Bråttom! Måste veta mer om western!

Sv: Bråttom! Måste veta mer om western!

Hon sa rida inte tävla. :crazy: Jag är född och uppväxt med western så jag vet lite också, har över 30år med det att göra. Och som du sa "the basics" kan man lära kanske snabbt. Så hon kan fort komigång med hästen. Jag tror hon inte menar att hon ska gå ute försök att ta reining cup, heller.

Dixie bra att du hitta en bra häst att lära på. Lycka till med att lära dig western....once you start you can't stop.:banana:

Planeta skrev:
Snabbt att lära sig western?????
Möjligtvis väldigt,väldigt basic.Inom western finns många olika grenar.Westerridning är inte en ridgren utan många olika..Och ingenting går snabbt att lära sig ! Som med all annan ridning så tar det tid att lära sig.Ju mer man lär sig,ju mer upptäcker man att det finns att lära sig.Och det är just det som är så kul.Har tränat westernridning med inriktning på reining,men även inför andra grenar ,WP;WH trail mm sedan ca:1998-99 och lär mig fortfarande !!!

Jo, jag förstår självklart att det tar tid att lära sig att tävla och de avancerade formerna av western.
Men det går ju snabbt att lära sig de olika lätena och hjälperna för att kunna skritta, trava och galoppera. Det är det enda jag behöver för att motionera den hästen.

Varför jag reagerade var att många som inte har kunskap i western tror att det skulle vara lättare än någon annan ridgren.Westernryttare som vill mer än bara skogsluffa lägger ner otroligt mycket tid på att träna sina hästar.Precis lika mycket som inom någon annan ridsport.Men jag har hört och sett att det uppfattas att western skulle vara lättare:crazy: .
Det som är bra med western är (om man vill tävla) att det finns många olika grenar att välja på som passar många olika typer av hästar.Man behöver ju inte rida på elitnivå för att vara med på klubbtävlingar tex.
Jag förstår att du bara vill motionsrida hästen och vill få en bra kommunikation med hästen från början och det är jättebra.Hoppas att det går bra och att ni får roligt tillsammans .Men ...en lite varning.Har du börjat med western så vill du inte sluta....:)
Lycka till

OK, tack! :)
Men kan någon möjligtvis berätta lite om de olika hjälperna och vad som skiljer western och vanlig ridning ifrån varandra.

Läten vet inte jag heller om det är något annat än inom den klassiska ridningen. Jag använder precis som någon sa tidigare who för att stanna. Annars styr du med ditt säte, med dina ben. Du lägger alltså till tryck på vänster om du vill flytta till höger. Samtidigt så lättar du trycket lite på högersidan. Hästen bär sig själv mer än inom den klassiska ridningen också. Därav de lösa tyglarna. Du visar vägen med höger tygel om du ska till höger, samtidigt som du lägger på tygeln på vänster sida, såkallad nackrein.
Svårt att förklara såhär, det finns ju olika sätt på allt. Detta var bara basic, du behöver nog hjälp av ägaren som trots allt känner hästen bäst.
Men såhär gör väl jag, ungefär:)

Lycka till!

Det bästa du kan göra är att leta upp nån bok som handlar om basic westernridning. Sök på nätet.
Har man varit "vanlig engelskryttare" tidigare kan det ta ett tag att få till ny koordnination och tänket. För mig tog det ett halvår. Men troligtvis är det ändå på sätt och vis lättare när man väl lärt sig för det är bra mycket mer logiskt enligt min mening. Rider jag engelskriden häst idag använder jag westerntänket eftersom jag helt enkelt inte KAN rida engelskt längre. Och jag har märkt att det går mycket bra. Alla hästar fattar det jättelätt eftersom det som sagt är logiskt och baseras på kommmunikation och "frågor och svar".
Lycka till!

sök på internet, skriv in westernridning på google.se så kommer många bra länkar fram:)

Alltså, jag har inte ridit western så länge..började då jag fick hem en häst som var westernriden. Har ridít engelskt innan och det tog inte såå lång tid för mig och hästen att börja förstå varandra. De "läten" hon var lärd var "whoaa" för stanna och "pussljud" för galopp.

När jag sedan lärde mig att svänga på westernvis fick jag en glad och nöjd häst, som dessutom joggar bara hon får lös tygel :bump:

Fast, jag håller med övriga...akta dig för man fastnar, har nu två westernridna hästar, som för övrigt kan mer western än mig, men jag lär mig hela tiden. Det är jättekul!
Lycka till!

ok, men var det inte också "drrr" för att sakta av lite?

Hej! Jag tycker att du först och främst borde prata med ägaren om vilka ljud hästen ifråga är van vid, eftersom det inte går att säga att vissa ljud gäller bara för att det är western. Whoa är dock det som är vanligast när man stannar, men det finns de som väljer att lära hästen nåt helt annat. Jag har ridit western i snart sju år och de flesta hästarna jag ridit har lyssnat på "mmm" för avsaktning mellan gångarter och även för att gå långsammare i samma gångart (man får då passa dem och se till att de inte saktar av för mkt), men min före detta medryttarhäst lyssnade inte på pussljud för galopp, utan SCH-SCH-SCH. "Drr" har jag inte hört nån gång, tycker själv att det verkar en smula svårt att använda --> föredrar ord som är lätta att säga (mmm, pussljud, whoa). Whoa är väl egentligen det språkligt korrekta, om man tittar på att det faktiskt betyder halt på engelska (och att man även använder det i vardagligt språk).
Du sa att du trodde att western skulle vara lätt att lära sig, och grundprincipen är väl relativt lätt att ta till sig, den är ju rakt igenom logisk (öppna dörr, stänga dörr etc). När du har lärt dig mer kommer du ändå inse att t ex neckreining inte alls är så lätt och att det tar lite utbildning av hästen innan man kan styra så och få det att fungera. Jag vet inte nivån på medryttarhästen, men om den är under utbildning styr man faktiskt också med ledande tygeltag (Neckreinade hästar rids ofta på stångbett, men självklart går det att neckreina på tränsbett också! - styrningen sitter ju "på" halsen, inte i munnen).
För att alla inblandade ska få ut så mkt som möjligt av det här, hur skulle det vara om ni tog hjälp av en tränare? Du kan inte så mkt, men vill lära dig och ägaren är inte heller så duktig; jag tycker iaf att det skulle vara mest rättvist för hästen.

Kan rekommendera "Westernridning - en totalupplevelse" skriven tillsammans av många av Sveriges ledande westerntränare (lite grundsaker om western + lite fakta om ursprung etc) och "Western Riding - Tips for beginners" av Renate Ettl.
Jag läser väldigt många böcker (det finns många bra) och har lärt mig mkt mkt från dem, men utan min tränare hade jag aldrig tagit mig upp till att vara 2 p ifrån High Point rider under arab-RM i somras =).

Araber är jättegulliga! De tänker lite för mkt själva ibland (som när de tror att de faktiskt kan mönstrena utantill), men när du har blivit kompis med en arab får du såååå mkt tillbaka!

Hoppas att det kommer att gå bra!
/Angelica

Har varit och provridit honom nu!
Han var underbar och har en härlig personlighet.
Han är otroligt väluppfostrad, men eftersom ingen hade ridit honom på över en månad när jag kom så var han oerhört olydig och stingslig.
Han ville galoppera hela tiden och när jag lät honom galoppera efter uppvärmningen så drog han in magen så sadeln gled. Så jag fick stanna honom och rätta till sadeln och ägaren fick spänna.
Det är ju mycket nytt med sadeln och tyglarna. Men så svårt tycker jag inte det är förutom att det skumpar väldigt mycket när man sitter ner. Men det är väl en vanesak :smirk:
Och jag har bestämt mig för en sak; Jag ska få fason på honom!

Lätena man använder till honom är whoa för att stanna och drrr för att sakta av mellan gångarterna.
Men jag tycker inte det är så svårt nu, jag lär mig väl det hela snart.
Det enda jag vill är ju att kunna rida honom i skritt, trav och galopp. Och efter några gånger tror jag väl det ska gå med honom också! :)

Man måste inte sitta ner för att man rider western;)

Men grattis för att du gillar honom:bump:

Kul att du tyckte om honom.:)
Men hoppas för din/hästens skull att ägaren också kommer att jobba med hästen.Jag hade en arab i ganska många år och för honom var det jobb eller vila som gällde.Inget mitimellan,då blev han full med en massa onödig energi.Vi varvade långa uteritter med träning på banan några dagar i veckan,han fick 1 vilodag /v.det var en perfekt kombination för honom.

Måste man inte sitta ner i western? Det har jag både läst och hört att man ska.
Och den hästen (Han heter Baron) är ju så snäll och go i boxen och när man leder honom. Och han får ju springa av sig i hagen tillsammans med sin "flickvän", ett tre-årigt sto som heter Manjana.
De två klarar inte av att vara utan varandra.
Men i alla fall. Han springer av sig i hagen och så, men han hade ju inte blivit riden på över en månad när jag då red honom.

Självklart kan du rida lätt i traven. Jag brukar rida lätt i början när jag värmer upp.

eftersom jag inte ridit på länge pga sjukdom så har jag dålig balans brukar jag rida lätt i traven för att det inte ska skumpa och bli vingligt för pållen.

men kan man rida lätt i tävlingar? det får jag för mig att man däremot inte får... någon som vet?

På tävling ska man sitta ner. Jag vet iaf ingen klass där man får rida lätt.

Men när man tränar tycker jag att man SKA rida lätt i början. varför inte?

tack:bow: förstod nästan det. Jaha, då får man öva lite mer på balansen:smirk:

heter araben baron barock och är han skimmel?:crazy:

Vad bra att det inte är ett tvång att sitta ner... :smirk:
Och, nej, hästen heter inte Baron Barock. Han heter Baron (och något till) och han är mörkbrun.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka