Breaking Bad - spoilers ALLA säsonger!

Jag älskade den. En stor del är att den utspelar sig i Albuquerque där jag bott och fortfarande har vänner. Men sen också hela Walts förändring genom säsongerna, grym skådespelare. Om man vill se helt realistiska serier får man nog hålla sig till drama som Matador?
Ja, Matador är definitivt på min topp-5!

BB däremot såg jag ett gäng avsnitt i S1, men har lyckats förtränga det mesta. Har någon svag minnesbild av en husbil och någon/några som dödas och grävs ner. Tyckte serien var deppig och inte tillräckligt intressant att titta på.

Alltså, jag må älska serien, men jag håller till stor del med dig :D Tyckte om Walt till en början, men tyckte att han ganska snabbt blev ett jävla arsle - och ja, det är väl klassikern som gäller för mig egentligen, jag älskar att hata honom helt enkelt. Samtidigt finns det tillfällen när jag hejar på honom fast han är ett jävla rövhål, som när han mördar Gus. Överlag kan jag inte låta bli att gilla hans övertro på sig själv, just för att det verkligen är en övertro, han blir så jävla töntig och det passar karaktären liksom. Han är fan lite som Lamotte egentligen :laugh:

Skyler var för mig bara en allergi från första stund, klarade inte av henne. Sonen likaså, om än inte lika mycket som Skyler. Hennes syster hade jag en smärre hatkärlek till, och Hank var fan guld när han väl blev annat än ett överdrivet manligt gunfreak typ. Hans samlande på mineraler var rent guld och jag hatar fortfarande att han dog. Han om någon borde ha fått gripa Walt.

Allra mest är jag förtjust i Jesse. Så jävla bra karaktär - så korkad men ändå godhjärtad och helt enkelt någon som halkat snett och halkade ännu mer snett när han konstant utnyttjades och manipulerades av Walt. Just hans comic relief gör mycket, cow houses är bannemig bästa repliken i hela serien :love:

Slutet tycker jag var rätt perfekt - Jesse kom undan, Walt dog. Finns säkert en massa möjliga slut som vore bättre men jag är nöjd, jag ville bara ha ut Jesse och att Walt skulle dö. Tycker om att det iom hans död blev ett definitivt slut på serien också. Jag gillar alldeles för många serier som slutar med en massa möjliga scenarion, här är han bara död och that's that, och det är så jävla skönt.

Överlag är det för mig en bra mix av spänning, drama, karaktärer att heja på, karaktärer man älskar att hata och the occational comic relief och ren dråplighet. Nackdelen är att det för min del inte är en serie som tål att ses en gång till - jag kollar gärna flera gånger på en serie jag gillar men den här funkar bara inte.

@gul_zebra Jättetack för din recension! :bow: Jätteintressant att läsa :)

Håller med dig till tusen procent om Hank :love: och Jesse :love:. Resten får jag kommentera imorgon :).

Alltså slutet är fasen skitbra. Walt blir lite mer mänsklig efter att the shit hit the fan. Jesse får komma undan (även om det sannolikt är tillfälligt innan han sjabblar igen). Walt dör, inget jäkla romantiserande, men han erkänner för Skyler att han faktiskt gjorde allt för sin egen skull till sist o inte för familjen som han tjatat om i evigheter (oväntat, gillar). Han dör och går runt och är typ lycklig vid sina knarkmojänger, inget att han ligger o kvider sista kärleksord till nån. En passande död där han får vara lite glad på sitt galna vis. Skyler sitter i en shitty lägenhet och sonen hatar pappan, det är iaf realistiskt, inget att de sitter på Maldiverna och sippar drinkar liksom.

Samtidigt finns det tillfällen när jag hejar på honom fast han är ett jävla rövhål, som när han mördar Gus. Ö
Sant! Då hejade jag också på honom faktiskt.
. Hennes syster hade jag en smärre hatkärlek till, och Hank var fan guld när han väl blev annat än ett överdrivet manligt gunfreak typ. Hans samlande på mineraler var rent guld och jag hatar fortfarande att han dog. Han om någon borde ha fått gripa Walt.
Ja, systern gillade jag inte alls först men sen blev hon bättre tyckte jag. Hank blev GULD tyckte jag från och med det ögonblicket där vidrige Walt häller i sin son sprit. Hank försöker skydda sonen samtidigt som han anstränger sig för att inte göra bort Walt inför alla. Så jävla fin bara. Han blir liksom mänsklig efter det, en riktig hjälte. Och ja, han borde fått gripa Walt.

Håller med om ALLT du skrev om Jesse :heart.

Slutet är vi inte överens om men jag fattar hur du menar :).

Jättetack för att du vill förklara storheten. Jag ser det fortfarande inte men förstår hur du menar!

På nåt sätt hade jag inte gillat att serien hade slutat "bra". Typ dummisar i fängelse och de snälla levde lyckliga i alla sina dagar. Det om nåt är orealistiskt.

På nåt sätt hade jag inte gillat att serien hade slutat "bra". Typ dummisar i fängelse och de snälla levde lyckliga i alla sina dagar. Det om nåt är orealistiskt.
Fast det finns ju fler varianter än det du beskriver? :confused:

Som sagt:

Det slutar med:
  • Han lyckas ta sig till Skyler och ge henne information så att hon kan göra en deal och slippa fängelse.
  • Han lyckas ta sig till Gretchen och whatshisface och ordna så att de ger pengar till Skyler och barnen.
  • Han lyckas ta sig till vitmaktgalningarna och döda alla dem och frita Jesse.
Även om du inte håller med måste du ju se att det ovanstående talar för att Walt inte dog totalt misslyckad? Att utgången hade kunnat varit annorlunda utan att "alla dummisar hamnar i fängelse och alla snälla lever lyckliga i alla sina dagar"?
Precis som att jag inte håller med @gul_zebra men ändå kan förstår hur hon menar och bemöta det utan att raljera över det hon skriver.

Tycker din ton är trist helt ärligt. Fattar inte grejen faktiskt.

Tack till er som svarat och förklarat! Jag håller inte med er alla men jag kan se vad man kan uppskatta med serien, något jag inte gjorde medan jag tittade :).

Jag tycker fortfarande att serien suger i stort - för långtråkig, för seg, för orealistisk för mig. Kanske hade den varit långt bättre om den varit tre säsonger lång bara, eller två. Vad vet jag.

Ni som blir griniga för att nån dissar er älsklingsserie: Take a chill pill! Man får gilla olika :D.

Alltså, jag må älska serien, men jag håller till stor del med dig :D Tyckte om Walt till en början, men tyckte att han ganska snabbt blev ett jävla arsle - och ja, det är väl klassikern som gäller för mig egentligen, jag älskar att hata honom helt enkelt. Samtidigt finns det tillfällen när jag hejar på honom fast han är ett jävla rövhål, som när han mördar Gus. Överlag kan jag inte låta bli att gilla hans övertro på sig själv, just för att det verkligen är en övertro, han blir så jävla töntig och det passar karaktären liksom. Han är fan lite som Lamotte egentligen :laugh:

Skyler var för mig bara en allergi från första stund, klarade inte av henne. Sonen likaså, om än inte lika mycket som Skyler. Hennes syster hade jag en smärre hatkärlek till, och Hank var fan guld när han väl blev annat än ett överdrivet manligt gunfreak typ. Hans samlande på mineraler var rent guld och jag hatar fortfarande att han dog. Han om någon borde ha fått gripa Walt.

Allra mest är jag förtjust i Jesse. Så jävla bra karaktär - så korkad men ändå godhjärtad och helt enkelt någon som halkat snett och halkade ännu mer snett när han konstant utnyttjades och manipulerades av Walt. Just hans comic relief gör mycket, cow houses är bannemig bästa repliken i hela serien :love:

Slutet tycker jag var rätt perfekt - Jesse kom undan, Walt dog. Finns säkert en massa möjliga slut som vore bättre men jag är nöjd, jag ville bara ha ut Jesse och att Walt skulle dö. Tycker om att det iom hans död blev ett definitivt slut på serien också. Jag gillar alldeles för många serier som slutar med en massa möjliga scenarion, här är han bara död och that's that, och det är så jävla skönt.

Överlag är det för mig en bra mix av spänning, drama, karaktärer att heja på, karaktärer man älskar att hata och the occational comic relief och ren dråplighet. Nackdelen är att det för min del inte är en serie som tål att ses en gång till - jag kollar gärna flera gånger på en serie jag gillar men den här funkar bara inte.
Jag håller med nästan allt du säger!
Jag gillar breaking bad, men jag ogillar starkt huvudkaratären. Och jag blev ärligt talat förvånad att se TS inställning och uppfattning av serien, och den nästan spydiga attityden. Jag hade inte en tanke på att man måste gilla Walt bara för att man gillar serien, han är inte menad att vara perfekt, eller att man någonstans romaniserar droger och vad nu som än händer? En hel del av de saker walt gör går ju åt helvete och han gör fel hela tiden, men det betyder inte att serien är dålig.

Jesse var vekligen en favorit och jag gillade också Hank (och avskydde Skyler som person ;) )

Fast det finns ju fler varianter än det du beskriver? :confused:

Som sagt:

Det slutar med:
  • Han lyckas ta sig till Skyler och ge henne information så att hon kan göra en deal och slippa fängelse.
  • Han lyckas ta sig till Gretchen och whatshisface och ordna så att de ger pengar till Skyler och barnen.
  • Han lyckas ta sig till vitmaktgalningarna och döda alla dem och frita Jesse.
Även om du inte håller med måste du ju se att det ovanstående talar för att Walt inte dog totalt misslyckad? Att utgången hade kunnat varit annorlunda utan att "alla dummisar hamnar i fängelse och alla snälla lever lyckliga i alla sina dagar"?
Precis som att jag inte håller med @gul_zebra men ändå kan förstår hur hon menar och bemöta det utan att raljera över det hon skriver.

Tycker din ton är trist helt ärligt. Fattar inte grejen faktiskt.
Vet du, jag tycker din ton är minst lika trist om inte värre. Jag fattar inte heller grejen. Jag måste inte alls se din poäng. Jag får tycka olika utan att du måste antyda att du har rätt. Att skriva "du måste väl ändå se" tycker jag var jätteonödigt.

Jag har läst vad du skrivit men jag tycker olika. Det är inget konstigt eller fel med det och inget att bli upprörd över. Vi pratar liksom om en serie på tv.

Nu minns inte jag alla detaljer i serien, och de sista avsnitten såg jag någon vecka efter att jag fick mitt första barn (avsnittet när Hank tror han fått tag i Walt och slutar med cliuffhangern där man inte vet om han kommer leva eller dö (har jag för mig att det slutar med iaf) såg jag dagen innan vi åkte in till förlossningen) = hormonstorm delux och teflonhjärna på det.

Det jag minns är att jag verkligen tycker att serien är bra. Överlag upplevde jag den som trovärdig och serieskaparna var duktiga på att knyta ihop olika historiebågar på ett bra sätt. Det jag uppskattade mest var karaktärerna och karaktärsutvecklingarna. Överlag tycker jag att serier där karaktärerna alltid är den de alltid har varit tenderar att bli ganska ointressanta eftersom människor ju faktiskt påverkas av saker som händer i livet.

Jag gillar att jag till en början tyckte om Walt men som jag sedan hatade. Att jag hatade Hank men som sedan blev en av de karaktärer jag absolut tyckte mest om eftersom han var en sån otroligt mänsklig karaktär. Jesse, Saul, Mike, Skyler - alla visar på flera olika lager av dilemman och karaktärsdrag som visar på att allt inte är svart eller vitt. Att man gör val som sedan gör situationen hundra rundor värre.

Kan absolut hålla med om att det fanns sega partier i serien, och den hade gärna fått vara någon säsong kortare. Tycker att det spårar ut när vitmaktsnubbarna kommer in i handlingen, men att de ändå knyter ihop säcken bra och är nöjd över slutet. Överlag gillar jag Vince Gilligans bildspråk och tycker även om hans spin-of Better Call Saul. Tyckte till exempel om flugscenen som jag förstått många tyckte var hemsk ;).

Hur fan kunde jag glömma Mike?! Herregud vad jag älskade Mike! Attityden, kombinationen av att vara just en hemsk mördare och samtidigt göra det för att ta hand om barnbarnet, hur hans son dog, allt det där. Helt enkelt en helt underbar karaktär och helt klart det en av de mest bidragande orsakerna till att jag hatar Walt. One does not simply kill Mike.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama