Bråttom! Måste veta mer om western!

Sv: Bråttom! Måste veta mer om western!

okej,hehe läste en insändare om en arabhingst som hette Baron Barock och det var någon som hette Odil som letade efter honom men den hästen var skimmel:smirk:

Jag bara tänkte på det här med dålig balans...jag har märkt att om jag sitter i sadel så att jag hamnar i stolsits, så ger detta automatiskt dålig balans. I sadlar där jag får mer lodrätt sits har jag naturligt mycket bättre balans. Om jag tvingas rida i sadel med sk stolsits brukar detta avhjälpas hjälpligt om jag länger stiglädren/fendrarna något. Bara något jag tänkte på när jag läste tråden :)

Jo, det har jag märkt att det är likadant för mig faktiskt.
Fast min ridlärare bara gnäller på mig och säger jämt att jag ska dra fram bene och räta upp mig mer. Men när jag gör det håller jag på att trilla av och det känns helt fel!
Nu går jag ju inte på ridskola mer, men när jag berättade för ridläraren att jag skulle sluta så sa hon att hon hoppades att jag skulle rida för en tränare då. Nej, sa jag förstås. Jag slutade rida på ridskola delvis för att jag är för gammal (tycker jag) och att jag också inte har riktigt råd.
Ska jag då betala en tränare att komma till mig hela tiden! Det kostar ju betydligt mer än att gå på ridskola! Glöm det.
Men behövs verkligen en tränare då? Och varför?

_Dixie_ skrev:
Fast min ridlärare bara gnäller på mig och säger jämt att jag ska dra fram bene och räta upp mig mer.

Men behövs verkligen en tränare då? Och varför?

Menar du dra BAK benen? Förklara gärna...

Jaaaa! Finns det något bättre än att träna för en som kan?! Man drar på sig alla möjliga olater utan träning dessutom lär man ju sig inget nytt! :)

man blir aldrig för gammal för att lära sig mer!:)
självklart behöver man träna för någon som kan, iallafall om man vill gå framåt med sin ridning. tränar man aldrig för någon finns ju risken att man tom går bakåt..

Min ridlärare vill att jag ska luta mig mer bakåt i sadeln och dra fram benen mer. Men det känns helkonstigt för mig!
Och vi har inte direkt så mycket pengar för att ha en tränare till.
Hur mycket kan en tränare kosta då?
För jag vill ju bara lära mig hur man rider en westernhäst i skritt, trav och galopp.
Jag red honom idag och det gick mycket bra. Men jag kunde inte galoppera för underlaget var för hårt. Men han ville ju galoppera, så så fort jag började trava så sprang han iväg med mig. Och när han fått springa den sträcka han ville så saktade han av igen.
Men behövs en tränare? Och hur mycket kan det kosta?

_Dixie_ skrev:
Min ridlärare vill att jag ska luta mig mer bakåt i sadeln och dra fram benen mer. Men det känns helkonstigt för mig!

Men behövs en tränare? Och hur mycket kan det kosta?

Varför i hela friden ville hon att du skulle göra det? Mkt skumt...:confused:

Självklart behövs en tränare om du vill lära dig mer. Kan kosta vad som helst, beroende på vem du anlitar.

Ok, men kostar det alltid över 500 kronor, eller kan man hitta billigare? :smirk:

Jag tränar i mellan åt privat, och hon utbildad, kostar 150kr i timmen.

ok, men min pappa sa när han fick höra detta om tränare, att det kan kosta mellan 600 kr upp till 1000 kr för en lektion. Jag sa att jag tyckte det var för dyrt. Och den person som har hästen jag rider, sa att hon hade en tränare innan som tog 100 kr i timmen. Då blev pappa tyst...
Men sen sa hon att han slutade komma och hon vet inte varför. Kan det vara så att det faktiskt inte lönade sig att ta så lite betalt, trodde han.
Kan det vara så?

Det är ju inte dyrare att träna western för någon än att hoppa för någon. En amatör som ändå kan väldigt mycket kanske tar 100-150 kr per en lektion. När jag tränat för tex AJ så har det kostat 350 kr per lektion, så det är ju väldigt olika. Ta reda på någon i dina trakter som rider western o fråga om dom kan hjälpa dig då o då o så kommer ni överens om ett pris!:)

Nja, tror inte jag skulle betala 1000 kr för en lektion. Om du vill fortsätta lära dig saker så kan det vara idé att rida för någon. Själva grunderna kanske hon som äger hästen kan hjälpa dig med men annars kan du kanske gå på westernridskola. Det gjorde jag och det var då jag kände att jag lärde mig rida. Oftast är det billigare att rida varje vecka och betala för en termin än att betala för en lektion i taget.

"En amatör som ändå kan väldigt mycket kanske tar 100-150 kr per en lektion."

En amatör får inte ta betalt alls.

Oledoledoff skrev:
"En amatör som ändå kan väldigt mycket kanske tar 100-150 kr per en lektion."

En amatör får inte ta betalt alls.
Vadå, får inte??? Det vimlar av glada amatörer som varit med på enstaka clinics som håller kurser...finns inget förbud mot det. Så länge dom får folk som vill rida för dom och betala så...that's it!

Själv väljer jag tränare ur WRAS tränarlista.

Jag menade inte amatör som i nonpro, utan någon som helt enkelt kan en del o hjälper folk för att dom vill. Inte en tävlingsryttare. Sen vet jag inte om det heller är lagenligt, men det finns dom som gör det.

Ok, men jag ska bara motionera hästen.
Och det enda jag vill är ett par lektioner så jag kan lära mig grunderna och inte behöver rida hästen själv utan att veta riktigt hur man gör.
Bara ett par grundläggande lektioner.

Det borde väl ägaren kunna hjälpa dig med? Det är ju oftast det bästa, eftersom h*n vet hur hästen fungerar;)

Jag förstog vad du menade ;) . Svenska ordet amatör har ju lite annorlunda klang än det engelska "amateur".

Är man amatör(amateur) som tävlingsryttare har man när man ansökt om sitt medlemskap skrivit under på att man inte tagit,eller tar, betalt för att hjälpa andra med hästtjänster såsom ridning och körning, dvs man har ej tjänat pengar på sin kunskap. Att vara amateur är ju inte något mått på kunskapen. Se bara på våra duktiga amatörryttare: Eliza Söderkvist i reining, Åsa Kymmerling och Sven Rautenberger i Pleasure och Annelie Madsen i Trail, bara för att nämna några. De har ju fler gånger än en sopat banorna med proffsen!:bow:

Till trådskaparen: kan din pappa ha tänkt på clinics när han pratade om priser på 600-1000 för att rida för en tränare? I så fall är det inte alls ovanligt. När jag har betalat för privatlektioner med olika tränare har priserna varierat från 150 till 350 för en timme.

Oledoledoff skrev:
Jag förstog vad du menade ;) . Svenska ordet amatör har ju lite annorlunda klang än det engelska "amateur".

Är man amatör(amateur) som tävlingsryttare har man när man ansökt om sitt medlemskap skrivit under på att man inte tagit,eller tar, betalt för att hjälpa andra med hästtjänster såsom ridning och körning, dvs man har ej tjänat pengar på sin kunskap. Att vara amateur är ju inte något mått på kunskapen. Se bara på våra duktiga amatörryttare: Eliza Söderkvist i reining, Åsa Kymmerling och Sven Rautenberger i Pleasure och Annelie Madsen i Trail, bara för att nämna några. De har ju fler gånger än en sopat banorna med proffsen!:bow:

Jag vet precis vad det innebär att vara amatör tävlingsmässigt. jag menade som sagt folk som helt enkelt kanske bara kan en del om ridning/hästar, men inte tävlar. För en sdåan amatör kan man ju rida en timme o betala 100 spänn!

Ok, men två andra frågor nu.
Fråga 1:
Hästen blev nyligen vallack, han är 12 år och blev vallack för 3 år sen.
Men fortfarande blir han som tokig när han får se sin stallkompis i hagen när han själv rids. Stallkompisen, ett sto, springer runt i hagen och gnäggar mot honom medan han själv gärna börjar galoppera runt och gnägga tillbaka.
Vad kan man göra för att få honom sluta med det? Måste man ta in stoet när han rids?
Fråga 2:
Ni sa att man inte måste sitta ner i sadeln när man travar, eller?
Men om man rider lätt en enda sekund med han jag rider, då börjar han galoppera direkt! Och jag får sätta mig ner och bromsa honom.
Är det en ful ovana, eller är det bara jag som gör fel?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka