (enkel bröstsele)

Ska du ha en travbrösta ska du leta efter en KORT BREDbrösta.

Man köper inte bröstor med draglinor, draglinor ingår alltid i en bra sele. Bröstan är separat. Till de draglinorna ska du ha en svängel där du trär över draglinan, ev löser fastsättningen på annat sätt om den svängeln du har nu inte passar.

Jag tycker du ska tänka om lite, och köpa en komplett sele med en bra däckel med järn i som ger ryggfrihet och ligger stabilt. Ska man köra sin häst ska man ju ha rätt grejer till det, även om din häst inte säger ifrån nu.

Jag har aldrig i hela mitt verksamma liv sett en enkel sele av din modell ligga bra på någon häst, stor som liten.
Jag förelår att du kontakt en duktig kusk, förening eller annat så du får se på riktiga selar. Då kommer du att förstå hur allt hänger ihopa. Lättare när man ser det själv.

Det finns snygga naturfärgade selar på selar.se, och hos börjes idealselesortiment i en ganska låg prisklass om det är priset som bekymrar dig.

hade du bild?

Pga att det alltid regnar, och andra orsaker har jag inte kunnat fota ännu:cool: Jag har kollat runt lite, men naturbrösta verkar omöjligt att hitta:crazy:
Jag ska köpa ett nytt sele, vad tycker ni om detta att köra i max 1 dag/veckan med mina barn?
http://www.selar.se/images/TU105.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 567
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London