Breaking Bad - spoilers ALLA säsonger!

@EmmaBovary Jag är inte med på hur du menar faktiskt? Jag ser det som grovt förskönat att det går till som det gör i serien.

Ja, vi ser knarkare som mår jättedåligt och vi ser misär och vi ser hemskheter. Folk är lessna och olyckliga och allt är hemskt. Men bara för att det inte är lika glättigt som en kass collegefilm (som vi ser en jämförelse med i början av tråden) betyder det inte för mig att det blir en realistisk serie. Bara att de lyckats med the bare minimum.

Det jag tycker är bäst med serien är han som spelar Walter White. Han gör en fantastisk prestation och man ser verkligen hur White förändras genom serien, hur han verkligen 'breaks bad' liksom. Men för mig är det inte tillräckligt för att ta mig igenom långa, tröga avsnitt där han konstant klarar sig tack vare att alla andra är dumma/klantiga eller att han har värsta turen. Men det är ju såklart en smaksak!

Finns ju folk bevisligen som gillar Stålmannen där Clark Kent hela tiden kommer undan att bli avslöjad med nöd och näppe. För mig blir det förutsägbart, ingenting i BB blev spännande för det gick ALLTID att räkna ut vad som skulle hända.

Jag tyckte det var en skitbra serie faktiskt! Nu är det ett par år sedan och jag minns inte särskilt mycket, men tyckte den hade färgstarka karaktärer och var strösslad med en hel del svart humor. :) Tyckte till och med om de där låååånga riktigt krystade familjescenerna! :D
Någon djupanalys gjorde jag aldrig! Det gör jag väldigt sällan av TVunderhållning å andra sidan, om det inte rör sig om ett djupt drama.

Av någon avskydde jag verkligen Skyler däremot, den skaran sällar jag mig till. Osäkert om det var karaktären eller skådespelerskan.

Tyckte till och med om de där låååånga riktigt krystade familjescenerna! :D
:D

Jag gillade också en hel av humorn! Vi skrattade en del faktiskt, båda två. Men så var det också många scener där jag började göra annat, för de var så lååååånga och inget hände för att föra historien framåt liksom.

Och yay att du är med mig i mitt anti-Skyler team :D.

Hade det varit realistiskt hade Skyler och ungarna varit döda för längesen. Två bindgalna tvillingar går hem till honom och sen blir återkallade - inte ett hot som familjen ens märkte av.

Med familj menar jag Skyler plus barn. Inte Hank, som är DEA agent och således har en helt annan hotbild mot sig.

När blir Skyler skadad? När blir barnen skadade? När blir huset skadat?

Jag tror inte att det finns en chans i världen att du kan vara gift och ha barn med en enorm drug lord och segla igenom det med minimal hotbild. Den stora hotbilden kommer i slutet: Jesse ska tända på huset (men gör det inte), vitmaktmänniskorna bryter sig in och hotar henne (men dödar henne inte, otroligt sympatiskt måste jag säga). Men innan dess lever ju Skyler och barnen som helt vanliga människor utan att någon gör en drive by shooting, utan att nån sätter fyr på huset etc etc.
mjo, själva hoten blir verkliga mot slutet, men hotbilden finns ju hela tiden - vilket också Skyler fattar, det tycker jag erbjuder ett lager realism eftersom hon agerar utefter det.

Jag tycker din ton känns lite trist faktiskt måste jag säga förresten. Onödigt trist.

Om du brinner så för serien att du måste vara pissy så vill jag inte gärna diskutera med dig faktiskt.
Haha, va? :confused: "Pissy" var väl ändå att ta i, det var en del av min syn på serien och sannerligen ingen personlig pik.

Inte ett roligt svar (som jag tror du förväntar dig i och med smileyn): jag har lite OCD som gör att jag har svårt att sluta titta på nåt, läsa nåt el dyl som jag börjat på, även om jag tycker att det är dåligt. Jag kan sluta om jag tittat på nåt avsnitt bara men här har folk sagt att man ska ge det typ en säsong och då blir det jättesvårt för mig att sluta.

Jag vill helst inte ha några pissiga skämtsamma kommentarer om det.

Trodde jag var ensam om det. Jag har läst så sjukt många dåliga böcker bara för att jag inte kan lägga bort en bok jag börjat med.

@EmmaBovary Jag är inte med på hur du menar faktiskt? Jag ser det som grovt förskönat att det går till som det gör i serien.

Ja, vi ser knarkare som mår jättedåligt och vi ser misär och vi ser hemskheter. Folk är lessna och olyckliga och allt är hemskt. Men bara för att det inte är lika glättigt som en kass collegefilm (som vi ser en jämförelse med i början av tråden) betyder det inte för mig att det blir en realistisk serie. Bara att de lyckats med the bare minimum.

Det jag tycker är bäst med serien är han som spelar Walter White. Han gör en fantastisk prestation och man ser verkligen hur White förändras genom serien, hur han verkligen 'breaks bad' liksom. Men för mig är det inte tillräckligt för att ta mig igenom långa, tröga avsnitt där han konstant klarar sig tack vare att alla andra är dumma/klantiga eller att han har värsta turen. Men det är ju såklart en smaksak!

Det jag menade är att det inte är logiskt att det går som det går, men att skildringen av resten kanske räcker för att många ska kalla serien för realistisk för att det är en mörk skildring. I stil med realismen och naturalismen back in the days som skilde sig ganska markant från romantiken. Liksom, handlingen behöver nog inte alltid vara logisk, men om den är äckligt skildrad så framstår den som mer realistisk, för att hårdra :D Och såklart är det en smaksak, och jag säger inte att någon säger rätt eller fel. Jag blev bara nyfiken!

@supercalifragilistic Men du håller med om att varken Skyler, barnen eller huset faktiskt blir skadade?

Och givetvis får du ha din syn på serien, det var hur du svarade mig jag reagerade på. Jag förstår att du gillar serien men jag skulle uppskatta om du inte låtsas citera mig på det där viset :). Jag svarar ju inte dig "skylers känsla av hot ger serien en sån känsla av realiiiiiiiism", eller hur?

:D

Jag gillade också en hel av humorn! Vi skrattade en del faktiskt, båda två. Men så var det också många scener där jag började göra annat, för de var så lååååånga och inget hände för att föra historien framåt liksom.

Och yay att du är med mig i mitt anti-Skyler team :D.

Humorn var egentligen rätt genomsyrande och flera karaktärer nästan parodiska. Som han den där kycklingmannen, knarkbossen, whatever. ^^
Sedan ser jag alltid serier på datorn och har annat igång samtidigt. Ehum, forum och dylikt, hundar att dra i svansen, allt möjligt. Kanske är ett sätt att ta sig igenom de långklippta scenerna i ögonvrån utan att behöva lämna skärmen.

Kul att läsa allas olika takes på serien i alla fall! Jag tyckte det var bra underhållning och suveräna skådespelarinsatser - det är mitt betyg.
Flugan i labbet! :heart

Trodde jag var ensam om det. Jag har läst så sjukt många dåliga böcker bara för att jag inte kan lägga bort en bok jag börjat med.
Jag är likadan!!! :arghh::arghh::arghh::arghh: Är seriöst försiktig med vad jag börjar läsa för att jag inte vill behöva läsa en till jävla skitbok. Du och jag, hyacinth!
Liksom, handlingen behöver nog inte alltid vara logisk, men om den är äckligt skildrad så framstår den som mer realistisk, för att hårdra :D
Haha jamen då fattar jag! Och absolut, så kan det vara. Du har absolut en valid point! :)

Sedan ser jag alltid serier på datorn och har annat igång samtidigt. Ehum, forum och dylikt, hundar att dra i svansen, allt möjligt. Kanske är ett sätt att ta sig igenom de långklippta scenerna i ögonvrån utan att behöva lämna skärmen.
Aha! Ja då blir det ju absolut lättare tror jag! :D
Flugan i labbet! :heart
Åh jag HATADE den scenen. Seriöst hatade den. Tack för att du nämnde den! Typ 38 minuter av meningslöst jävla flugjagande. Blev komplett tokig.

Mvh alldeles för otålig för BB

Aha! Ja då blir det ju absolut lättare tror jag! :D

Åh jag HATADE den scenen. Seriöst hatade den. Tack för att du nämnde den! Typ 38 minuter av meningslöst jävla flugjagande. Blev komplett tokig.

Mvh alldeles för otålig för BB

Haha! Jag tyckte den var rätt epic på något sätt, detsamma med den där otroligt långa scenen när de äter middag tillsammans i huset och ingen säger Någonting. XD
Någonting säger mig att jag borde se hela rabarbern en gång till bara för att se om jag gillar den igen!

Haha! Jag tyckte den var rätt epic på något sätt, detsamma med den där otroligt långa scenen när de äter middag tillsammans i huset och ingen säger Någonting. XD
:arghh::arghh::arghh::arghh: :rofl:

Jag får seriöst myror i hela kroppen när jag ser sånt. Blir helt galen! Men se om hela alltet du, kanske tycker du än bättre om den den här gången? :D

• Gilla
Reactions: Sel

aaah en till!! Jag KAN typ inte lägga ner skiten, på sin höjd skumläsa en bit för att snabba på det hela. Men slutet måste jag alltid läsa som vanligt. Fråga mig inte varför, jäkla tvångsigt.

@supercalifragilistic Men du håller med om att varken Skyler, barnen eller huset faktiskt blir skadade?

Och givetvis får du ha din syn på serien, det var hur du svarade mig jag reagerade på. Jag förstår att du gillar serien men jag skulle uppskatta om du inte låtsas citera mig på det där viset :). Jag svarar ju inte dig "skylers känsla av hot ger serien en sån känsla av realiiiiiiiism", eller hur?
Det är väl inget att hålla med om, det är 'la bara att titta på serien för att se vad som händer - men jag tycker inte det är rättvist att säga att det inte går ihop alls när det problemet både tas upp, och det erbjuds mirakulösa, men i mitt tycke ofta försvarbara förklaringar till varför hela familjen klarar sig även den här gången.
Exempelvis att tvillingarna återkallades pga Walts arbetsvärde, eller att barnen en betydande del av serien (vill jag minnas?) skickas bort från huset.
jag vet inte, vad anser du är tillräckligt realistisk behandling av en fantastisk fiktiv historia?

Jo jag fattar vad du reagerade på, men du missförstod - som sagt var det ingen personlig pik eller låtsascitat, jag är väl inget dagisbarn heller. Det var inte menat på nåt specifikt sätt alls mer än att öppna paragrafen om realism, ledsen att du tog det så.

(och SÅ mycket betyder inte Breaking Bad för mig! gillar bara att prata film typ.)

Det är väl inget att hålla med om, det är 'la bara att titta på serien för att se vad som händer
Fast du skrev ju att familjen och huset skadas och hotas flera gånger om? Därav min förvirring. Förutom Hank (DEA agent) blir ingen skadad. Inte heller huset.

jag vet inte, vad anser du är tillräckligt realistisk behandling av en fantastisk fiktiv historia?
Hur tänker du dig att jag ska kunna svara på det? Jag är ingen filmskapare :confused:. Jag vet massa serier med otroliga historier som är realistiska. Ta Narcos till exempel. Ta Veep - det är galet och vansinnigt och hon är gräslig och alla inkompetenta men jag köper det. När jag tittar på den serien så köper jag det som händer och vad de säger. Det går ihop. Jag vill att det jag ska titta på ska vara trovärdigt, det är allt.

"ledsen att [jag] tog det så"? Vilken half assed ursäkt. Jag tyckte det du skrev var otrevligt, om du inte menade det otrevligt kan man alltid säga "jag ber om ursäkt, jag menade inget illa". Men strunt samma.

aaah en till!! Jag KAN typ inte lägga ner skiten, på sin höjd skumläsa en bit för att snabba på det hela. Men slutet måste jag alltid läsa som vanligt. Fråga mig inte varför, jäkla tvångsigt.
Jättetvångsigt är det! Och tidsödande :arghh:.

Fast du skrev ju att familjen och huset skadas och hotas flera gånger om? Därav min förvirring. Förutom Hank (DEA agent) blir ingen skadad. Inte heller huset.
Ja, det skrev jag visst. överdrift, men det jag menade var som sagt hotbilden som finns där hela tiden, och jag inbegriper Hank i den skadade familjen eftersom det sker just pga av Walters handlingar.

Hur tänker du dig att jag ska kunna svara på det? Jag är ingen filmskapare :confused:. Jag vet massa serier med otroliga historier som är realistiska. Ta Narcos till exempel. Ta Veep - det är galet och vansinnigt och hon är gräslig och alla inkompetenta men jag köper det. När jag tittar på den serien så köper jag det som händer och vad de säger. Det går ihop. Jag vill att det jag ska titta på ska vara trovärdigt, det är allt.

"ledsen att [jag] tog det så"? Vilken half assed ursäkt. Jag tyckte det du skrev var otrevligt, om du inte menade det otrevligt kan man alltid säga "jag ber om ursäkt, jag menade inget illa". Men strunt samma.
du är fruktansvärt snarstucken, det var en genuin undran och ett försök att komma vidare i diskussionen om varför en del (t ex jag) tycker att BrBa är trovärdig och varför andra (t ex du) inte gör det.

du är fruktansvärt snarstucken, det var en genuin undran och ett försök att komma vidare i diskussionen om varför en del (t ex jag) tycker att BrBa är trovärdig och varför andra (t ex du) inte gör det.
Och jag försökte förklara, inte mer än så, trots att jag uppfattade din fråga som rätt spydig. Kanske baserat på hur du uttryckt dig tidigare. Jag tror du missförstod mig om du uppfattade mig som snarstucken ;). Men jo, jag tyckte frågan var lite märklig. Hur tänkte du dig att jag skulle svara? I form av att förklara hur jag tyckte BB skulle ha varit skriven? Eller genom att ge exempel på andra serier som jag anser vara realistiska? Jag fattar ärligt talat inte men försökte förklara så gott jag kunde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama