Breaking Bad - spoilers ALLA säsonger!

@Killaloe Jag förstår! Bra att du slutade titta då, hans asighet blir bara värre. Och Jesse är superbra och rar och Walt bara utnyttjar det och utnyttjar honom. Det är rätt vidrigt.

Jag tyckte det värsta att se var när han levde med frun men hon var rädd för honom och ville att han skulle flytta. Och han beter som sig en riktig abusive husband och det är SÅ obehagligt. Sen hipp som happ förlåter hon allt det här när han slutar tillverka meth. Så kan det gå.

Hur många säsonger finns det?
5.

Det slutar med:
  • Han lyckas ta sig till Skyler och ge henne information så att hon kan göra en deal och slippa fängelse.
  • Han lyckas ta sig till Gretchen och whatshisface och ordna så att de ger pengar till Skyler och barnen.
  • Han lyckas ta sig till vitmaktgalningarna och döda alla dem och frita Jesse.
  • Han dör av en skottskada han ådrar sig när han gör ovanstående.

Haha! Låter som nåt som skulle frustrera mig ;) :D.

Men vad jag hört om SoA är att man inte kan gissa vem som ska dö? I BB är det ju superuppenbart: det är fem säsonger, gubbjäveln kommer dö i sista. Det gör det hela väldigt ointressant.
Alla mina favoriter dog eller blev onda...

5.

Det slutar med:
  • Han lyckas ta sig till Skyler och ge henne information så att hon kan göra en deal och slippa fängelse.
  • Han lyckas ta sig till Gretchen och whatshisface och ordna så att de ger pengar till Skyler och barnen.
  • Han lyckas ta sig till vitmaktgalningarna och döda alla dem och frita Jesse.
  • Han dör av en skottskada han ådrar sig när han gör ovanstående.
Jag minns ingenting av ovanstående :D Jag hade för mig att det slutade med att familjen satt och åt och Hank gick på toa (?) och hittade något bevis för att det var Walt som var Heisenberg och att det slutade så löst.

Jag minns ingenting av ovanstående :D Jag hade för mig att det slutade med att familjen satt och åt och Hank gick på toa (?) och hittade något bevis för att det var Walt som var Heisenberg och att det slutade så löst.
Haha jaha, det är slutet av säsong fyra :D.

@Killaloe Jag förstår! Bra att du slutade titta då, hans asighet blir bara värre. Och Jesse är superbra och rar och Walt bara utnyttjar det och utnyttjar honom. Det är rätt vidrigt.

J

Fast Jesse tar ju en hel del halvdana beslut serien igenom. Han blev ju inte pundare med fucked up relation till sina päron för att han är en sån schyst kille.. även om han framställs som en med gott hjärta. Minns inte allt men han har ju sina möjligheter att ta cash och dra men han återkommer ju till skiten och vill börja sälja igen osv. Men ja, Walts beteende är ju på många sätt vidrigt. Även om han får en liten vändning mot slutet när han räddar Jesse.

@Lenis Nej, givetvis inte. Han är ju en riktig screw up, en junkie som egentligen söker och behöver nåt. Men han är ju inte ond, han bölar sig igenom fyra säsonger och det står klart genomgående att han är den med hjärta. Han är den som har problem med att oskyldiga dödas, att barn utnyttjas etc.

Jesse ska ju vara den svagare, lättmanipulerade men i grund och botten goda personen. Walt är intelligent, stark (han rör ju aldrig knarket exempelvis) men också den farliga och kalla. Båda har en soft spot för varandra, ett viktigt band mellan sig som gör att trots att de till och från hatar varandra så backar de varandra också.

Så har jag tolkat det! :)

här kommer en (himla slarvigt skriven) roman, brinner för serien och tycker att du har fel i typ allt du säger!
"men det är så orealistiiiiskt" tycker jag är ett trångt synsätt på Breaking Bad - det enda som gör att Walter (och Jesse) genom ett nålsöga alltid klarar sig är att han är ett kriminellt geni, ja, och det möjliggör att saker tar helt otroliga proportioner, ja, men eftersom det ändå håller sig inom ramarna för vad som teoretiskt sett vore möjligt gör det handlingen spännande. Eventuellt får man ha lite överseende med filmmagi.
En del saker du skrev i trådstarten får mig att fundera på om vi sett samma serie dessutom, t ex blir ju hans hem och familj hotade och skadade flera gånger om? Tvillingarna, Hank som nästan dör, Gus?

och jag tycker inte att historien är dålig. just det där med att han bara hade kunnat ta det där perfekta jobbet istället för att tillverka meth ser jag som katalysatorn till det hela, mer än själva cancern faktiskt. det är väl precis det du kritiserar som serien bygger på, konsekvenserna av ett stort manligt ego med nåt slags livsprestationsångest och hur han drar med sig alla som kommer i närheten av honom ner.
Walters "resa" är ju att han samtidigt som han inbillar sig att han är en hederlig familjeman som samtidigt kan leda ett framgångsrikt imperium, egentligen under- eller medvetet skalar av sig sin mänsklighet. han gottgör lite i slutet, men inte tillräckligt tycker jag.
huruvida man tycker det är intressant med studier i män är en sak, men serien handlar ju om mycket mer än så, och bra gjort är det också.

ang Skyler verkar det finnas två läger som avskyr henne - de som avskyr henne när hon "vägrar låta Walter göra sin grej", och de som avskyr henne när hon till slut går med på att hjälpa honom. Själv tycker jag att hon reagerar helt och fullt rimligt i nästan alla situationer, hon är liksom länken ut till den rimliga världen.

I mina ögon höll alla säsonger jämn kvalité, allting binds fint ihop på en mängd olika sätt, serien hade ett tillfredsställande slut och var smockfull av välutvecklade karaktärer - jag tycker det är solklart att man inte ska sympatisera med Walter, utan kanske fascineras av hur långt han lyckas gå medan en istället känslomässigt engagerar sig i alla karaktärer och öden omkring honom.

den RIKTIGA snyfthistorien är ju Jesse.

Kör på lite här, jag som nyligen tröskat igenom sista säsongerna :)

Jag tycker det är lite out of character av Walt att alltid vilja skydda Jesse så mkt? Han är ett superarsel om och om igen men beter sig som om Jesse är hans eget barn- fast han kan ljuga för och utnyttja honom i nästa andetag. Det stör mig ibland, liksom det Niphredil skrev om att de inte bara hotar Walt för formeln. Sen är ju kemi lite mer komplicerat än bara ett recept, det är ju ett hantverk, så visst så lätt är det kanske inte. Men de hade ju kunnat kedja fast honom i en källare som de gjorde med Jesse senare, och sagt att kokar du inte har vi ihjäl barnen. Ok att de framställer kycklinggurun (nån mer än jag som blev så sjukt sugen varje gång de pratade om hans fantastiska käk? :angel:) som nån form av gentlemannabrottsling, men ändå..

Sen har jag tänkt en del och ser man det som en odyssé i psykisk sjukdom så blir det lite lättare för mig att ta mig igenom de elaka delarna. Walt blir ju väldigt narcissistisk. Beter sig som om han vore gud och tar för givet att han är onåbar. Den tanken förklarar en del beslut för mig..

Hmm vad stör jag mig mer på. Att jag tycker det är helt otippat att Walt ska offra allt för att rädda Hank, som lever för att sätta dit honom. De har ju knappast stått varann nära innan heller, Walt verkar alltid redan från start obekväm i Hanks sällskap. Jag tycker det är otippat att Walts son direkt svänger till mammans försvar när HON drar kniv mot Walt och skär honom, så pass att han ringer polisen och påstår att det är pappan som har hotat.

Men tja den har sina sidor och till skillnad från jäkligt många serier knyter den ju faktiskt ihop allt på slutet. Han som gjorde Lost skrev ju (tror det var på twitter) efter sista avsnittet att det är så man avslutar en serie.. lite självinsikt där :angel:

Själv fick jag sympatier för advokaten o har nu sett Better Call Saul :)

@Lenis Jag gillar också Saul! :D
Håller med om att det är konstigt att Walt skyddar Hank så mycket. Genomgående fick jag intrycket att han inte gillade honom? :confused:

@Lenis Jag gillar också Saul! :D
Håller med om att det är konstigt att Walt skyddar Hank så mycket. Genomgående fick jag intrycket att han inte gillade honom? :confused:

Ja det var exakt min känsla, redan från första avsnittet man ser dem ihop! Hade det gällt hans fru hade jag kunnat köpa det mer om han på nåt sätt fått fram att det var för Skylers skull, men Hank.. nja det är en av de grejer jag tycker inte håller linjen.

En del saker du skrev i trådstarten får mig att fundera på om vi sett samma serie dessutom, t ex blir ju hans hem och familj hotade och skadade flera gånger om? Tvillingarna, Hank som nästan dör, Gus?
Hade det varit realistiskt hade Skyler och ungarna varit döda för längesen. Två bindgalna tvillingar går hem till honom och sen blir återkallade - inte ett hot som familjen ens märkte av.

Med familj menar jag Skyler plus barn. Inte Hank, som är DEA agent och således har en helt annan hotbild mot sig.

När blir Skyler skadad? När blir barnen skadade? När blir huset skadat?

Jag tror inte att det finns en chans i världen att du kan vara gift och ha barn med en enorm drug lord och segla igenom det med minimal hotbild. Den stora hotbilden kommer i slutet: Jesse ska tända på huset (men gör det inte), vitmaktmänniskorna bryter sig in och hotar henne (men dödar henne inte, otroligt sympatiskt måste jag säga). Men innan dess lever ju Skyler och barnen som helt vanliga människor utan att någon gör en drive by shooting, utan att nån sätter fyr på huset etc etc.

"men det är så orealistiiiiskt" tycker jag är ett trångt synsätt
Jag tycker din ton känns lite trist faktiskt måste jag säga förresten. Onödigt trist.

Om du brinner så för serien att du måste vara pissy så vill jag inte gärna diskutera med dig faktiskt.

Jag älskade den. En stor del är att den utspelar sig i Albuquerque där jag bott och fortfarande har vänner. Men sen också hela Walts förändring genom säsongerna, grym skådespelare. Om man vill se helt realistiska serier får man nog hålla sig till drama som Matador?

Jag älskade den. En stor del är att den utspelar sig i Albuquerque där jag bott och fortfarande har vänner.
Haha jag blev SÅ sugen på att åka dit faktiskt! Eller ja, till New Mexico i allmänhet :).
Om man vill se helt realistiska serier får man nog hålla sig till drama som Matador?
Alltså va? Jag ser massa serier som inte är realistiska. Den här serien lyfts som att den ska vara bra FÖR sin realism. Titta bara i tråden!

Jag vill att serierna eller filmerna ska vara logiska. Det ska gå att köpa liksom. Jag vill inte sitta och titta och tänka "jamen säkert" hela filmen eller serien igenom, vilket jag gjorde med den här. Det betyder inte att jag vill se "helt realistiska" serier.

Haha jag blev SÅ sugen på att åka dit faktiskt! Eller ja, till New Mexico i allmänhet :).

Alltså va? Jag ser massa serier som inte är realistiska. Den här serien lyfts som att den ska vara bra FÖR sin realism. Titta bara i tråden!

Jag vill att serierna eller filmerna ska vara logiska. Det ska gå att köpa liksom. Jag vill inte sitta och titta och tänka "jamen säkert" hela filmen eller serien igenom, vilket jag gjorde med den här. Det betyder inte att jag vill se "helt realistiska" serier.
Jag ser serier som underhållning. Att sitta och analysera vad som är realistiskt och inte skulle göra det hela meningslöst för mig.

Jag ser serier som underhållning. Att sitta och analysera vad som är realistiskt och inte skulle göra det hela meningslöst för mig.
Jaha. Jag vill att serier ska vara trovärdiga. Oavsett om det som händer är galet, lite otroligt, lite sci-fi sådär så vill jag känna att jag köper det, att det känns riktigt och trovärdigt. Och så var det inte för mig med den här serien.

Men each to their own. Ditt synsätt känns långt mer bekvämt måste jag säga :D ;).

Jag kan inte låta bli att fortsätta läsa i tråden, och kommer väl snart inte kunna hålla mig från att titta. Men kan det inte vara så att folk gärna talar om saker som är mörka, råa och inte förskönade (även om det i det här fallet verkar vara omtvistat) som realistiska skildringar även handlingen kanske inte är logisk?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama