Bråttom! Måste veta mer om western!

Sv: Bråttom! Måste veta mer om western!

Blev han kastrerad så sent i livet är det ganska troligt att hingst-takterna sitter kvar.
Nej, hästen ska förståss inte börja galoppera för att du rider lätt. På nåt sätt missförstår han dig troligen. Fråga ägaren.

Varför frågar du inte ägaren om problemen vid ridning??
H*n vet väl hur man rider hästen!!!!???
Det är ju så mycket enklare....

Nåja... I vilket fall som helst:

Hästen blev nyligen vallack, han är 12 år och blev vallack för 3 år sen.
Men fortfarande blir han som tokig när han får se sin stallkompis i hagen när han själv rids. Stallkompisen, ett sto, springer runt i hagen och gnäggar mot honom medan han själv gärna börjar galoppera runt och gnägga tillbaka.
Vad kan man göra för att få honom sluta med det? Måste man ta in stoet när han rids?

Jag tror inte att det är för att han är hingstig (eller inte helt och hållet) Jag tror nog mycket att det beror på att hon ropar på honom och då blir det automatiskt att han vill gå dit i stället, hon är ju hans flock så att säga...
MEN han ska jobba när du ber honom om det, du ska inte acceptera att han tjafsar med en massa annat! Jag vet att det är svårt (har själv provat rida med en skrikande hingst som publik:crazy: ) men det är det viktigaste.
Men tills dess att du lärt känna honom ordentligt och vet hur du ska göra för att få honom att jobba så är det nog en bra idé att ta in henne... Så slipper ni det störningsmomentet....
Fråga 2:
Ni sa att man inte måste sitta ner i sadeln när man travar, eller?
Men om man rider lätt en enda sekund med han jag rider, då börjar han galoppera direkt! Och jag får sätta mig ner och bromsa honom.
Är det en ful ovana, eller är det bara jag som gör fel?

Ännu en gång, Fråga ägaren!!
Hur rider du lätt?? Rider du fort och hackigt så kan det nog egga upp honom, för han verkar ju ha alldeles för mycket energi...
Ta det lugnt och slappna av. Träna på övergångar! Skritta, trava 10m, halt, rygga, fram i trav, skritta, halt, fram i trav (T ex) Då kanske han blir lite mera uppmärksam!?
Men det kan ju också hända att h*n aldrig ridit lätt på honom... Då kan det ju vara så att han blir konfunderad på vad du egentligen menar....

Detta är lite vad jag tror, men det är så svårt att veta bara genom att läsa det du skriver. Jag kan ju missuppfatta alltihop. Därför är det bäst att fråga den som vet, ÄGAREN!
(Förlåt om jag tjatar:o , men jag tror att det skulle vara den bästa lösningen)

Ni säger hela tiden; fråga ägaren!
Men hon kan inte rida än, hon vet inte mycket om hästen eftersom hon köpte honom i somras, hon har bara ridit honom en gång i skritt och lite trav för en tränare, hon har aldrig galopperat... Hon vet inte!!

:idea: Ok, då fattar jag (sorry:o ) men jag har faktiskt missat den detaljen:angel:
Men annars tror jag att det skulle fungera att träna mycket övergångar m.m.:D

Jag red hästen idag och då var han ganska tjurig till en början. Han ville bestämma.
Men jag gjorde så att jag skrittade ett par steg och gjorde halt hela tiden. Till slut lyssnade han på mig och stannade så fort jag drog lite i tyglarna.
Sedan när jag skulle trava var han så ivrig så han började galoppera hela tiden (men det ville inte jag eftersom underlaget ute var för hårt och han är inte skodd!). Så innan jag började trava på allvar så skrittade jag, sedan trav och sedan halt och skritt osv. Så till sist kunde jag trava med honom flera varv i lugn takt! Utan någon oönskad galopp!
Och stoet fick vara inne i boxen idag :smirk:

Några gånger till och han kommer att gå som en klocka:banana:
Det är nog lika bra att ha inne gaphalsen så slipper ni henne, han var säker mycket mera avslappnad när hon inte stod och ropade, eller hur???

_Dixie_ skrev:
Ni säger hela tiden; fråga ägaren!
Men hon kan inte rida än, hon vet inte mycket om hästen eftersom hon köpte honom i somras, hon har bara ridit honom en gång i skritt och lite trav för en tränare, hon har aldrig galopperat... Hon vet inte!!

Måste bara fråga, varför köper man en häst och rider den bara en gång? Tycker synd om hästen.

Som flera har skrivit så är ju en arab intelligent, klok m.m. och om jag ser till min egen arab så mår han inte bra av att inte ridas ofta. Han får ju naturligtvis 1-2 vilodagar i veckan men han är får ju en massa överskottsenergi om han inte blir riden och då är det mycket spring i benen. ;)

Lycka till i alla fall.

Jag håller med de andra att tränare är viktigt, för man lägger till sig med en massa olater och för sin egen utvecklingsskull så är det bra att ha någon att bolla sina "problem" med. För det är mycket sällan det är hästen det är fel på om det inte fungerar.

Själv tränar jag för Per Larsson och jag tycker han är suverän!

Svar Mount Never Rest:
Han var betydligt lugnare och lyssnade mer på mig när
stoet var inne.
Han fick inte fnatt som förra gången! :smirk:

Svar mummelbus99:
Varför man köper en häst som hon bara ridit en gång?
Därför att denna häst inte hade ett bra förra hem och
hon passade på att köpa denna jättefina och
mycket väluppfostrade häst billigt bara för att kunna rida
honom senare.
Hon hade en tränare som red honom ett par gånger i månaden,
och så lät han henne rida en gång.
Men sedan slutade tränaren komma och hon svarade på min annons jag satt upp om att jag gärna blev medryttare till någon,
eftersom hon visste att han behövde ridas.
Hon själv håller på att lära sig rida på ett annat ställe med mer
säkra hästar än hennes egen.

Hmmm ja vad är inte bra enligt ägaren? Alltså hur dåligt hade hästen det innan?
Jag tycker det tyvärr är ett dåligt argument att skaffa häst på om det inte är så att hästen var totalt vanvårdad innan och håller på att dö. Om ägaren nu håller på att lära sig rida på andra tryggare hästar för att senare kunna rida sin egen så ska ägaren inte ha denna hästen överhuvudtaget. Det verkar inte som om det är den rätta typen av häst så som du beskriver den, i alla fall inte för denna ägaren.

Jag tycker det är tråkigt när folk köper hästar som de inte klarar av eller vågar rida men de köper dem för att antingen är det synd om dem eller så är de söta. Det blir ju synd om hästen om ägaren inte klarar av den och den får gå och skrota i en hage.

Har en granne som gör så, köper hästar hej vilt men gör inget med dem. De har också en arab som är riden kanske sammanlagt 4 månader totalt under hela sitt inridna liv och den är nu 8 år.

Varför får folk köpa häst hur som helt????

Men hästen köptes ju i somras 2005 och då kom en tränare och red hästen med jämna mellanrum.
Sedan slutade han komma och då började jag rida hästen istället.
Men då var inte hästen riden på lite över en månad, men
annars har han ju blivit riden under sin tid hos den nya ägaren!

_Dixie_ skrev:
Men hästen köptes ju i somras 2005 och då kom en tränare och red hästen med jämna mellanrum.
Sedan slutade han komma och då började jag rida hästen istället.
Men då var inte hästen riden på lite över en månad, men
annars har han ju blivit riden under sin tid hos den nya ägaren!

Jag måste ha missuppfattat något om hästköp, jag trodde man köpte häst till sig själv för att man själv vill ha en egen häst att rida och träna. Det har jag gjort i alla fall. Eller har jag fel??

Jag köper ju inte en häst för att andra ska rida. :crazy:

Jag tycker tyvärr inte det är nåt skäl heller att man tycker synd om den eller att den är söt att köpa en häst om man ändå inte kan rida hästen. Det är ju ändå en kostnad som man måste betala månadsvis för att ha en häst i mat, skor, försäkring m.m.

Fast i och för sig, är man miljonär och är gjord av pengar så spelar det nog ingen roll. ;)

Alllvarligt talat, nu får du väl ge dig??

Det är väl inte _Dixie_'s uppgift att svara på konstiga frågor från dig. Om det nu är så korkat att köpa en häst utan att kunna rida den själv, PM:a då _Dixie_ och be om telefonnumret så kan du ju ringa o berätta det åt ägaren:smirk:
_Dixie_ ville ha tips för att kunna rida hästen, inte någon disskution huruvida det var klokt av ägaren att köpa hästen:crazy:

Jag har själv varit den lyckliga ägaren av en arab, som jag red western på, men har då aldrig hört talas om "arabstil"

Ok, tack för alla svar! :)

Men jag undrar en sak, vad var det för läten sa ni som ni använde för att sakta av mellan gångarter eller bromsa takten lite?
För jag har märkt att han inte lyssnar på "drrr" som ägaren sa att han ska lyssna till.

Jag brukar säga "mmm". Det syns inte på tävling då man kan le o göra det:) Det betyder sakta ner, men behåll gångarten. Om jag vill byta gångart säger jag bara ptroo som vanligt.

_Dixie_ skrev:
Ok, tack för alla svar! :)

Men jag undrar en sak, vad var det för läten sa ni som ni använde för att sakta av mellan gångarter eller bromsa takten lite?
För jag har märkt att han inte lyssnar på "drrr" som ägaren sa att han ska lyssna till.
Du kan använda vilka ord du vill, dom lär sig jätte fort vad man menar:D
Det jag brukar använda är:
Ett klick (tungan mot tänderna på h. sida) skritt
Två klick trav
Whoa STOPP
Klickar hela tiden bromsa upp traven och lägga tyngden på bakändan
Gå På! När han tjafsar och låtsas vara rädd
Backa backa
Djiipe Djiipe när han ska gasa på ordentligt

Men även om jag har dom orden så kan han andra, för när jag löslongerar har vissa andra betydelser:o
Gå på skritt
Visslar trav
Gaaaaloppp galopp
Saaaakt en gångart långsammare t ex från trav till skritt
Whoa stopp

Det viktigaste är bara att du använder dig av ord som du har lätt att säga:D :D

Mount Never Rest skrev:
Du kan använda vilka ord du vill, dom lär sig jätte fort vad man menar:D
Det jag brukar använda är:
Ett klick (tungan mot tänderna på h. sida) skritt
Två klick trav
Whoa STOPP
Klickar hela tiden bromsa upp traven och lägga tyngden på bakändan
Gå På! När han tjafsar och låtsas vara rädd
Backa backa
Djiipe Djiipe när han ska gasa på ordentligt

Men även om jag har dom orden så kan han andra, för när jag löslongerar har vissa andra betydelser:o
Gå på skritt
Visslar trav
Gaaaaloppp galopp
Saaaakt en gångart långsammare t ex från trav till skritt
Whoa stopp

Det viktigaste är bara att du använder dig av ord som du har lätt att säga:D :D

Ok! Tack, ska testa det på måndag när jag ska rida igen. :smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka