Bråttom! Måste veta mer om western!

D

_Dixie_

Jag ska kanske få vara medryttare till en häst som rids i arabstil. Är det samma sak som western?
Är inte så bra på att veta mycket om western och undrar om jag kunde få veta lite om alla läten man gör istället för att smacka mm,
och vad de betyder.
Hästen är en arabvallack och jag skulle vilja veta mer om hästrasens temperament mm.
Ska besöka hästen på söndag och vill gärna ha svar snabbt!

Sv: Bråttom! Måste veta mer om western!

Arabstil? Det har jag aldrig hör talas om.
Är det inte bäst du frågar ägaren om hur hästen är van att ridas?

Ok... Du bör nog prata med ägaren......
Nr 1. Det enda läta (JAG) gör är Whoa för att stanna, utöver det vet jag inte att det är något speciellt..... Western är liksom en helt egen ridstil.. Det är inte bara lätena som skiljer...
Nr 2. Jag skulle nog rekomendera att du går någon kurs alt. rider för ägaren eller något.... För vare sig du eller hästen tjänar på att ni inte "talar samma språk"...

Personligen skulle jag nog inte bli medryttare på den hästen, såvida jag inte var intresserad av att rida "Arabstil??????" Det är bara en massa onödigt strul...
Men visst är du intresserad av att variera din ridning och du får hjälp med vilket sätt du ska rida hästen... Ja då är det ju bra träning!

Man gör inga speciella läten i westernridning, inte då vad jag vet. Enda skillnaden är väl att vi "talar" om när hästen ska stanna -Woah.

Jag också tycker du ska prata med ägaren och får en lektion från henne/honom som känner hästen bäst. Och JA, gärna lära hur mycket du kan från all sorts ridningen. Din kundkap kan bara blir bättre. Det är absolut inte strul!

Gärna skriv vad ägarens beskrivningen är av "Arabstil" är gemför western. Bara nyfiken...:d

arabstil har jag aldrig hört talas om.
hästrasens temperament varierar från häst till häst.
men de flesta araber jag har mött så tycker jag de är lyhörda, intelligenta, ärliga och kloka.
men som med alla hästar och andra djur så behövs en trygg och lugn människa, då är även djuret lugnt.

Ok, men nu är det så att hon är den ende som har svarat på en annons jag satt upp för längesedan om att jag vill vara medryttare till någon.
Ägaren och hästen bor i närheten, och ägaren håller på att lära sig och vågar inte ge sig an sin egen häst än.
Hon vill ha en ryttare som kan motionera hästen åt henne, jag behöver inte mocka eller betala något för att rida honom.
Hästen är en arabvallack och ägaren sa att han rids i arabstil,
och att hon vet lätena man gör.
Men för att vara förberedd ville jag veta mer om läten osv.

Arabstil... ??? * F n i s s ...*

nä, jag tror hon sa fel:smirk:

eller kanske hon pratade arabiska med hästen??:p

Haha...jo de är ju också en tanke... ;)

:bump:

Hm, ni kanske missförstod varandra eller nått. Hon kanske har ett sätt som hon har tränat hästen, och sen kallar det "arabstil", och vill att du ska göra på samma sätt. Annars finns det inget som heter så.

Kan vara så... Själv har jag aldrig hört talas om arabstil, men jag tänkte att jag kunde fråga i alla fall.

:smirk: ja, en del har sina egna formuleringar på saker:angel:

Har precis varit och kollat på hästen och ägaren. Ska gå dit på lördag igen för att testrida honom.
Det verkar vara en riktig lyckträff! Han är precis en sådan häst som jag gillar. Lugnt temperament, väluppfostrad, vallack, mörk färg, stor och välbyggd och jättefin!
Jag längtar så till på lördag, och även om jag aldrig ridit western innan (som vi kom fram till att det är) så kan jag rida så sa ägaren att det går ganska snabbt att lära sig western!
Så jag hoppas det ska gå bra!

Vill gärna också veta vad arabstil är? Finns vissa som äger hästar som kommer på en "egen stil" och kallar den något annat. Har också råkat på sånna. =) Lita på dig själv om det verkar lite för konstigt.!

Snabbt att lära sig western?????
Möjligtvis väldigt,väldigt basic.Inom western finns många olika grenar.Westerridning är inte en ridgren utan många olika..Och ingenting går snabbt att lära sig ! Som med all annan ridning så tar det tid att lära sig.Ju mer man lär sig,ju mer upptäcker man att det finns att lära sig.Och det är just det som är så kul.Har tränat westernridning med inriktning på reining,men även inför andra grenar ,WP;WH trail mm sedan ca:1998-99 och lär mig fortfarande !!!

Lätt att lära sig western?

Nja, nog för att det är mer logiskt tänkande än dressyr tex, men lätt är det då rakt inte.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka