Sv: Bråttom! Måste veta mer om western!
Hej! Jag tycker att du först och främst borde prata med ägaren om vilka ljud hästen ifråga är van vid, eftersom det inte går att säga att vissa ljud gäller bara för att det är western. Whoa är dock det som är vanligast när man stannar, men det finns de som väljer att lära hästen nåt helt annat. Jag har ridit western i snart sju år och de flesta hästarna jag ridit har lyssnat på "mmm" för avsaktning mellan gångarter och även för att gå långsammare i samma gångart (man får då passa dem och se till att de inte saktar av för mkt), men min före detta medryttarhäst lyssnade inte på pussljud för galopp, utan SCH-SCH-SCH. "Drr" har jag inte hört nån gång, tycker själv att det verkar en smula svårt att använda --> föredrar ord som är lätta att säga (mmm, pussljud, whoa). Whoa är väl egentligen det språkligt korrekta, om man tittar på att det faktiskt betyder halt på engelska (och att man även använder det i vardagligt språk).
Du sa att du trodde att western skulle vara lätt att lära sig, och grundprincipen är väl relativt lätt att ta till sig, den är ju rakt igenom logisk (öppna dörr, stänga dörr etc). När du har lärt dig mer kommer du ändå inse att t ex neckreining inte alls är så lätt och att det tar lite utbildning av hästen innan man kan styra så och få det att fungera. Jag vet inte nivån på medryttarhästen, men om den är under utbildning styr man faktiskt också med ledande tygeltag (Neckreinade hästar rids ofta på stångbett, men självklart går det att neckreina på tränsbett också! - styrningen sitter ju "på" halsen, inte i munnen).
För att alla inblandade ska få ut så mkt som möjligt av det här, hur skulle det vara om ni tog hjälp av en tränare? Du kan inte så mkt, men vill lära dig och ägaren är inte heller så duktig; jag tycker iaf att det skulle vara mest rättvist för hästen.
Kan rekommendera "Westernridning - en totalupplevelse" skriven tillsammans av många av Sveriges ledande westerntränare (lite grundsaker om western + lite fakta om ursprung etc) och "Western Riding - Tips for beginners" av Renate Ettl.
Jag läser väldigt många böcker (det finns många bra) och har lärt mig mkt mkt från dem, men utan min tränare hade jag aldrig tagit mig upp till att vara 2 p ifrån High Point rider under arab-RM i somras =).
Araber är jättegulliga! De tänker lite för mkt själva ibland (som när de tror att de faktiskt kan mönstrena utantill), men när du har blivit kompis med en arab får du såååå mkt tillbaka!
Hoppas att det kommer att gå bra!
/Angelica