Breaking Bad - spoilers ALLA säsonger!

Är det inte intressant att se något som är mörkt och inte moraliskt?
Nja alltså. Jag älskar Narcos exempelvis och där kan vi snacka mörk och inte moraliskt, osympatisk karaktär som man ändå sympatiserar med. Men BB är SEGT. Säsong tre, där händer det nästan ingenting alls. Jättemånga jag pratat med har tröttnat halvvägs igenom. Och jag tyckte nog inte att BB var så mörkt, bara långtråkigt och frustrerande? Typ "oj nu hamnade han i knipa men han kommer ta sig ur den i sista sekund för han är så brainy och ja, titta nu gjorde han det" X5 säsonger.

Bara för att jag inte tyckte om den betyder det inte att jag inte förstått den. Snälla kom inte med det, det blir så himla tråkig diskussion då.

Jag tyckte att det var fem säsonger av en väldigt nöjd man som det gick upp och ner för, men som ändå var nöjd med det han gjorde. Han sa det själv i säsong fem, sista avsnittet: han gjorde det för sig själv, han tyckte om det han gjorde.

Jag tolkade honom som att han dog rätt nöjd. Visst han bölade en del för att sonen inte ville prata med honom men i hans värld gjorde han sin familj rätt: han dödade hotet (hoten) och såg till att de fick pengarna. Värsta straffet hade varit att han INTE kunde skydda dem från hoten och inte ge dem pengarna, förslagsvis genom att hamna på kåken.
Jag tolkar inte alls det så. Tvärtom. Han dog inte alls nöjd. Han dog som en slagen man som kommit till insikt försent. Inget gick att reparera längre. Han fattadr hur mycket sjukt han gjort och att det inte ens var för någon annans skull. Han fattade att han var en dålig människa och inte ens var värd sin familj längre

Ja jag tyckte den visade en verklig bild om än regisserad sådan. En sorglig, smutsig bild
Fast den är ju jätteoverklig? :confused: Försöker vem som helst börja göra meth att sälja kommer det gå våldsamt annorlunda än det gör för Walter White, det ska man ha klart för sig.

Han kommer ju undan hela tiden för att 1) han är smartast i hela världen och 2) han har mer tur än Alexander Lukas.

Fast den är ju jätteoverklig? :confused: Försöker vem som helst börja göra meth att sälja kommer det gå våldsamt annorlunda än det gör för Walter White, det ska man ha klart för sig.

Han kommer ju undan hela tiden för att 1) han är smartast i hela världen och 2) han har mer tur än Alexander Lukas.
Alltså nej inte så. Utan bilden av att det inte lönar sig, man är inte tuff, folk som använder droger är inte coola och fräscha som i dåliga komedier, saker man gör ger ringar på vattnet o.s.v.

Nja alltså. Jag älskar Narcos exempelvis och där kan vi snacka mörk och inte moraliskt, osympatisk karaktär som man ändå sympatiserar med. Men BB är SEGT. Säsong tre, där händer det nästan ingenting alls. Jättemånga jag pratat med har tröttnat halvvägs igenom. Och jag tyckte nog inte att BB var så mörkt, bara långtråkigt och frustrerande? Typ "oj nu hamnade han i knipa men han kommer ta sig ur den i sista sekund för han är så brainy och ja, titta nu gjorde han det" X5 säsonger.

Men just det här med att se en karaktär som man själv inte sympatiserar med kan jag tycka är intressant i sig. Men så är Främlingen en av mina favoritromaner, så jag antar att jag kanske är lite svag för det (fast kanske inte i tv-serieformat?). :)

Alltså nej inte så. Utan bilden av att det inte lönar sig, man är inte tuff, folk som använder droger är inte coola och fräscha som i dåliga komedier, saker man gör ger ringar på vattnet o.s.v.
Jag tror många tittar på serien och tänker 1. det där var lättare än jag trodde (han blev methkungen av USA på cirka noll komma två sekunder) och 2. X och Y hade jag undvikit för det var bara dumt (X och Y är då dumma saker som WW gjorde, som faktiskt hade kunnat undvikas).

Jag tror inte alls att den har så avskräckande faktor som du tror att den har. Jag vet massa unga killar som sett serien och tycker att Walter White är så satans cool och grym.

Men just det här med att se en karaktär som man själv inte sympatiserar med kan jag tycka är intressant i sig. Men så är Främlingen en av mina favoritromaner, så jag antar att jag kanske är lite svag för det (fast kanske inte i tv-serieformat?). :)
Ja, då gillar du säkert BB! Den är låååång dock, och i mitt tycke seg.

Jag gillar inte serier där jag bara hoppas att allt ska gå dåligt för huvudkaraktären, där jag inte sympatiserar alls och ser noll poäng med det personen gör. Och att sen se det i fem långa säsonger och huvudpersonen kommer ur alla jättesvåra knipor i sista sekund hela tiden tack vare tur, nja då lessnar jag. Alla är dumma och gör dumma fel men han seglar genom serien som den enda med en hjärna, thanks but no thanks.

Jag tror många tittar på serien och tänker 1. det där var lättare än jag trodde (han blev methkungen av USA på cirka noll komma två sekunder) och 2. X och Y hade jag undvikit för det var bara dumt (X och Y är då dumma saker som WW gjorde, som faktiskt hade kunnat undvikas).

Jag tror inte alls att den har så avskräckande faktor som du tror att den har. Jag vet massa unga killar som sett serien och tycker att Walter White är så satans cool och grym.
Seriöst???

Oj. Jag tycker så totalt tvärtom att jag inte vet vad jag ska säga. De jag pratat med har tolkat serien ungefär som jag, och inte alls tyckt att walt är cool eller så.

Fast nu hsr alla jag pratat med varit i min ålder, jag vet inte hur unga killarna du pratat med har varit. Kanske de helt enkelt inte fattat vad serien handlat om.

Jag tyckte också att den var helt overklig. För mig får det gärna vara skruvat, bara det är skruvat på ett smart sätt. Det var inte detta.

Jag älskar BB, har sett ALLT flera gånger. Fast jag tycker synd om honom genom hela serien, det kan vara synd om en skitstövel också ;)
Underbar serie, troligtvis min favorit genom tiderna.

Åh åh, jag tror inte alls det är meningen att man ''ska'' heja på skyler och WW, alls. Tror det är meningen att man ska tycka synd om WW sen ska det twistas till ''Han är ju SJUKT galen'' genom serien.

Jag gillar skådespelaren som har huvudrollen så set var typ därför jag gick med på att se BB. Men tycker den är lite orealistisk. Eller ja jag har aldrig sysslat med knark så kan ju inte avgöra sanningshalten egentligen. Var så länge sen jag såg den så minns typ bara fragment.

Vad är det Janes pappa gör som gör att folk dör? Det minns jag inte alls.

Jag tyckte också att den var helt overklig. För mig får det gärna vara skruvat, bara det är skruvat på ett smart sätt. Det var inte detta.
Ja, helt sanslöst overklig. Jag och maken satt hela tiden och bara "jo men tjena", fem säsonger igenom.

Huvudpersonens beslut är inte logiska, de andra karaktärernas beslut och hur de fungerar är inte logiska och slutligen: DET GÅR INTE TILL SÅ. Du kan inte bara ramla in som nån random high school-lärare och läxa upp farliga knarkkungar. Good luck säger jag bara.

Ja, då gillar du säkert BB! Den är låååång dock, och i mitt tycke seg.

Jag gillar inte serier där jag bara hoppas att allt ska gå dåligt för huvudkaraktären, där jag inte sympatiserar alls och ser noll poäng med det personen gör. Och att sen se det i fem långa säsonger och huvudpersonen kommer ur alla jättesvåra knipor i sista sekund hela tiden tack vare tur, nja då lessnar jag. Alla är dumma och gör dumma fel men han seglar genom serien som den enda med en hjärna, thanks but no thanks.

Haha, jag blir lite sugen på att ge serien en chans nu. För att se hur de hanterat det här med att ändå få ihop fem säsonger trots att många säkert reagerat som du gör och för att se om de premisserna skulle hålla för mig eller inte i det formatet. :)

Håller med om det här, och tänker lite också att det är just den detaljen som gjorde att BB kändes så banbrytande (blev så hypad) när den kom? Droger, cancer och familjedrama är inga banbrytande ämnen i sig men att hela serien kretsar kring en karaktär som inte är tänkt att en ska sympatisera med kändes annorlunda och intressant. Det var iaf min tolkning :)

Jag är mest intresserad vad det är som gör att man kollar på 5 säsonger av en serie man tycker är helt värdelös? :p
Inte ett roligt svar (som jag tror du förväntar dig i och med smileyn): jag har lite OCD som gör att jag har svårt att sluta titta på nåt, läsa nåt el dyl som jag börjat på, även om jag tycker att det är dåligt. Jag kan sluta om jag tittat på nåt avsnitt bara men här har folk sagt att man ska ge det typ en säsong och då blir det jättesvårt för mig att sluta.

Jag vill helst inte ha några pissiga skämtsamma kommentarer om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka